15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    zokizo

vraag over mijn setup thuis (ATV2, imac, mac mini)

Hallo allemaal.
    Ik worstel een tijdje met mijn setup thuis.
    Dit is mijn huidige situatie.

Woonkamer:
    Imac
    Mac mini aangesloten op LCD (Aan de mac mini heb ik een externe HD hangen van 1,5 Tb)
    Ik download alles op de mac mini en op de externe HD dus. (het overzetten (uitpakken) van bestanden naar mijn externe HD gaat supersnel omdat het met een firewire is aangesloten, merk niks van vertraging)
    Heb een normale draadloze modem van UPC.

Slaapkamer:
    ATV2 aangelsoten op mijn LCD

Ik kijk in de woonkamer direct alles via de mac mini (plex). In de slaapkamer stream ik alles naar de ATV2 (ook via plex).

Nu kom ik wat ruimte tekort op mijn externe HD in woonkamer. Ik zit aan het volgende te denken:
    ipv nog een externe HD te kopen en aan mijn mac mini te hangen (wil ook van de toetsenbord en muis in woonkamer af eigenlijk) wil ik nog een ATV2 halen en een Timecapsule van 2 TB. De modem van UPC vervangen door de TC en dan aan de TC mijn huidige externe HD aansluiten (zo heb ik 2+1,5=3,5 tb). Dan wil ik mijn mac mini verkopen omdat die dan overbodig wordt. qua kosten hoop ik op hetzelfde uit te komen. Misschein dat ik iets bij moet betalen.

Nu is mijn vraag (he he) gaat dit goed werken?
    Ik weet dat het streamen nu naar mijn slaapkamer op de ATV2 goed werkt. ook HD content. Dus ben niet echt bang dat dit fout gaat. ik zal dus ook streamen naar mijn ATV2 in de woonkamer. Maar mijn vraaag is meer hoe het zit met het downloaden? zal er een verschil zijn met nu?
    Ik zal dan alles via mijn imac downloaden en dan zet ik meteen als doelmap de TC (en de HD die eraan hangt)

Het zou misschien makkelijker zijn om externe HD’s aan mijn imac te hangen en vanaf mijn imac streamen maar omdat mijn imac op de eettafel staat wil ik geen externe HD’s eraan hangen. En daarnaast is het netter als ik alles stream vannuit de TC lijkt me.

zo….sorry voor mijn lange, misschein wat overbodige tekst.

Bijdrager
    stavos
    zokizo op 25 januari 2012

De modem van UPC vervangen door de TC en dan aan de TC mijn huidige externe HD aansluiten

Vergeet niet dat je de UPC modem nodig blijft hebben, aangezien een TC geen modem functie heeft. Alleen een router functie.

De verbinding die je nu hebt tussen je Mac Mini en de externe harde schijf gaat via een draadje. Zal de verbinding tussen de iMac en de TC straks ook bedraad zijn? Want als je daar een draadloze verbinding van maakt, merk je heel snel een verschil in overdracht van je media.

Bijdrager
    zokizo

Ok…logisch eigenlijk. Maar is het dan niet beter om ipv de TC nog een externe HD te kopen en dan beiden aan mijn modem te hangen van UPC? of werkt dit niet zo? Of toch de TC aan mijn modem en dan de externe hd aan de TC?

Verbinding tussen imac en TC zou dan draadloos zijn. Dus dit zou een vershil in snelheid opleveren. op zich vind ik dit niet heel erg behalve als het uitpakken van bestanden opeeens heel traag gaat worden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is maar een idee, maar in plaats van al die kabels en eterne HD’s in je TV-kast aan je LCD-TV, is het niet makkelijker om de Mac Mini en externe HD’s te verkopen en ook in je woonkamer een Apple TV neer te zetten?

Beide Apple TV’s zou je kunnen jailbreaken (wat je met die in je slaapkamer al gedaan hebt zo te horen). Dan neem je een snelle wifi-router (of je sluit alles aan via ethernet), en op je router sluit je dan een NAS aan met zoveel TB’s als je wilt. Op die manier kun je dan met de iMac alles downloaden en direct op de NAS laten zetten, én je kunt met een minimaal aan kabels heel simpel alles streamen naar je Apple TV’s.

Zo doe ik ’t thuis ook (maar dan met een Time Capsule omdat ik niet zoveel films heb als jij denk ik), en dat werkt uitstekend. Plus, je hebt ook geen toetsenbord meer nodig voor je Mini e.d.… het is makkelijker qua gebruik en onderhoud, en je hebt minder kabels, én je hebt een gigantische NAS gewoon in je meterkast o.i.d. staan.:)

Mvg,
    Joram

p.s.: qua geld kun je best wat terugkrijgen voor je Mini, waarmee je de kosten van een router en 2e Apple TV al gedekt hebt. Alleen de NAS zou dan een kostenplaatje zijn waar je eventueel even in zou moeten duiken.

Bijdrager
    Ravaso

Ik zou gewoon een extra HD aan de mac mini hangen..
    Eventueel met een wat langere usb kabel zodat je hem kan verstoppen..

De muis en toetsenbord kan je wegdoen door Schermdeling te gebruiken.
    Dus je macmini bedienen vanaf je iMAc

Bijdrager
    SunKeeper

Wat joram zegt lijkt mij nog het meest logisch om te doen.

Het ligt bij sommigen gevoelig, maar persoonlijk raad ik je af om een Time Capsule te kopen.
    Ten eerste zijn ze schreeuwend duur voor wat je krijgt. Vraag me niet hoeveel winst Apple daarop heeft, maar dat loopt (voorzichtig uitgedrukt) minstens in de 70%. Die \’servergrade\’ harde schijf is nog de grootste onzin.

Daarnaast is de levensduur een drama, je mag blij zijn als je de 2 jaar haalt. Door het minimalistische ontwerp vermoord het ding zichzelf doordat die in een soort kookplaat verandert.

Een goed alternatief is de AirPort Extreme. Ook daar kun je USB-hubs en harde schijven/printers aan hangen om in je netwerk te delen. Ook voor Time Machine.

Bijdrager
    zokizo

@joram
    Dat ben ik ook eigenlijk van plan. Ik wil dus de mini etc weg doen en lekker ook een ATV2 aan de LCD hangen in de woonkamer. Maar ik weet alleen niet hoe ik dit het beste kan oplossen. Dus volgens jou is een NAS een oplossing? ik heb namelijk totaal geen verstand van een NAS.
    Mijn internet komt aan trouwens in de woonkamer. dus die NAS zou ik daar dan ook moeten aansluiten neem ik aan. jammer dat ik het niet in de meterkast kan verbergen.

dus…
    jij download eerst iets op je imac en die zet je dan over op je TC en stream het daar vandaar naar je ATV’s? is dit niet een beetje een gedoe? stel je hebt een HD film van 8GB en die moet ik dan draadloos over zetten op mijn TC. Dit duurt toch vrij lang? nu hoef ik maar een nzb in mijn mac mini download map te gooien en hij download en pakt alles uit. ik kan meteen dit op mijn ATV in de slaapkamer kijken.

Bijdrager
    zokizo

@SunKeeper
    Ja klopt idd. Het hoeft ook geen TC te zijn. ik heb wel nog een airport express (de kleine) in huis. kan ik die niet aan de modem hangen? en dan een NAS aansluiten?

Bijdrager
    zokizo

Ik heb een fout gemaakt. Ik heb trouwens al een router van UPC:) excuus
    Zou ik om het een en ander uit te proberen mijn externe HD aan die router kunnen koppelen en dan de ATV uit de slaapkamer in de woonkamer aansluiten en zo kijken hoe dit werkt?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik download inderdaad alles op m’n iMac… die staat toch vaak aan omdat ik wel eens wat freelance of anderzijds zit te knutselen (of een spelletje speel bijvoorbeeld). Die films, series en muziek zet ik dan netjes geordend in mappen:
    – Mediacenter Map
    — Movies
    — Muziek
    — TV Shows
    —— Dexter
    —— Big Bang Theory

Ik heb laatst een 11GB grote 1080p 3D film (side-by-side 3D) gedownload, en deze op m’n Time Capsule gezet. De Apple TV speelde deze, via wifi, nagenoeg foutloos af… én in 3D. Hij zal ’t beeld wel gedowngrade hebben naar een 720p formaat, maar het zag er hoe dan ook fantastisch uit. Als je wifi snel genoeg is zal ’t dus geen probleem zijn. Heb je een ethernetkabeltje klaar liggen dan zul je helemaal geen last van schokkerig beeld krijgen. Ik had één keer met deze film dat de Apple TV even 3 seconden moest bufferen, maar verder ging ’t zonder problemen.

(dit is natuurlijk ook van invloed of je een brak-gecodeerde film hebt gedownload)

Ik download best veel TV-series, en da’s makkelijk 5GB wat ik in één keer overzet… dat duurt dan totaal enkele minuten om dat op de Time Capsule te zetten via wifi. Via een ethernetkabeltje zal dat natuurlijk veel sneller gaan:)

Je kan natuurlijk ook gewoon je downloads (ongeacht of dit nu een torrent of nieuwsgroep is) direct op je NAS laten zetten door je download locatie op de NAS aan te wijzen. Dat scheelt kopiëren, en dan hoef je ’t indien gewenst alleen maar even in de juiste map (TV show of Movies e.d.) te slepen.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    SunKeeper

Een AirPort Express kan ook. Die moet je dan laten verbinden met je huidige draadloze netwerk. Let op: niet draadloos uitbreiden, want dat werkt niet.

NAS aan de Ethernetpoort, en dan draaien maar.:wink:

Bijdrager
    zokizo

@Joram
    Ja, wat jij hebt is eigenlijk waar ik heen wil.

Wat jij nu doet op je imac doe ik eigenlijk op mijn mac mini. ik downlaod daar en zet alles netjes in mappen. Maar het voordeel is dat ik dan niks draadloos nog over moet zetten naar mijn TC bijvoorbeeld maar meteen kan streamen. Ik heb een vrij snelle internet verbinding en vind het niet erg om een paar minuten te wachten voordat het op de TC zit. Heb je niet geprobeerd om als download map meteen je TC in te stellen? en dan achteraf eventueel de namen aan te passen en in de juiste folder te slepen? is dit niet beter?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik had eerst een mac Mini met Plex, maar ik werd net als jij een beetje gek van het op afstand bedienen van dat ding. Ik wilde gewoon m’n films bekijken:) En dan af en toe Plex updaten/opnieuw installeren, OS-systeem updates, opstarttijd, kabels en noem maar op… ’t zijn allemaal kleine dingen, maar sinds dat ik de Apple TV in combinatie met de TC heb merk ik pas dat ’t een stuk fijner is op deze manier.

Ik ben van plan (zoals je zelf aangeeft) om inderdaad op ten duur een mapje aan te maken op de TC en daar alle torrent/nieuwsgroep downloads automatisch neer te zetten. Dat scheelt weer een beetje wachten en moeite… en daar doe je ’t toch voor, hehehe.

Zeg Zokizo, mag ik vragen in welke regio je woont? Als je toevallig bij me in de buurt woont kun je wat mij betreft best eens een kijkje komen nemen… dan zie je wat beter in levende lijve hoe ik ’t heb staan voordat je definitief je keuze maakt:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    zokizo

Ja exact! Ja ik heb wel de mooie keyboard en muis van apple maar uiteindelijk gebruik ik het niet zo vaak en heb ik liever de apple remote alleen op de salon tafel. En wil ik idd van de kabels af.
    Ik ga het in ieder geval eerst even uitproberen door de ATV uit de slaapkamer in de woonkamer te doen en kijken hoe ver ik zo kom zonder de TC en alleen mijn externe HD aan mijn router te koppelen. Als dit teveel moeite is dan ga ik denk ik toch voor de TC.

Ik woon in omgeving Rotterdam. Bedankt, maar ik denk dat ik er zo wel uit kom. Zo niet, dan mail ik wel even misschien kunnen we tips uitwisselen.

Plex rules trouwens:)

Bedankt voor de tips mensen!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zit zelf in Den Hoorn, zo’n 25 minuten van Rotterdam af (links van Delft)… mocht je er toch niet uit komen dan ben je van harte welkom om eens een kijkje te nemen:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.