10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Yuna

Vraag over Mavericks en Time Machine

Ik wil dit jaar een nieuwe mac kopen omdat mijn huidige Imac (late 2009, instapmodel) sterk verouderd is. Maar nu zit ik met wat vragen. Ik heb een back up via time machine lopen en nu vraag ik me af of ik die straks zo over kan zetten naar een nieuwe imac omdat op mijn huidige mac Mavericks draait.

En ik heb begrepen dat Mavericks niet meer gesupport wordt door Apple? Hoeveel risico loop ik nu dan qua veiligheid als ik geen ‘foute’ sites bezoek? Zie nu wel steeds een update staan voor High Sierra maar dat kan mijn mac toch nooit aan? Yosemite was al een probleem.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt als je een nieuwe Mac gekocht hebt, probleemloos de Time Machine data van zo’n oude Mac overhalen.

Bijdrager
    TheBigZ

Yuna op 31 juli 2018 om 20:59

Ik wil dit jaar een nieuwe mac kopen omdat mijn huidige Imac (late 2009, instapmodel) sterk verouderd is. … Zie nu wel steeds een update staan voor High Sierra maar dat kan mijn mac toch nooit aan? Yosemite was al een probleem.

Als je extra geheugen plaatst, en een SSD, kom je nog best een eind met zo’n Mac.

Heb je al een SSD, en hoeveel geheugen zit er in je Mac?

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-3.06-21-inch-aluminum-late-2009-specs.html

Maximum OS: 10.13.x

Moderator
    Night

Een SSD is inderdaad wel een vereiste. Zonder SSD is HS werkelijk niet vooruit te branden.

Bijdrager
    Yuna

Ik heb al eens aan een SSD kaart zitten denken maar ik denk niet dat dat mijn imac nog waard is. Hij krijgt namelijk steeds meer keuren. Dan gaat het weer een tijd goed en dan begint het weer. Had eigenlijk vorig jaar mijn imac al willen vervangen maar toen uitgesteld. Het verbaasd me dat hij al zo lang mee gaat. Mijn eerste mac (Imac G5 was na 4 jaar kapot gegaan) en deze haalt wellicht de 10 nog makkelijk.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    McMeller

Waarom ben je vooralsnog op OS X 10.9 blijven steken terwijl je tot het huidige macOS 10.13 mee kan/kon? Je Mac valt dit jaar pas buiten de boot en zal niet meegaan naar macOS 10.14. Je mag wel nog een jaar of twee op veiligheidsupdates voor je Mac rekenen. Daarna wordt het een keer gevaarlijk, vergelijkbaar met nu, want je loopt nu ook meer dan twee jaar achter.

Bijdrager
    Yuna

Mijn mac had al problemen met het draaien van Yosemite dus het lijkt me sterk dat ik tot 10.13 kan updaten zonder problemen en snelheidsverlies.

Bijdrager
    McMeller

Een SSD verdient de aanbeveling, maar Apple brengt geen updates uit voor je systeem als dat het eigenlijk niet kan trekken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het geld hebt koop dan gewoon die nieuwe Mac in plaats van de huidige op te peppen, die heeft allang zijn geld opgebracht. Want ook al werkt dat dan, je mist toch bepaalde zaken zoals USB 3, Thunderbolt, 4K scherm en ‘Metal’ graphics acceleration (Apple’s eigen opvolger van OpenGL) wat de huidige software gebruikt / kan gebruiken zoals b.v. Photoshop CC. Een SSD versnelt het een en ander maar je blijft toch met verder ruim achterhaalde technologie zitten dat als een flessenhals werkt. Dat geldt ook voor extra RAM dat gaat niet sneller dan je huidige RAM.

Bottom line: niet moeilijk doen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.