30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:

Bijdrager
    Jaap2D2

Vraag over NAS, dlna, enz.

Hoi allen.

Ik probeer me al tijden in te lezen in de verschillende mogelijkheden die NAS biedt.
    Het klinkt allemaal als een mogelijk valhalla maar overal lees ik toch over mogelijke problemen of dingen die stiekem helemaal niet met elkaar compatible zijn. Veel topics zijn ook al gedateerd, dus vandaar dat ik deze vraag maar eens hier in de groep gooi;

Gewenste situatie:

Een netwerkschijf die 24/7 bereikbaar is vanaf de bank en andere kamers in mijn huis. Hierop staan vooral video en muziekbestanden maar ook backups van liefst meerdere mac’s. Mijn volledige muziekbiblitheek zou dus op dat netwerk zitten en ik kan vanaf daar de gewenste bestanden naar mijn iPhone verplaatsen (middels iTunes neem ik aan).
    Daarnaast zou ie moeten kunnen streamen naar Samsung televisies via dat DLNA gedoe. En de netwerkprinter moet t ook gewoon blijven doen.

Het gaat om de volgende apparaten;
    Macbook Pro Retina (2012)
    Macbook Pro Retina (2013)
    Samsung tv (met smarthub, uit 2010/11)
    Samsung tv (met smarthub, uit 2013)
    Netgear WNDR4500 Router
    AppleTV 3
    Canon MG5400 (printer)

én, ook nog interessant; ik wil in de nabije toekomst een gamePC gaan aanschaffen, en het zou uiteraard lekker zijn als die ook vrolijk mee kan genieten van al die dingen.

Ik hoop dat één of enkelen van jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

*EDIT*
    En is het ook mogelijk om 2 verschillende iTunes bibliotheken te hanteren in een dusdanige opstelling? Dus eentje voor mijzelf en eentje voor mijn vrouw?

Bijdrager
    TheBigZ

En wat is de vraag?

Als je op zoek bent naar suggesties voor een NAS: Synology DS214play.

Bijdrager
    Jaap2D2

De vraag is wat de beste optie is voor mij.
    Ik denk dat het vooral een NAS systeem moet worden, maar ik zoek dus een set-up die compatible is met alles. Of misschien is er een andere oplossing. Ik heb ergens gelezen dat Synology niet volledig compatible zou zijn met mac. Klopt dat?

Bijdrager
    TheBigZ
    Jaap2D2 op 27 mei 2014

*EDIT*
    En is het ook mogelijk om 2 verschillende iTunes bibliotheken te hanteren in een dusdanige opstelling? Dus eentje voor mijzelf en eentje voor mijn vrouw?

Makkelijker is het om één muziek-collectie te hebben op de NAS. Synology biedt een handige DS Audio app om op je iPhone/iPad naar muziek op je NAS te luisteren.

Je kunt natuurlijk wel meerdere iTunes mappen op je NAS zetten, die elk afzonderlijk beheerd en afgespeeld kunnen worden.

Bijdrager
    TheBigZ
    Jaap2D2 op 27 mei 2014

Ik heb ergens gelezen dat Synology niet volledig compatible zou zijn met mac. Klopt dat?

Nee. Wat zou er niet compatible zijn dan?

Bijdrager
    TheBigZ
    Jaap2D2 op 27 mei 2014

Ik zoek dus een set-up die compatible is met alles. Of misschien is er een andere oplossing.

De zaken die je noemt in je openingsposting kun je allemaal doen met een Synology NAS met de spullen die je in huis hebt.

Bekijk de informatie op deze pagina maar eens: http://www.synology.com/nl-nl/dsm/index

Jaap2D2 op 27 mei 2014

Mijn Samsung televisies zouden de gedownloade series moeten kunnen benaderen. Dat loopt, als ik me niet vergis, via de dlna methode.

Nu op Samsung Smart TV

Met een nieuwe, speciale DS video geïntroduceerd in de Samsung SmartHub, wordt DiskStation naadloos gekoppeld aan uw Smart TV. Op Video Station kunt u zoveel films als u wenst opslaan en van de fantastische voordelen genieten die een groot, interactief en HD-scherm biedt.

Wat is nieuw in versie 2.1

. It’s now possible to stream to a Chromecast (requires upgrading to DSM 5.0 and to the latest Video Station package)
    . Quality options are now available when streaming to an Apple TV (through remote player)
    . The playback progress of offline videos is now remembered
    . Improved the support form to contact us, added a “What’s new” section
    . Minor bug fixes

Bijdrager
    Jaap2D2

Ik heb op een van die vele fora gelezen dat synology niet compatible zou zijn met de HFS+ structuur. Dus dat zou betekenen dat je met FAT32 schijven moet gaan werken, maar die hebben een maximale bestandsgrootte, waar sommige fullHD films overheen duikelen. Dat is niet handig natuurlijk, en vanaf mac schrijven naar nfts is ook niet mogelijk. (mits je een Paragon oid download.) Die compatibiliteit dus.

Ik heb bij het aanschaffen van mijn macbook (teruggekeken) gekozen voor een te kleine harde schijf. Meer dan een kwart van de capaciteit wordt nu ingenomen door alleen al mijn iTunes bibliotheek. Die zou ik dus graag vanaf zo’n NAS draaien.
    Daarnaast wil ik nog wel eens een serie downloaden. Nu loop ik elke keer te klooien met USB-sticks/schijven die ik van de ene tv naar de andere sleep. Daar ben ik in principe te lui voor, dus ook die zou ik graag via een NAS draaien.
    Ook de automatische backup (TimeMachine) wil ik via die NAS hebben lopen.
    Mijn Samsung televisies zouden de gedownloade series moeten kunnen benaderen. Dat loopt, als ik me niet vergis, via de dlna methode.

Voor zover ik na een paar uur lezen kan bepalen is een NAS een fantastische oplossing voor dit alles. Alleen is de keuze wélke NAS het beste zou zijn voor mij dus een heikel punt, ivm compatibiliteit. Of misschien is er een heel andere methode om al mijn wensen te vervullen. Ik lees wel eens dingen over een MacMini die dit soort taken ook vervullen kan. Ik sta ook open voor alternatieven.

Mijn vrouw en ik hebben nogal een verschillende muzieksmaak, idealiter houden wij onze muziekbibliotheken dus gescheiden.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is.
    Alvast bedankt voor al je geduld en moeite.

Bijdrager
    TheBigZ
    Jaap2D2 op 27 mei 2014

Ik heb op een van die vele fora gelezen dat synology niet compatible zou zijn met de HFS+ structuur.

Voor de schijven in de NAS gebruikt Synology een ander bestandsformaat (Ext3).
    Sinds DSM 4.3 wordt ook het lezen van externe schijven met HFS+ (niet-journaled) ondersteund.
    Tenslotte kun je je afvragen hoe belangrijk HFS+ support is. Je kunt de films immers op je NAS zetten via je netwerk. En als je films downloadt op je NAS, dan staan ze al op je NAS.:-D

Jaap2D2 op 27 mei 2014

Daarnaast wil ik nog wel eens een serie downloaden. Nu loop ik elke keer te klooien met USB-sticks/schijven die ik van de ene tv naar de andere sleep. Daar ben ik in principe te lui voor, dus ook die zou ik graag via een NAS draaien.

HFS+ Support

– HFS+ External drives are supported in DSM 4.3.
    – Read only is supported and the maximum volume size is 2TB.
    – HFS+ journal is not supported.

Bijdrager
    TheBigZ
    Jaap2D2 op 27 mei 2014

Ik lees wel eens dingen over een MacMini die dit soort taken ook vervullen kan. Ik sta ook open voor alternatieven.

Als je het geld ervoor hebt, en op zoek bent naar maximale Mac-compatibiliteit, kun je inderdaad nog beter een Mac mini kopen. Daar zet je dan één (of twee) flinke interne schijven in (1.5TB Travelstar) waar je al je media (films, muziek, foto’s) op zet. En mocht dat niet genoeg zijn, dan hang je er nog een externe schijf aan.

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/mac-mini-aluminum-unibody-faq/how-to-upgrade-hard-drive-aluminum-unibody-mac-mini.html

Bijdrager
    Jaap2D2

Thanks, ik ga me eens goed inlezen op die ds214.

Bijdrager
    flyinghigh

Uit ervaring kan ik melden dat ds214 play prima compatibele is met mijn MacBook pro, Panasonic TV, naim streamer, iPad, iPhone en android toestellen.
    Structuur van de harddisk heb ik me eerlijk gezegd nooit druk over gemaakt en tot op heden ook geen problemen mee ondervonden.

Ondersteuning van software door Synology is dik in orde op diverse platformen. De apps zijn gratis te downloaden en werken prima. Apps voor film, muziek, foto’s en downloadmanager, het is er!

iTunes bibliotheek is een optie. Echter ondersteunt iTunes nog geen flac bestanden. Als je een DLNA library maakt dan kan de DSplay flac (lossless) bestanden realtime voor je omzetten in mp3 of wav bestand indien gewenst. Dan zijn ze ook op niet iTunes compatibele apparaten te beluisteren! Het is aan te bevelen hier goed over na te denken voordat je de synology gaat vullen met data!

Op de synology kun je accounts aanmaken en zou je vrouw een eigen muziek, foto, film database kunnen maken. Dan blijft alles verder keurig gescheiden. De virtuele desktop omgeving van synology is gebruikersvriendelijk.

Succes met je keuze!

Bijdrager
    koen

Ik zit er ook aan te denken om een NAS in ons huis te installeren (ipv een aantal externe harde schijven), precies om de redenen hierboven aangegeven (een centrale opslagplaats waar we alle backups, time machine, iTunes en iPhoto libraries op kwijt kunnen en draadloos kunnen benaderen)

Een vraag die ik heb is kan ik daar de schijven die nu in een aantal externe HD zitten in installeren?

Edit: kan dit alles ook met een Apple TimeCapsule?

Edit2: deze kwam ik ook tegen: http://www.amazon.com/dp/B00AGI7I2O, een stuk goedkoper dan een Synology.

Bijdrager
    koen

Nog meer gelezen, en de DS213j ziet er erg goed uit. Weet iemand of ik mijn huidige externe schijven er op kan aansluiten (via USB) ?

Bijdrager
    flyinghigh

Ik denk dat je voor dit soort vragen het beste even kunt kijken op de website van synology. Dan weet je dat je de juiste info krijgt. Op de ds214 kun je externe schijven aansluiten via USB.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    RamonV
    koen op 28 mei 2014

Nog meer gelezen, en de DS213j ziet er erg goed uit. Weet iemand of ik mijn huidige externe schijven er op kan aansluiten (via USB) ?

Ja, dat is geen probleem. Heb zelf sinds kort ook de D213j en heb hem met mijn externe hdd gebruikt totdat ik mijn interne schijf binnen had.

Bijdrager
    koen

-dubbele post-

Bijdrager
    koen

Bedankt, @RaymonV.

Wat me nog niet duidelijk is, zelfs na rondstruinen op de Synology website, is of ik vast zit aan de DSM software, of dat ik bijvoorbeeld iTunes en TimeMachine gewoon kan gebruiken met de native OSX/iOS software.

Bijdrager
    TheBigZ

DSM is de web-interface die de Synology NAS aanbiedt om allerlei settings en programma’s te configureren/activeren op je NAS.

Verder kun je een netwerkschijf (NAS) gewoon ook beschouwen als een externe schijf.
    Je kunt Time Machine gebruiken op een Synology NAS.
    En je kunt je iTunes bibliotheek op de NAS zetten, en bewerken vanuit iTunes op je Mac.

Synology biedt zelf ook een aantal programma’s (DS Audio) om de muziek die op je NAS staat af te spelen op je iPad/iPhone etc.

Bijdrager
    koen

Bedankt, ik weet genoeg (y)

Bijdrager
    flyinghigh

Wat de synology juist zo gebruikersvriendelijk maakt is de DSM software! Die biedt juist de vele mogelijkheden waarnaar je op zoek bent! Zonder DSM is het gewoon een harde schijf. DSM maakt het een netwerk speler!

Bijdrager
    koen

Nog één dom vraagje en dan hou ik er mee op:nerd:

Kan ik de DS213j via een ethernet kabel aansluiten op mijn AirportExpress, of moet ik het in een van mijn Macs inpluggen? De eerste heeft de voorkeur ivm ruimte.

Bijdrager
    TheBigZ

De AirPort Express heeft maar één LAN-poort. Als die bij jou nog vrij is kun je daar inderdaad je NAS op aansluiten. En zo niet, dan kan dat via een ‘switch’.

Bijdrager
    koen

En die LAN poort is nog vrij, dus dat komt erg goed uit.

Bijdrager
    koen
    RamonV op 29 mei 2014
    koen op 28 mei 2014

Ja, dat is geen probleem. Heb zelf sinds kort ook de D213j en heb hem met mijn externe hdd gebruikt totdat ik mijn interne schijf binnen had.

Wacht, je kunt het zonder interne schijven gebruiken?

Zijn er verder nog tips over de setup met twee interne schijven? Ik lees veel over RAID, maar is dat aan te raden? De Synology handleiding is niet echt duidelijk in de uitleg en gaat er vanuit dat je al weet wat de verschillende setup mogelijkheden zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld nergens uitgelegd wat RIAD nu precies is.

Bijdrager
    RamonV

Nope, ik had er tijdelijk een oude seagate 80gb (alleen voor het OS) ingedaan. Verder heb je qua RAID niet veel keus met een 2 bay NAS. Je kan kiezen voor RAID-0 waarbij beide schijven in de NAS gebruikt worden als 1 schijf. Hierbij krijg theoretisch gezien een dubbele snelheid maar als 1 van de schijven er mee ophoud ben je al je data kwijt. RAID-1 is de andere optie, hierbij word constant dezelfde data naar beide schijven gestuurd, het nuttige daarvan is dat je een backup van je data hebt in het geval een schijf stuk gaat maar je hebt maar de capaciteit van de kleinste schijf die aanwezig is. (Bijvoorbeeld 2 x 3tb schijven zorgt voor een bruikbare hoeveelheid van 3tb totaal. Er zijn nog veel meer soorten RAID maar die zijn in combinatie met 3 of meer schijven.

Hier een complete lijst: (rechtstreeks van wikipedia)

Bijdrager
    koen

Ok, bedankt. Zit je vast aan RAID, of zijn er nog andere configuraties? Welke setup gebruik jij, als ik vragen mag?

Bijdrager
    RamonV

Meerder schijven gebruiken kan alleen in een bepaalde RAID (meer info) opstelling. Zelf gebruik ik geen van beiden, ik heb er op dit moment maar 1 schijf in zitten.

Bijdrager
    RamonV

Bijdrager
    TheBigZ
    koen op 01 juni 2014

Zit je vast aan RAID, of zijn er nog andere configuraties?

Je kunt ook JBOD gebruiken. Dan gebruik je iedere schijf afzonderlijk (zonder enige vorm van RAID redundancy). Werkt prima, zeker als je je NAS gebruikt voor niet-kritische data (films e.d.).

Als je je zorgen maakt over (het behoud van) je data moet je sowieso regelmatig backups van de data op je NAS maken. (RAID is iets anders dan het hebben van een backup.)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.