23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Chartreuse

Vraag voor de zzp’ers: heb je een AOV?

Een vraag die me al een tijdje bezighoudt: wel of geen arbeidsongeschiktsverzekering afsluiten? Nu las ik toevallig vandaag in de Kvk-Krant de nieuwste cijfers: de helft van de zzp’ers heeft geen AOV, en bij zzp’ers met een gezondheidsprobleem is dat zelfs negen van de tien. Reden: te duur of (vooral bij degenen die vanuit de WAO een eigen bedrijf zijn begonnen) geweigerd door de verzekerking.

Ik heb me er jaren geleden al eens in verdiept, maar toen waren de premies voor mij amper op te brengen, zeker niet omdat er ook nog voor de WAZ moest worden betaald. Nu zit ik me echter steeds vaker af te vragen wat slim is: genoeg spaargeld oppotten om het in het geval van ziekte een aantal maanden uit te kunnen houden, of toch maar een verzekering nemen?

Ik weet dat ik niet de enige eenpitter hier ben en wil eigenlijk wel eens weten hoe anderen het hebben geregeld.

Bijdrager
    beammeup

Ik heb geen idee. Mijn vrouw regelt dat allemaal*. Geloof dat ik voor ± 120 EURO per maand onder de pannen ben. Een aantal maanden geleden was hier een meneer van de Rabobank. Die heeft een offerte gemaakt die 70% van mijn laatst genoten salaris uitbetaalt bij arbeidsongeschiktheid. Zelf sparen heeft geen zin. Dat krijg je niet bij elkaar.
    Heb geen pensioenvoorziening nu. Ook dat is niet op te brengen. Zelfs geen overlijdensverzekering.
    Als ik wat ga mankeren kan ik beter direct dood zijn. Dan is de helft van het huis vrij van hypotheek.

Heb je niks leukers,.. het is vrijdagavond!

[size=7:aacbc7d831]De meeste van die dingen wil ik helemaal niet weten. Denk dat ik dan ter plekke stop met werken.
    [/size:aacbc7d831]

Bijdrager
    QriZ24

Als beginnend zzp-er heb ik nog een AOV, is simpelweg te duur.
    Je hebt wel een andere soort verzekering, ben de naam even kwijt. Je kunt dan in overleg een x bedrag per maand betalen en mocht je dan een recht hebben op die verzekering dan wordt er eenmalig een bedrag uitgekeerd dan verband houdt met wat je iedere maand betaald. Maar dat is het ook niet helemaal.

Voorlopig pas ik gewoon heel erg op en zet ik altijd een helmpje op tijdens het mountainbiken;)

Mocht ik het me in toekomst kunnen veroorloven dan doe ik het overigens wel.

Bijdrager
    Deskman

Ik wel.
    Niet goedkoop, maar de familie gaat op de fles als ik ineens niet meer kan werken. Dat risico durf ik niet te nemen… Ik ben verder zeer beperkt verzekerd.

Bijdrager
    Chartreuse
    ”beammeup”

Zelf sparen heeft geen zin. Dat krijg je niet bij elkaar.

Hoogstens een paar maanden, maar meer ook niet, helaas.

”beammeup”

Heb geen pensioenvoorziening nu. Ook dat is niet op te brengen. Zelfs geen overlijdensverzekering.

Pensioen, ja, dat is ook een goeie. Heb ik ook niet, en het zal wel te laat zijn om er iets aan te doen.

En op vrijdagavond heb ik eindelijk tijd om hieraan te denken!

@QriZ24
    : ja, dat had ik als beginner dus ook,te duur, en daarna eigenlijk nooit meer aan gedacht.

Bijdrager
    QriZ24

Als zelfstandig ondernemer wordt je eigenlijk maar overal in de kou gezet.

offtopic: Eigen baas is wel een gevoel van vrijheid, hoewel je effectief dubbel zoveel werkt als in loondienst:)

Dat is wat ik er in ieder geval over kan zeggen in de 5 maanden dat ik een eigen bedrijfje heb

Bijdrager
    justhan

Maar zelfs al kun je de premie wel ophoesten:
    Een van mijn collega’s heeft ooit eens aanspraak willen doen om zijn AOV. Heeft wel (op eigen kosten) allerlei door de verzekeringsmaatschappij uitgezochte artsen moeten bezoeken die de diagnose van zijn eigen arts konden bevestigen. Echter toen het op uitkeren aankwam………:cry:
    Met wat extra collegiale hulp gedurende zo’n 2 jaar is hij – met het nodige kunst- en vliegwerk – aan het werk kunnen blijven; je zult begrijpen dat de verzekering een schop met het voetje heeft gehad.

Bijdrager
    Chartreuse

Justhan, je komt als geroepen, want dat is dus vooral mijn vraag: wat heb je er concreet aan, wanneer betalen ze uit? Als ik een been breek, kan ik doorwerken. Als ik een arm breek, kan ik – met behulp van bijvoorbeeld dicteersoftware – doorwerken. En ga zo maar door. Als zelfs een jurist al moeite heeft om de verzekering tot uitkeren te bewegen… Ik neig toch wel heel sterk naar de gok wagen en niets afsluiten. Ben ik dan onverstandig, of juist niet?

En dan de oude dag… Afgezien van een paar kleine lijfrentes heb ik niets, dus ik vrees dat dat ook doorwerken wordt, tenzij iemand nog een briljant idee heeft (want ook tegen de oude dag is niet op te sparen, en al doe je het wel: mag je weer belasting over je centen betalen)

@QriZ24
    : ja, je moet eigenlijk alles zelf kunnen regelen, maar de beleidsmakers vergeten dat niet elke ondernemer een dga is die tonnen per jaar verdient. Ik zou de vrijheid echter ook niet willen missen, ook al zijn in loondienst dit soort dingen wel beter geregeld.

Bijdrager
    MvE

Hier ook geen AOV (te duur, verder nooit echt meer over nagedacht). Wel een paar spaardingen voor de oude dag maar als ik de experts moet geloven zetten die ook niet echt zoden aan de dijk.

Het zijn ook niet de meest boeiende onderwerpen om je in te verdiepen, ik snap het niet en ik wil het ook niet snappen. Stom, ik weet het, want je krijgt er toch mee te maken.

Bijdrager
    justhan

Zoals eigenlijk al blijkt uit het verhaal van mijn collega, die een ernstige schouder- en rugblessure had, moet je daadwerkelijk niets meer kunnen, wil de verzekering uitbetalen. In zijn geval kon hij geen computer gebruiken, niet zitten, niet staan, niet autorijden, ja, een dossier vasthouden en lezen ging nog net. En dat was dus voldoende voor de verzekering om niet uit te keren. Advocaten worden geacht een persoonlijke secretaresse te hebben. Dat het hier ging om een advocaat die in de sociale advocatuur bezig was (en is), deed niet ter zake. Als ik je vertel dat bij het gemiddelde “sociale advocatenkantoor” men blij is wanneer je als maatschap van 4-6 personen een secretaresse kunt betalen, dan begrijp je wel dat deze redenering behoorlijk krom is.
    Ik weet ook van een andere collega niet-kantoorgenoot dat hij ruim drie jaar overspannen is geweest en dat is toen min of meer op dezelfde wijze gegaan; de maten in de praktijk hebben toen onderling de boel opgelost en zijn lopende zaken afgehandeld. Hield echter wel in dat er geen nieuwe zaken binnenkwamen, je praktijk dus min of meer verloopt, dus een behoorlijke kostenpost.

Zoals je zelf al aangeeft, in jouw geval kun je al heel snel nog “werken”, zolang je nog kunt denken, kun jij (net als ondergetekende) werken. Het is natuurlijk nooit te voorzien wat de toekomst je gaat brengen, maar ik geloof niet dat je moet “investeren” in een AOV.

Bijdrager
    beammeup

Investeer dus liever in een leuk leven. Kunst, onroerend goed, verzamelaarsobjecten.
    Wij hebben een erg duur, erg groot huis gekocht. Tegen de tijd dat ik wil stoppen kunnen we dat verkopen en er (hopelijk.) een leuk bedrag aan over houden.

Bijdrager
    Chartreuse
    ”MvE”

Het zijn ook niet de meest boeiende onderwerpen om je in te verdiepen, ik snap het niet en ik wil het ook niet snappen. Stom, ik weet het, want je krijgt er toch mee te maken.

Dat heb ik dus ook. Aan de ene kant voel ik me dan echt zo’n domme doos omdat ik niet aan mijn toekomst denk, maar aan de andere kant wil ik het ook nu een beetje leuk hebben.

@justhan
    : dat zou mij dus ook overkomen, vrees ik. Zolang ik kan praten, zou ik kunnen vertalen, dus geheid dat een verzekering dan gaat zeggen dat ik mijn werk maar aan iemand moet dicteren of zo. Iets vreselijks als afasie, dat zou misschien nog een reden zijn, maar als dat me zou treffen, zou ik niet meer om geld malen.

@beammeup
    : ik zie het huis ook als extra appeltje voor de dorst, ja. En anders maar een goudstaaf onder het bed, heb je waarschijnlijk nog het meeste aan;-)

Bijdrager
    Overstappertje

Ik denk ook dat het belangrijk is om de financiele consequenties op een rijtje te zetten voor het geval er iets met je gebeurt.
    Als je partner in loondienst bijvoorbeeld genoeg inkomen heeft om de woon- en andere vaste lasten van te betalen, is een AOV minder belangrijk dan wanneer je zelf of je gezin sterk van jouw in komen afhankelijk bent / is.
    In dat geval zou ik zeker overwegen een AOV af te sluiten. En als je winst het toelaat, dotaties aan de FOR doen.

Over de strengheid van de keuringen, vroeger zag je vaak dat de verzekeringskeuringen strenger waren dan WAO-keuringen. Omdat die laatste flink strenger zijn geworden, zijn de verzekeringskeuringen tegenwoordig vaak soepeler dan de WAO-keuringen. (wat natuurlijk niet wegneemt dat er een hoop schrijnende gevallen zijn van mensen die geen uitkering krijgen maar toch niet voldoende kunnen werken).

Bijdrager
    justhan
    ”beammeup”

Investeer dus liever in een leuk leven. Kunst, onroerend goed, verzamelaarsobjecten.
    Wij hebben een erg duur, erg groot huis gekocht. Tegen de tijd dat ik wil stoppen kunnen we dat verkopen en er (hopelijk.) een leuk bedrag aan over houden.

Dat leuke leven is inderdaad heel belangrijk, en de dingen die je hier noemt kunnen je dan in een later stadium weer helpen het leven leuk te houden.

Bijdrager
    Chucks wife

Het schijnt dat het levensloopsparen wel interessant is voor zzpers.
    12% van je brutojaarinkomen mag je daar maximaal in wegstoppen. Hierover moet je dan belastng betalen als je het uit laat keren.
    Ik weet er het fijne niet van, maar iedere bank kan je er van alles over vertellen.
    Wij hebben nu ook niets geregeld, maar ja, zoals Bart al zegt, dan verkopen of verhuren we het huis wel.

Bijdrager
    Vulture

Ik ben in loondienst.
    Pensioen kost mij maandelijks bijna euro 365
    WW en ZVW euro 250
    belasting euro 865

totaal inhoudingen euro 1480
    daar wordt je niet vrolijk van

Moderator
    Pete.Z

Hier beide werkzaam voor onszelf,en eigenlijk weinig tot niks geregeld,kleine arbeidsongeschiktheid verzekering,en verder wat aandelen en dergelijke.
    Volledig verzekeren is erg duur,wij leven bij het idee om het nu goed te hebben en “later” wel te zien.

Klein Orkest heeft een mooi liedje,”Later is allang begonnen” moet iedereen eens naar luisteren…..:wink:

Bijdrager
    Chartreuse
    ”Overstappertje”

En als je winst het toelaat, dotaties aan de FOR doen.

Maar daarover moet je toch weer belasting betalen op het moment dat je je onderneming staakt, of heb ik het mis? Vroeg of laat moet er toch worden afgerekend met de belastingdienst?

@vulture
    : het is niet leuk om te moeten betalen, maar vergeet niet: als je ziek wordt en een tijdje niet kunt werken, hoef je je in loondienst minder zorgen te maken. Dat is toch ook wel wat waard?

Bijdrager
    Overstappertje
    ”Chartreuse”
    ”Overstappertje”

En als je winst het toelaat, dotaties aan de FOR doen.

Maar daarover moet je toch weer belasting betalen op het moment dat je je onderneming staakt, of heb ik het mis? Vroeg of laat moet er toch worden afgerekend met de belastingdienst?

Sorry voor mijn late reactie, ik ben een paar dagen niet op het forum geweest. Het klopt wat je zegt, het voordeel bestaat uit uitgestelde belastingbetaling. (rentevoordeel) Daarnaast is het vaak zo dat je op je oude dag maar 42% hoeft te betalen, terwijl dat nu vaak meer is.

Bijdrager
    Chartreuse
    ”Overstappertje”

Sorry voor mijn late reactie, ik ben een paar dagen niet op het forum geweest.

Dat mag;-)

”Overstappertje”

Het klopt wat je zegt, het voordeel bestaat uit uitgestelde belastingbetaling. (rentevoordeel) Daarnaast is het vaak zo dat je op je oude dag maar 42% hoeft te betalen, terwijl dat nu vaak meer is.

Ik betaal liever helemaal niks… Maar goed, als je pas af hoeft te rekenen als je je bedrijf echt staakt, is de verleiding groot om de firma Chartreuse gewoon te laten bestaan als ik in Huize Avondrood achter de geraniums zit.

Bijdrager
    fistkikker

Ik spaar wat voor de oude dag: lijfrente dingetjes en als de winst het toelaat FOR. Vooral die FOR vul ik graag. Soort van lijfrente in eigenbeheer. En je kan er aankomen als de nood aan de man komt. Een pensioen opbouwen is helemaal niet zo duur als je er op tijd mee begint. AOV is wel onbetaalbaar. Dat stop ik liever in de FOR, dan kan ik er nog wat mee als ik ‘heel’ blijf.

En als ik niks meer kan moet mw. Fistkikker maar aan het werk. En gaan we kleiner wonen.

Bijdrager
    behappy

Toch wel fijn om dit allemaal te lezen

Ik ga binnenkort met een ander forumlid ook een eigen onderneming beginnen, maar dit soort dingen hebben we toch over het hoofd gezien.

Ik ga me gelijk hierin verdiepen, en hou dit topic in de gaten

Bijdrager
    Chartreuse
    ”fistkikker”

En als ik niks meer kan moet mw. Fistkikker maar aan het werk. En gaan we kleiner wonen.

Dan past dat espresso-apparaat niet meer in de keuken!

@behappy
    : zoek anders even op ‘eigen bedrijf’, er zijn hier meer draadjes geweest met nuttige tips. Wat gaan jullie trouwens doen?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.