13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    cultuurzoeker

vraag voor de professionele technici

Ik heb een vraag voor de professionele technici.
    Wat voor ervaringen heeft u met SonicStudio?
    Kan het systeem ook op een Power Mac G5 met OSX 10.5?
    Wat zijn uw ervaringen met Nonoise II. O.a. op het gebied van geluidsrestauratie? Wil vinyl, 78-toeren rpm opnames gaan restaureren. Ik wil tikkem, krassen en ruis verwijderen.
    Wat gaat mij dit kosten?
    Groet van de Cultuurzoeker[/b]

Bijdrager
    LEXY

Deftig hoor met ‘u’ aanspreken! :barbu:

Bijdrager
    rogerpaolo

Ik heb geen ervaring met Sonic Studio producten, maar ik begrijp uit de tekst op de website dat NoNoise een plugin is die op Soundblade, de DAW oplossing van Sonic Studio. Ik heb in een eerdere post al aangegeven dat ik niemand ken die dit pakket gebruikt, en ik ben redelijk op de hoogte van wat er gebruikt wordt in de branche.
    Wanneer je sec vinyl wilt digitaliseren is Izotope RX een erg goed recenseerd pakket. Ik heb zelf even de demo gehad, en het ziet er erg goed uit.
    Wanneer je low cost wil werken zou je met een audio editor als wave editor met een decrackle en denoise plugin, die er meerdere te vinden zijn kunnen gebruiken.

Bijdrager
    bart

Sonic Solutions DAW’s kom je niet veel meer tegen.
    Een stuk gangbaarder is ProTools van Digidesign, het is voor audiobewerking een van de meest gebruikte programma’s.
    Als allround audiotechnicus vind ik het een prachtig stuk gereedschap; alles wat ik met geluid wil doen kan ermee.
    ProTools komt in diverse varianten, van betaalbaar tot zeer prijzig, en er zijn enorm veel plugins verkrijgbaar, ook restauratie-plugins. (inclusief Sonic’s No Noise)
    Steek je licht eens op op http://www.digidesign.com en http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=115&langid=141&mkt=all

Bijdrager
    cultuurzoeker

Beste Bart,
    Fijn om te horen van een technicus dat Protools ook met NONOISE II samen kan werken. Maar wat zijn de prijzen van de pakketten van Protols? De website is helaas in het Engels. Maar welke pakketten bestaan er van Protools? Kan Protools ook op een Power Mac G5?
    Groet van de Cultuurzoeker[/b]

Bijdrager
    bart

Beste zoeker,

Van belang is je budget; je kunt het namelijk zo gek maken als je zelf wilt, maar reken erop dat je voor een ProToolssetup met een paar plugins minstens een paar duizend euro neer moet tellen.
    (een MacPro, ProTools hard-en software, plug-ins voor de restauratie en goede speakers/hoofdtel om af te luisteren)
    ProTools DAW’s zijn onder te verdelen in twee hoofdcategorien: ProTools HD en ProTools LE.
    Voor beide varianten is een MacPro G5 een prima bruikbare machine.

ProTools HD is het High-end systeem. Prijzen van een basis HD-setup vanaf vele duizenden euro’s, de Mac etc niet meegerekend. (het door jou genoemde Sonic NoNoise -1400€- draait alleen op dit type ProTools-systeem)
    Ik zou het er voor de hobby niet voor over hebben…

ProTools LE is de light-editie van de grote broer. Nog steeds een professioneel systeem maar het mist een aantal features van de HD-systemen en de processing is “host-based’, dat wil zeggen dat de rekenkracht van de Mac gebruikt wordt voor alle ProTools-processing-taken. Prijzen van 400 tot 2000 euro voor een PT-basis-setup.
    Sonic’s No Noise draait niet op een LE-systeem, maar er zijn alternatieven voor No Noise die dat wel doen.
    Zo draait het eerder genoemde pakket Izotope RX wel op een LE-systeem.

Als je de aanschaf van b.v. ProTools of resauratiepakket overweegt zou ik je adviseren eens bij een pro audio dealer binnen te stappen, dat zal je veel meer inzicht geven in de mogelijkheden en de kosten dan ik via dit forum kan.
    Op de website van Digidesign kun je PT-dealeradressen in nederland vinden.
    (b.v. maarten’s sound&vision in Heerenveen: http://www.msv.nl)

Bijdrager
    cultuurzoeker

Beste Bart,
    Hartelijk bedankt voor je uitgebreide infomaties. Mijn oom woont bij Heerenveen. Dat komt mooi uit. Dan kunnen we eens ons licht gaan opsteken bij maarten’s sound&vision in Heerenveen.
    Groet van de cultuurzoeker

Bijdrager
    rogerpaolo

Izotope RX draait ook zonder host applicatie, en kost 350 dollar. Wanneer je zuiver een applicatie wilt hebben om vinyl te digitaliseren zou dit moeten volstaan. Protools is een applicatie voor het produceren en afmixen van meerdere tracks. Dat kun je ook willen, maar dat maakte ik nog niet uit je vraag op, dus ik zou zeggen zoek wat het beste bij je past.

Bijdrager
    hunchback

Ik heb 8 jaar met Sonic Studio gewerkt, ook voor geluidsregistratie, maar dat was nog in de tijd van de Quadra en 2FX.

Sonic is absoluut het allerbeste wat er is op het gebied van geluidsrestauratie maar verre van goedkoop (toen i.i.g.), stuur anders even een mailtje naar Peter, via de website http://www.finetune.nl.

Hij werkt er nog dagelijks mee en kan je meer vertellen over de huidige versies en op welke systemen het draait.

Bijdrager
    cultuurzoeker

Beste rogerpaolo,
    Ik dacht dat men Protools nodig had om met een restauratieprogramma te kunnen werken?
    Ik wil alleen vinyl en 78-toeren en bandopnames restaureren.
    Groet van de Cultuurzoeker

Bijdrager
    rogerpaolo

Dat komt omdat men hier op het forum nogal snel naar een oplossing wijst, zonder de echte vraag van de poster goed te lezen. Je hebt geen compleet DAW systeem nodig om audio te restaureren. Je kunt dat prima af met een Edit programma en een paar plugins (zoals bv. Peak, Wave Editor of Wavelab, de laatste is er alleen voor de PC). Maar Izotope RX is dus een programma wat hiervoor speciaal is gemaakt. Je hebt dan alleen maar dat programma nodig. Verder niets.

Bijdrager
    cultuurzoeker

Beste hunchback,
    Bedankt voor de link naar Finetune.nl. Heb al contact gehad met van ’t Riet. Maar heb nog en vraag voor de gebruikers van premaster cd. Dit is het instap model van Sonic Studio en het kan samenwerken met NONOISE II suite. Op Internet kon ik niet vinden als men met premaster cd ook tracks kon opdelen?
    Klopt het dat Premaster cd 300 euro kost en NONOISE II suite 500 euro kost?
    Groet van de Cultuurzoekeer

Bijdrager
    zjem

Izotope RX werkt ook standalone. NoNoise is op sommige vlakken beter als Izotope, en andersom.
    Ik heb ze allebei en kan zo zo’n beetje alles restaureren.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.