12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    michaeljacksel

Vraag voor advies nieuwe macbook pro

Na een goeie 8 jaar met mijn 13″ MBP wordt het tijd voor de nieuwe. Mijn geheugen is nog niet zo geweldig belast, maar mijn processor gaat echt vaak in het rood en het ding doet niets anders dan blazen. Bovendien word ik zodanig gek van de propellers die op volle toeren blijven draaien dat ik het toestel enkel op basis daarvan onwerkbaar begin te vinden. Maar vaak begint de lag ook vaker en vaker voor te vallen als de CPU dan weer door het dak gaat. En dan zwijg ik nog van de veel te benepen 1280×800.

EDIT: natuurlijk had ik ook moeten toevoegen welke maatregelen ik had genomen reeds;

• SSD
    • Nieuwe koelpasta CPU
    • Schoonmaken propeller
    • Geen ram want geheugendruk quasi altijd groen

Voor mijn nieuwe mac; ik zou het liefst bij  €1.000 – €1.200 blijven. Bovendien ga ik – lijkt me – moeilijk anders kunnen dan voor 16gb ram gaan als ik nog een aantal jaren wil blijven doorgaan met eenzelfde laptop. Maar misschien is het ok om blij te zijn met twee jaren met een een tweedehands laptop. Is dan weer 6 jaar in totaal vergeleken met mijn huidige prestatie van 8 jaar want toen mijn MBP nieuw gekocht…

Zwaarste toepassing waar ik de computer voor nodig heb is Sketch en eventueel Illustrator/Indesign/PS. Ik maak ook wel muziek maar dat beperkt zich tot gitaar, basgitaar en wat drums programmeren in Reaper of Logic.

Nu dat ik rond de €1000 zit en mijn eerste reflex 16gbis, is een volledig nieuwe MBP natuurlijk uitgesloten. Alles wijst dus op een tweedehands (beter refurbished dan van particulier?)MBP retina uit 2013 of 2015 als ik geluk heb. En als het eventjes niet te veel gevraagd is, liefst dan 15″  want mijn huidig gebrek aan real estate roept om een weerbots. Het moet dan ook mijn werkpaard zijn waarmee ik als zeeeeer bescheiden starter (lees: broke a$$ mofo) mijn freelance wordpress opdrachten mee doe en alles daarbuiten.

Of kan ik beter doorsparen (lees: gauw kopen en nadien boterhammen met choco tot 2024) voor een nieuwe als ik langer wil draaien met dezelfde computer. Ik word alleen wat zenuwachtig van hoe fragiel de toetsenborden lijken op basis van de vele verslagen hiervan op het internet. Of is dat een verstoord beeld en vallen die toetsenborden mee volgens de meesten? Ik denk dan vooral ook als de garantie voorbij is want dan gaat dat toestenbord nog fragieler zijn uiteraard….

Een ander scenario is misschien te settelen voor 8gb ram. Aangezien de geheugendruk met mijn huidige 8gb zelden hoog is… Dat laat dan weer ruimte om het aanzienlijk goedkoper te maken. Maar je weet natuurlijk nooit welke projecten in Sketch of PS plots veel gaan vragen (tenzij ik de bitmaps redelijk houd misschien, meteen good practice :-p)

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  michaeljacksel.

Moderator
    Night

Slim om naar een tweedehands te kijken. Dat scheelt je een sloot geld. Verder heb je bij normaal gebruik van de apps die je noemt aan 8GB inderdaad genoeg. Verder zou ik zelf even doorsparen en een tweedehands 15″ MBP kopen met het nieuwe toetsenbord (die met dat membraan onder de toetsen). Dat schijnt al een wereld van verschil te maken. Misschien kan je nog een (half) jaartje wachten? Dsn zijn de prijzen gedaald tot zo’n 1500 euro. Een beetje doorsparen en je bent er.

Bijdrager
    Brombeer

Heb je dat oude beestje al eens open gemaakt en vanbinnen schoon geblazen? Hoe meer troep je weg boent, des te groter het verschil.

Als die er nog niet in zit: Een SSD erin die je later als back-up gebruikt, scheelt ook. Net als terughoudend blijven met het OS upgraden. Met een beetje geluk houdt je machine het dan lang genoeg vol voor de tip van @night.

Bijdrager
    koen

👍 voor een SSD in je huidige laptop.

Moderator
    Night

Ik zie het inderdaad nergens staan in de openingspost. Gezien het werk dat TS met zijn MBP doet, verwachtte ik kennelijk stilzwijgend dat deze allang van een SSD was voorzien 😉 Maar inderdaad, een SSD voor zo’n oud beestje kost geen drol, is in een kwartiertje gefixt en geeft een flinke snelheidsboost t.o.v. een HDD.

Bijdrager
    michaeljacksel

<p class=”cite”>Night op 7 februari 2019 om 22:03</p>
    Slim om naar een tweedehands te kijken. Dat scheelt je een sloot geld. Verder heb je bij normaal gebruik van de apps die je noemt aan 8GB inderdaad genoeg. Verder zou ik zelf even doorsparen en een tweedehands 15″ MBP kopen met het nieuwe toetsenbord (die met dat membraan onder de toetsen). Dat schijnt al een wereld van verschil te maken. Misschien kan je nog een (half) jaartje wachten? Dsn zijn de prijzen gedaald tot zo’n 1500 euro. Een beetje doorsparen en je bent er.

Hmm, maar ik had dus net een probleem met het idee van een nieuw toetsenbord. Mijn oproep is dus vooral met oog op hoeveel performance en scherm-real estate per euro kan ik scoren op zeer korte termijn. Waarmee een half jaartje wachten uitgesloten is.

Einde deze maand heeft mijn vriendin haar ThinkPad met Windows10 weer nodig (inderdaad…) en moet ik hier iets van mezelf hebben staan waar ik mee vooruit kan.

Maar @night je maakt me desondanks ook wel nieuwsgierig; welk soort configuratie verwacht je dat 1500 euro gaat zijn binnen zulk een tijdje? Een nieuw instapmodel MBP maar dan met 16gb ram bijvoorbeeld?

PLUS: zie edit in mijn topic, uiteraard al (oa) een SSD geplaatst in mijn huidige MBP 2011

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  michaeljacksel.

Bijdrager
    Q-collective

Een tweedehandje is een goed idee. Vermijd de 2016/17 MBP vanwege het toetsenbordprobleem waar weliswaar een vervangingsprogramma voor is, maar dit wordt vervangen met precies hetzelfde toetsenbord.

Ik zou overigens wél kijken voor een 13″ model, tenzij je erg mobiel werkt. Je sluit gewoon een extern display aan en je hebt alle real estate die je maar kunt wensen.

Bijdrager
    no_poo

Er is maar een model dat ik zou overwegen en dat is de 15″ Macbook Pro model mid-2015. Deze kwam standaard met 256GB en 16GB RAM (2.2Ghz) en optioneel 512GB met dedicated GPU (2.5Ghz). Tweedehands te krijgen vanaf een ruime 1000 euro met dat betere model onder de 1500.

Of je die dGPU echt nodig hebt kan ik niet helemaal inschatten. Voordelen van het instapmodel zijn de hogere betrouwbaarheid (dGPU is altijd een extra risico) en het feit dat ze die langer geproduceerd hebben en je dus kans maakt op een redelijk recente machine (interessant ivm accu).

Wat betreft het toetsenbord met Butterfly mechaniek (2016-huidig); ik kan het eigenlijk alleen maar afraden. Heb je een nieuwe machine nódig, tja dan maar gewoon doen (heb je ook garantie bij), maar jij hebt de keuze dus dan zou ik het vermijden. Om je een indruk te geven van hoe erg de problemen zijn: het gaat verder dan een kruimel tussen je toetsenbord, ze gaan ook al defect bij machines die alleen in clamshell gebruikt worden (mogelijk iets met hitte te maken). Dat membraan van gen 3 maakt wel verschil (meeste kruimels houdt het weg), maar is niet zo betrouwbaar als dat hij vroeger was…

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  no_poo.

Bijdrager
    michaeljacksel

Fijn om bevestigd te horen dat ik niet paranoïde ben als het om die nieuwe toetsenborden gaat.

Ik word hoe langer hoe meer overtuigd van dat het dan maar beter een 15″ gaat worden, want moet alsmaar vaker op verplaatsing gaan werken. Moest ik meestal thuis zitten, zou inderdaad een 13″ moeten volstaan met externe monitor (zoals nu). Ondertussen heb ik op 15″ MPBs kunnen spotten die op zijn minst late 2013 zijn en niet duurder dan €1.200.

Dat begint te kriebelen …:-D

Bijdrager
    no_poo

<p class=”cite”>michaeljacksel op 8 februari 2019 om 14:22</p>
    Fijn om bevestigd te horen dat ik niet paranoïde ben als het om die nieuwe toetsenborden gaat.

Ik word hoe langer hoe meer overtuigd van dat het dan maar beter een 15″ gaat worden, want moet alsmaar vaker op verplaatsing gaan werken. Moest ik meestal thuis zitten, zou inderdaad een 13″ moeten volstaan met externe monitor (zoals nu). Ondertussen heb ik op 15″ MPBs kunnen spotten die op zijn minst late 2013 zijn en niet duurder dan €1.200.

Dat begint te kriebelen …:-D

Voor die prijs is 2015 ook goed te doen toch? Ik heb niet recent gekeken, maar houd het soms in de gaten. Zelf heb ik een 2.5Ghz 2015 15″, kleiner moet je niet willen met de programma’s die je noemde. Misschien dat ik 13″ zou aanraden in de 2018 lijn, maar dat is om andere redenen en is nu niet aan de orde.

Bijdrager
    Balsjer

Een MacBook Pro mid 2014 15 inch moet ook nog wel te vinden zijn (2e hands). Ikzelf heb de 15 inch, 16GB intern geheugen, 512 GB SSD, 2,5 GHz i7 en een dedicated GPU nVidia GT-750m met GDDR5 2GB video geheugen. Tot op heden nog steeds een goede keuze geweest voor mij. Qua prijs zal deze misschien gelijk zijn aan het 2015 model of misschien nog ietsje goedkoper.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Als je ogen goed zijn dan is 13 inch Retina perfect. Echt mooi scherm en een enorme upgrade met wat je nu hebt.

Je kan dan in de voorkeuren kiezen voor een virtueel grote monitor, met kleine lettertjes.

werkt perfect

Zo’n Pro die Balsjer hierboven noemt is ook een topper en gaat nog jaren mee.

Over het 3e gen toetsenbord is weinig te zeggen want die is nog te jong om erover te oordelen.

Ik vind het overigens so far een heerlijk toetsenbord.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.