18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    McNismo

Vraag over USB 2.0 en 3.0

Beste mensen,,

Ik ben van plan een nieuwe MacPro aan te schaffen. Momenteel werk ik met een MacPro uit 2008.
    Nu kan ik een externe harde schijf overnemen (Western Digital My Book for Mac) Hierop wil ik een backup maken van alles wat er op mijn huidige MacPro staat. Deze externe harde schijf van Western Digital kan overweg met USB 3.0. Kan ik deze harde schijf gebruiken met mijn oude MacPro?
    Er staat bij de specificaties het volgende:
    “Dit station biedt zowel compatibiliteit met de nieuwste USB 3.0-apparaten als achterwaartse compatibiliteit met USB 2.0-apparaten.”

Wie kan mij adviseren?

Bijdrager
    Melbuuln

USB 3.0 is backwards compatibel met USB 2.0

Gebruik zelf een usb 3.0 WD 1TB als centrale opslag voor mijn films.
    De HDD werkt zonder problemen op mijn apparaten met een usb 2.0 aansluiting.

Bijdrager
    McNismo

Thanks Melbuuln.

Bijdrager
    SunKeeper

De verbinding werkt op USB2-snelheid, dus de schijf kan sneller werken via USB3. Langzamer is geen probleem.

De USB3-poorten op nieuwere Macs zijn ook volledig compatible met USB2. Waar je bij andere merken verschillende poorten tegenkomt, is het bij Apple gewoon universeel. Technisch gezien zit er gewoon een duurdere controller achter die kan schakelen als een USB-apparaat dat vereist. (lang niet altijd nodig)

Bijdrager
    GoeieDag

Huh? Zijn er dan USB 3 poorten die anders zijn dan de USB 2 poorten, SunKeeper?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, USB3 is bij PC’s te herkennen aan de blauwe kleur. (USB2 zwart, bij Macs zijn poorten meestal wit)

Zie bijv. een momenteel gangbaar moederbord in de budgetklasse:

Luxere varianten hebben alleen nog USB3:

iMac:

Bijdrager
    Mela

Misschien ook handig om te melden dat de toevoeging “for Mac” niets meer inhoudt als dat deze geformatteerd is in de hfs+ indeling.
    De “standaard” uitvoering komt als ntfs, maar is zeer eenvoudig om te zetten naar hfs+.
    Vreemd genoeg is de eerste uitvoering vaak duurder … Waarom?
    Ik zou het niet weten.
    :wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Eugh, commercie?

Kopers van een Mac schijnen meestal kapitaalkrachtiger te zijn, daar maken winkels en fabrikanten handig gebruik van. En mensen die niet weten wat Schijfhulpprogramma doet denken dat al die ‘ingewikkelde benamingen’ (HFS+, NTFS) heel wat voorstellen.

Bijdrager
    GoeieDag
    SunKeeper op 25 mei 2014

Ja, USB3 is bij PC’s te herkennen aan de blauwe kleur. (USB2 zwart, bij Macs zijn poorten meestal wit)

Ja, oké. Maar de poorten zijn gewoon hetzelfde en uitwisselbaar, is het niet?

Bijdrager
    SunKeeper

Natuurlijk, zolang de stekkers erin passen is het goed. Of het werkt merk je dan vanzelf wel.

Bijdrager
    GoeieDag

Oftewel, SunKeeper, was deze opmerking: “De USB3-poorten op nieuwere Macs zijn ook volledig compatible met USB2. Waar je bij andere merken verschillende poorten tegenkomt, is het bij Apple gewoon universeel” gewoon onzin!
    USB 2 en 3 zijn forward en backward compatible. Op Mac en PC (uiteraard).

Bijdrager
    SunKeeper

Ik bedoel met compatibiliteit de controllers, niet de fysieke poorten.

Je komt dit ook veelvuldig tegen bij de SATA-interface. Goedkopere controllers zijn lang niet altijd compatibel met elkaar. In het geval van USB is het dus het geval dat lang niet alle externe apparaten werken op zowel USB2 als USB3-controllers. Omdat Apple een duurdere, degelijke controller gebruikt voor zijn poorten, wordt daar dus indien nodig keurig netjes geschakeld tussen USB2 en USB3-modus indien een apparaat dat vereist.

Op een PC kun je dus ook schakelen, maar dan moet je dit zelf doen door apparaat in een ander poortje te prikken.

Het klopt wel dat de boel for- en backwards compatibele is, maar er is zo’n enorme diversiteit aan USB-apparatuur dat die vlieger niet altijd opgaat. Er zijn wel meer zaken die in theorie werken en in praktijk niet.
    Ik hoop het zo wat duidelijker te hebben uitgelegd.:wink:

Bijdrager
    GoeieDag

Da’s inderdaad duidelijker.
    USB is een gestandaardiseerd protocol, dus is de eis van comptabiliteit dat ook. En dan maakt de diversiteit aan apparatuur niet zo veel uit; het protocol blijft hetzelfde, en de comptabiliteit wordt verzorgt door de USB controller in de computer.
    Dus volgens mij werkt de combinatie USB2/3 poort met USB2/3 apparatuur altijd. Maar jij hebt blijkbaar een andere ervaring met deze materie.

Bijdrager
    SunKeeper

Op het moment dat er nooit problemen zouden zijn geweest, zou er nooit het verschil tussen die twee versies zijn ontstaan. (USB2 en USB3-specificatie, met het bijbehorende verschil in kleuren)

Het is niet voor niets dat er in apparatuur zo duidelijk wordt aangegeven welke van de twee het is. En er van het precies zelfde apparaat soms twee versies bestaan, USB2 en USB3. Als die comptabiliteit zo perfect zou zijn, zouden fabrikanten er nooit voor kiezen twee verschillende versies te maken.

Dat je het niet merkt kan komen doordat je alleen (of veelal) Macs gebruikt, Apple weigert allerlei kleurtjes in USB-poorten te moeten aanbrengen waarbij je er zonder handleiding niet uitkomt wat het verschil is.

Overigens kwam ik dit nog tegen: http://support.apple.com/kb/HT5172?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL#4
    Citaat uit bovenstaande link:

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien dat zo’n artikel het wat verduidelijkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Usb3

Bijdrager
    iep
    GoeieDag op 25 mei 2014

Huh? Zijn er dan USB 3 poorten die anders zijn dan de USB 2 poorten, SunKeeper?

Functioneel niet. Soms zitten ze op een andere controller van bijv. Renesas. Je kunt er echter prima USB1.1, USB2.0 en USB3.0 apparatuur op aansluiten. Het enige trucje wat ze bij pc’s nog wel eens doen is het mixen van USB2.0-only poorten met USB3.0 poorten. Niet alle poorten zijn dan USB3.0 en dat wordt gelukkig aangegeven door een ander kleurtje (blauw = USB3.0, zwart = USB2.0; zie plaatje van SunKeeper). Apple heeft een mooiere oplossing gekozen: alle poorten zijn USB3.0 (en dus hoeft een kleuraanduiding daar ook niet en dat komt Apple mooi uit wat uiterlijk van de Macs betreft).

Bijdrager
    GoeieDag

Op zich zou Apple dat ook kunnen doen, want de (blauwe) kleur laat zich ook ook in de poort bekijken. Op de iMac natuurlijk weer niet praktisch, met die bijna onzichtbare (=onhandige, aan de achterkant) aansluitingen. Sowieso een beetje een zwaktebod, nu ook nog USB2 monteren op een pc. En dat doet Apple dan ook niet.

Bijdrager
    iep

Ze kunnen iedere kleur nemen die ze willen, het is puur cosmetisch. De blauwe kleur is een de facto standaard geworden om USB3 aan te duiden. Aangezien op een Mac niet het verschil tussen USB2 en USB3 poorten aan hoeft te worden gegeven houden ze daar alles in 1 kleur welke overeenkomt met de rest van het ding. Daarom is het ook aluminiumgrijs. Het ziet er gewoon wat mooier en uniformer uit.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.