11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Yannick567

Vraag over migratie

Hallo,

Het zal ongetwijfeld niet de eerste vraag zijn over de migratie-assistent, maar kon het niet vinden via de zoekfunctie.

Heb sinds woensdag een MBP 13′, en wilde wat bestanden overzetten vanaf mijn oude laptop, waar Vista op draait.
    Afijn, hij is 3 uur bezig geweest en toen was hij klaar. Nu de hamvraag: waar staan al die bestanden?

Ik heb al een beetje gegoogled, volgens de support van Apple zouden de foto’s in iPhoto moeten staan, maar daar staan ze niet. Migratie gaf wel aan dat de migratie gelukt was. Als ik via Spotlight wat bestanden probeer te zoeken, staan ze er ook niet. Doe ik iets verkeerd, of kijk ik ergens overheen?

Hoop dat iemand hier het antwoord heeft, waarvoor alvast hartelijk dank:)

Bijdrager
    fred44nl

Spotlight is misschien nog bezig met indexeren.
    als ik iets wil zoeken, dan doe ik dat met Find Any File.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoeveel accounts zijn er op je computer? Ik weet niet hoe het is als je vanaf een Windows-PC gegevens overzet, maar als je dat van een andere Mac doet zijn er, als ik het me goed herinner, verschillende situaties waarin de migratie-assistent een nieuwe account aanmaakt voor al de overgezette gegevens.

Bijdrager
    Yannick567

Dank voor je reactie.

Mijn laptop had maar één account. Ik zie nu dat er een apart account is aangemaakt na de migratie waar al die bestanden staan. Is er een manier om al die bestanden naar mijn account te plaatsen die ik in eerste instantie heb aangemaakt?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo’n vermoeden had ik inderdaad al:) Wat ik zou doen is inloggen op die account (als je het wachtwoord niet weet kun je dat vanuit je gewone account veranderen door naar Systeemvoorkeuren → Gebruikers en groepen te gaan; daar kun je op het hangslot klikken, je naam en wachtwoord opgeven, dan de account klikken en de knop “Stel wachtwoord opnieuw in…” aanklikken — aangezien het hier om een account gaat die je toch niet meer nodig gaat hebben, kun je het nieuwe wachtwoord blanco maken, zeker als je deze computer alleen thuis gebruikt).

Eenmaal ingelogd ga je in de Finder naar de map /Gebruikers/Gedeeld. Maak daar een submap aan, zodat je alles dat je wilt overzetten naar die map kunt verplaatsen. Foto’s die in iPhoto geïmporteerd zijn kun je in die map krijgen door ze vanuit iPhoto te exporteren naar (een submap van) die map; let er daarbij wel op dat ze op de originele grootte, kwaliteit, e.d. geëxporteerd worden.

Nadat je alles in een map gezet hebt, klik je in de Finder op het icoon van die map en druk je ⌘i in om een infovenster ervan te krijgen. Onderin dat venster klap je het stukje “Delen en bevoegdheden” open, klik je op het hangslot (vul naam en wachtwoord van je hoofdaccount in) en klik je op de +-knop om een naam toe te voegen aan het lijstje met namen. Kies je hoofdaccount, klik op de knop Selecteer, en zorg dat die op “Lezen en schrijven” staat in het lijstje. Klik op de naam van je hoofdaccount, dan op het knopje met het tandwiel en kies “Maak [naam hoofdaccount] de eigenaar”. Klik dan nogmaals op het tandwielknopje en kies “Pas toe op ingesloten onderdelen…” zodat je hoofdaccount de eigenaar wordt van alle bestanden in de map.

Nadat je dit gedaan hebt, log je weer in op de hoofdaccount en verplaats je alle bestanden naar waar je ze wilt hebben in die account. Nadat je er zeker van bent dat alles van belang overgezet is, kun je de tweede account verwijderen in de Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    Yannick567

Het is gelukt. Top! Heel erg bedankt:)

Bijdrager
    dbindels

Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem als Yannick en zou Jakko’s oplossingen kunnen uitvoeren. Ik heb echter nog één vraag alvorens ik dat doe. Wat is het verschil tussen het hoofdaccount en het nieuwe door migration-assistant aangemaakte account? Als er geen verschil is en ik heb de macbook nog nauwelijks gebruikt, dan kan ik wellicht beter het hoofdaccount verwijderen. Scheelt een hoop werk.

Ik zie uit naar reacties.

Bijdrager
    fred44nl

als je via de migratie-assistent – nadat de instllatie geheel is afgerond èn dus ook een nieuw account is aangemaakt – alles terughaalt, dan komt ook het oorspronkelijke account weer terug.
    daardoor heb je dan 2 beheersaccounts, waarvan je er een kunt verwijderen.
    echter, tijdens de installatie-procedure – voor dat een nieuw account wordt aangemaakt – komt ook de vraag of je via de migratie-assistent alles wil terug halen.
    op die maniet heb je het probleem met 2 accounts dus niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In principe zou je de account die de Migratie-assistent maakt, gewoon moeten kunnen gebruiken en de andere verwijderen. Echter … in het verleden heb ik op dit forum meerdere berichten gelezen waaruit (b)lijkt dat de eerste account die op de computer aangemaakt is, niet helemaal hetzelfde is als latere.

Bijdrager
    arjan1978

nog een vraag over het terug halen van bestanden. ik ben zelf al bezig geweest om het migratieaccount te verwijderen incl verwijderen van de thuismap.
    Mijn hardeschijf geeft nog steeds aan dat de hoeveelheid data ongeveer het zelfde is als de hoeveelheid die ik gemigreerd heb.
    Ik kan de gemigreerde bestanden nu niet meer vinden.
    iemand een oplossing?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je de prullenmand al leeggemaakt?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.