17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Psmiles

vraag voor Zoom MacOs-expert – afgerond

Ik heb de videoconferencing app Zoom afgelopen week geupdate naar versie 4.6.11 en gisteren naar de laatste versie 4.6.12.

Tot en met 4.6.10 kon ik in de Preferences kiezen uit alle camera-opties die ik op mijn MacPro 2013 heb staan. Sinds de updates zie ik geen enkele camera-optie meer. Kortom, ik kan geen camera kiezen en kom dus niet in beeld.

– Ik heb de update meerdere keren gewist en opnieuw geïnstalleerd.

– Ik heb geprobeerd iets met TimeMachine te herinstalleren, wat niet gelukt is.

– ik heb oplossingen op het web gezocht en uitgeprobeerd (o.a. sudo killall VDCAssistant)

– ik heb een oud advies van Zoom geadviseerd (bepaalde elementen uit de Quicktime library wissen)

Niets heeft tot nu toe resultaat opgeleverd. Van Zoom komt geen reactie.

Weet iemand welke extensie, app of instelling cruciaal is hiervoor?

Bijdrager
    Psmiles

Ja, weet ik. Maar anderen willen wel vaak Zoomen, dus.

Bijdrager
    penseel

Heel dom!

Moderator
    Night

Bij ons op het werk hebben we al een mail gehad dat Zoom op alle bedrijfscomputers verboden software is.

Maar goed, hier kan je nog wel versie 4.6.7 downloaden. Mocht die wel werken, dan zou ik (voorlopig) niet meer updaten.

Bijdrager
    Shmoo

Denk dat je het beste de app helemaal kunt verwijderen met AppCleaner. Daarna opnieuw installeren vanaf hun website, geen Time Machine en dat soort ongein.

Misschien moet je ook bij Systeemvoorkeuren in macOS > Privacy toegang verlengen tot camera’s en microfonen en al dat soort gedoe.

Bijdrager
    Psmiles

Ik heb een app cleaner gebruikt, maar opnieuw installeren bracht geen verbetering. Toch bedankt voor de tip, Shmoo.

Bijzonder, maar versie 4.6.7 werkt dus wel meteen prima. Ik zie alle camera opties weer. Thx Night.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Een MacOS “expert” gebruikt geen Zoom.

Bijdrager
    RW076

deinstalleren die hap. Laat die anderen maar overstappen naar iets anders. Het is ECHT niet veilig. Ze teren nu op inflexibele mensen, wees dat niet.

Bijdrager
    Psmiles

Dank voor alle adviezen en waarschuwingen. Ik ben het eens dat Zoom niet veilig is. Dus ik wil het alleen gebruiken als ik deel moet nemen aan een gesprek van een ander.

Overigens lijkt het erop dat Zoom veranderingen in de software heeft aangebracht waardoor alleen rechtstreeks aangesloten usb-cams werken. (zie: https://www.reddit.com/r/mac/comments/fxuccl/zoom_and_camtwist_warning/). Ik heb alleen virtuele webcam-software (o.a. Wirecast en EpocCam, dat overigens verrassend goed werkt).

Voor mijn eigen online bijeenkomsten gebruik ik Jitsi, open source videoconferencing. Je kunt daarvoor werken met Nederlandse servers (o.a. via https://meet.waag.org/).

Nogmaals dank allen!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Dus ik wil het alleen gebruiken als ik deel moet nemen aan een gesprek van een ander.

Dt maakt het nog NIET veilig!!!!  Je gebruikt het of je gebruikt het niet, die “ander” kan ook wat anders gebruiken….

Weg met die zooi!!!!

Bijdrager
    Blurk

Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo onveilig is aan deze “zooi!!!!”?

Riep iemand dit op Facebook en roepen andere facebookers dit na (bèh..) of heeft het die reputatie alleen gekregen door naïef gebruik?

Wij gebruiken Zoom op het werk (semi-overheid, werkend met zeer privacy gevoelige data) naar volle tevredenheid voor 1-op-1tjes met screen sharing tot plenaire meetings met 35-40 man, met in achtneming van:

• Alléén gebruik over de VPN verbinding
    • Gegenereerde Meeting ID
    • Waiting room (voor geplande vergaderingen)
    • Mute on entry
    • Only authenticated users can join

Zijn wij die naïeve gebruikers? Maak me wijzer…

Moderator
    Night

Kan iemand even aan @blurk uitleggen hoe Google werkt?

De eerste hit:
    https://www.nu.nl/tech-achtergrond/6041812/onveilige-wachtwoorden-en-zwakke-encryptie-wat-speelt-er-rond-zoom.html

Zo te zien hebben jullie de beveiliging aan jullie kant aardig op orde. Wat er echter met de gebruikersgegevens wordt gedaan, lijkt me op zijn zachts gezegd onaangenaam, zeker als je met gevoelige info bezig gaat.

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>Blurk op 23 april 2020 om 16:33</p>
    Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo onveilig is aan deze “zooi!!!!”?

Riep iemand dit op Facebook en roepen andere facebookers dit na (bèh..) of heeft het die reputatie alleen gekregen door naïef gebruik?

Wij gebruiken Zoom op het werk (semi-overheid, werkend met zeer privacy gevoelige data) naar volle tevredenheid voor 1-op-1tjes met screen sharing tot plenaire meetings met 35-40 man, met in achtneming van:

• Alléén gebruik over de VPN verbinding
    • Gegenereerde Meeting ID
    • Waiting room (voor geplande vergaderingen)
    • Mute on entry
    • Only authenticated users can join

Zijn wij die naïeve gebruikers? Maak me wijzer…

Je maakt het wel moeilijk om (semi) overheid en ICT niet op de hak te nemen.
    Ik zou me in jou(w baas zijn) geval op Teams van MS (of nog het oude Skype voor bedrijven) richten.

Bijdrager
    Blurk

Natuurlijk zijn alle kwetsbaarheden die Zoom had, en nog steeds heeft, uitgebreid geanalyseerd door onze security officers. Niet op basis van hypes maar op basis van feiten.

Geen enkele communicatie die over servers van een andere partij loopt is met 100% zekerheid veilig te noemen. De afweging is gemaakt dat Zoom “veilig genoeg” is. Uiteindelijk gaat het om de awareness van de gebruikers en dat betekent, dichttimmeren wat kan en nooit of te nimmer gevoelige informatie delen over Zoom of welke tool dan ook.

Het aanprijzen van een product van Microsoft noem ik lachwekkend. Gelooft iemand serieus dat dat wel veilig is?

Bijdrager
    Psmiles

Vandaag komt er een nieuwe update van Zoom: “Zoom is upgrading to the AES 256-bit GCM encryption standard.”

Het wordt in ieder geval veiliger.

Ondertussen ook ontdekt dat het verbreken van de ondersteuning voor virtuele webcams tijdelijk is. Dus ik hoop dat de nieuwe update dat weer mogelijk maakt.

Bijdrager
    penseel

Je denkt dat het veiliger wordt.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.