4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    marco538

vraag over settings KPN Experia Box v8 + Apple Time Capsule + 2 Airport Express

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een abonnement op KPN Glasvezel, maar omdat ik altijd mijn Apple Time Capsule als WiFi router heb gebruikt wil ik dat nu ook weer doen.

Ik heb het inmiddels voor elkaar dat de Time Capsule via de LAN-poort aan de KPN Experia Box v8 is aangesloten en zich gedraagt als ‘wifi router’, maar het volgende doet zich voor.

De Time Capsule heb qua draadloos ingesteld als ‘maak draadloos netwerk aan’ en is in ‘brugmodus’ aangesloten op de KPN Experia Box. De Apple Airport Express (2x) zijn qua ‘draadloos’ instellingen als ‘breid bereik draadloos netwerk uit’ ingesteld en qua routermodus in ‘brugfunctie’. De Airport Express bestaat uit een oude en een 2012 model, maar beide zijn ze 802.11 N compatible.

Nu doet het volgende fenomeen zich voor:
    – op de begane vloer waar de KPN Experia Box v8 en mijn Apple Time Capsule zijn ge├»nstalleerd heb ik een WiFi netwerksnelheid van ongeveer 80 Mbps (download) en ca. 60 Mbps (upload). Zodra ik echter dezelfde meeting (ik gebruik hiervoor trouwens de UPC speedtest) doe op de 2e verdieping kom ik niet hoger dan ca. 30 Mbps (down) en 20 Mbps (up) terwijl ik dus een gloednieuwe Apple Airport Express op deze verdieping ge├»nstalleerd heb.

De configuratie ziet er logisch op mijn schermpje van het Airport configuratie programma als volgt uit:
    Internet (KPN Experia Box v8) > Apple Time Capsule > en daar hangen dan de twee Airport Express aan vast.

Ik vraag me nu dus af hoe het komt dat er zoveel snelheidsverlies optreedt? Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met mijn instellingen. Ik heb van alles geprobeerd, maar kom er niet meer uit. Wie weet hoe ik uit deze opstelling de maximale netwerksnelheid er uit kan krijgen … ook op mijn kantoor op de 2e verdieping.

Alvast reuze bedankt!

Vriendelijke groet,
    Marco

Bijdrager
    Niels

Waar halen je airport express hun internet vandaan? Er zijn naar mijn weten namelijk twee mogelijkheden

1) zij halen internet uit het WiFi-signaal van de hoofdrouter (in dit geval je Time Capsule als ik je goed heb begrepen) –> de lagere snelheid komt door signaal verlies tussen de hoofdrouter en de airports
    oplossing: je kunt de Airports beter aansluiten op je hoofdrouter dmv een ethernet kabel <zie mogelijkheid 2 of 3>

2) zij halen internet vanuit een ethernet kabel (directe verbindingskabel ) –> in dit geval mag er in principe geen snelheidsverlies optreden
    –> het snelheidsverlies wordt in dit geval niet bij de inkomende verbinding veroorzaakt, maar waarschijnlijk bij het uitgaand signaal van de individuele WiFi-signalen van de Airports –> deze kunnen elkaar storen en bovendien ook gestoord worden door WiFi-signalen van de buren
    oplossing: handmatig het kanaal van je airports aanpassen tot de ideale snelheid is bereikt

3) zij halen internet vanuit een ethernet kabel (wandpluggen) –> in het geval van de wandpluggen treedt over een grotere afstand snelheidsverlies op
    oplossing: wandpluggen alleen (dwz geen andere apparaten of stekkerdozen) aansluiten op het stopcontact; dit heeft echter slechts een beperkt effect op de snelheid

Bijdrager
    Ro

is het probleem reeds opgelost?

Bijdrager
    H3r

Dag Marco,
    ik zit nu een soortgelijk probleem, maar krijg de TC zelfs niet goed aangesloten.
    Heb jij de TC (WAN of LAN-poort) op de Experia Box aangesloten (LAN)? En heb jij draadloze verbinding met tv?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.