11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

vraagje aanschaf Airport Extreme

Ik wil graag een Airport Extreme aanschaffen en wil deze icm mijn UPC Fiberpower 30 abonnement gaan gebruiken. Echter zit ik met het volgende, in mijn huidige router (Linksys WRT54G) heb ik de mogelijkheid om een MAC adres van bijv. mijn vorige computer te clonen. Dit is helaas noodzakelijk, daar dit destijds de eerste computer was die contact heeft gemaakt met het UPC netwerk en dit MAC adres bij UPC nu bekend staat, een computer met een ander MAC adres is helaas als primair apparaat niet toegestaan en er zal vervolgens geen verbinding dan tot stand gebracht worden. Aangezien mijn Linksys router de handige Clone Mac adress functie heeft, zal deze router dit oude mac adres overnemen en doorzenden naar het UPC netwerk en kan ik zonder problemen vervolgens het internet op.

Mijn vraag is of de Airport Extreme over een zelfde mogelijkheid beschikt tot het clonen van een willekeurig macadres, zodat mij een hoop administratief geneuzel met UPC bespaard kan blijven.

Moderator
    Poezenbeest

In ieder geval niet out-of-the-box…

Wat je kan doen, is de AP Exptress gewoon aan de huidige router hangen en zo een draadloos netwerk opzetten of hem als brug (bridge) inzetten, zodat je aan het huidige netwerk een draadloze tak toevoegt.

Bijdrager
    Oppie

Nee, kan niet.
    Maar die onzin is ook niet niet meer nodig, zelfs niet bij UPC.
    AP aan de modem pluggen, beiden even herstarten, en het is klaar (of zou klaar moeten zijn…)

Bijdrager
    Napsju

Helaas. De Express / Extreme kan het niet. Bij UPC hoeft het ook niet (meer).

Bijdrager
    Oppie

Waarom helaas?
    MAC adres klonen is natuurlijk een BS actie, die nergens en nooit nodig hoort te zijn!

Bijdrager
    Napsju

In mijn Cisco kan het wel… 8)
    [code:1:d6fced2f9d]NapsjuRT(config-if)#mac-address ?
    H.H.H MAC address[/code:1:d6fced2f9d]

Bijdrager
    Pieterr

Inderdaad. Dat hele kloon-verhaal is achterhaald. Ik heb zelf een UPC modem en een Linksys WRT54GL router.

Het enige wat je hoeft te doen is _alles_ (modem, router, computer) uitzetten en vervolgens (in deze volgorde):
    – modem aanzetten; wachten totdat alle ledjes uitgeknipperd zijn
    – router aanzetten
    – computer aanzetten
    Klaar.

Dit werkt ook met andere routers zoals de Apple AirPort.

Bijdrager
    Napsju

Die computer hoeft écht niet uit hoor. Er bestaat nog zo iets als DHCP op IPv4. Op IPv6 heb je een Link Local, dus helemaal geen DHCP meer nodig.

Bijdrager
    Cybershooter

Ik heb jullie tips opgevolgd, dus de cloning uitgeschakeld in de router, vervolgens de router en modem uitgeschakeld, daarna de modem en vervolgens de router weer aangezet en het werkt idd nu ook zonder cloning.

Gelukkig ben ik daar dan vanaf, ik vond het al zo irritant. Ik kan dus nu met een gerust hart een airport extreme gaan halen.

thanks voor de oplossing

Bijdrager
    Oppie
    ”Napsju”

In mijn Cisco kan het wel… 8)

Mooi van Cisco…. maar blijft de vraag open: wat heb je eraan?

Bijdrager
    BenDover

Even een schop omhoog, hoe moet de airport ingesteld staan om verbinding te hebben met de UPC modem?
    Bridge mode, DHCP enz.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.