8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    rbrch

Vraag over bestandseigenschappen (MP3)

Hallo,

Ik ben sinds kort over op een Mac, en heb dus nog veel vragen.

Eentje daarvan gaat over de tags van mp3’s. Daar is hier al veel over geschreven heb ik gezien, maar wat ik me afvraag is of het mogelijk is om de aanwezige filetags direct in OSX te zien.
    Wanneer ik ‘get info’ gebruik op een file krijg ik veel te zien maar niet deze tags.

Kan dat uberhaupt niet of is er misschien een andere manier?

Alvast bedankt,

Gr, Roy

Bijdrager
    sedikit

Volgens mij kun je alle gegevens zo zien(misschien weet iemand anders een betere methode, ook best!):
    zet de mp3 in iTunes/selecteer hem/Menubalk/Archief/Toon info/Overzicht en Info

Bijdrager
    Yggdrasil

Hoi,

De enige manier om de ID3 tags van je nummers te zien en te bewerken is het gebruik van een mediaspeler zoals iTunes of een ID3 tag-editor. Rechtstreeks in de Finder zie je geen gegevens. De meest uitgebreide vorm van details bij een nummer die je kunt weergeven is de albumnaam, de artiest en de duur van een nummer. Dat doe je door een nummer te selecteren en op de spatiebalk te duwen.

Bijdrager
    rbrch

@sedikit, in iTunes kan je de tags idd goed zien, dat is geen punt, maar dan staat de track daar dus al in.
    Om het een stap voor te zijn wil ik mp3 voordat ik ze importeer even checken.

@yggdrasil, de info die met de spatiebalk zichtbaar wordt is wat ik juist vreemd vind. Bij tracks waarvan ik weet dat ze alle tags gevuld hebben krijg ik niets te zien, bij een enkele heb ik wel de info gezien.
    De logica ontgaat me dus nog een beetje…

Als ik de tags wel zou bewerken vanuit iTunes, worden ze dan ingevuld in de properties van de mp3 file, of opgeslagen in de “iTunes Music Library.xml” file?
    Wat er gebeurt is namelijk lastig te controleren omdat ik de tags dus niet zie buiten iTunes.

Dezelfde vraag heb ik bij het handmatig toevoegen van album art, waar blijft dat?

(Reden dat ik het graag wil weten is ivm reconstructie, als ik weet wat er gebeurt ben ik er ook gerust op dat het gereconstrueerd kan worden na bijv een hdd crash omdat ik weet wat ik moet backuppen en terugzetten).

Bedankt voor de reacties:-)

Gr. Roy

Bijdrager
    Yggdrasil

Dezelfde vraag heb ik bij het handmatig toevoegen van album art, waar blijft dat?

Dat is bij mijn weten nooit veranderd bij de overgang van iTunes 10 naar iTunes 11. Je selecteert een nummer, bij de info staat een venstertje ‘Illustraties’. Het enige wat je niet meer kunt is linksonder in de zijbalk albumillustraties toevoegen. Als het dat is wat je bedoelt, dan is dat inderdaad jammer. Ik vond het ook handig.

Bijdrager
    rbrch

Het is nog steeds mogelijk om zelf illustraties toe te voegen, voor de tracks waarbij die niet automatisch opgehaald kunnen worden.
    Het plaatje wat je toont laat die knop ook zien (of begrijp ik je verkeerd?).

Maar ik doelde meer op het punt van waar blijft het plaatje wat ik toevoeg? Wordt dat plaatje binnen iTunes opgeslagen, en via een xml bestand bijvoorbeeld gekoppeld aan de betreffende file?
    Of wordt deze gesaved in de mp3?

Stel ik importeer al mijn mp3’s later in een blanco iTunes bibliotheek, staan de afbeeldingen er dan weer bij of moet ik alles opnieuw toevoegen?

Bedankt voor het meedenken,

Gr, Roy

Bijdrager
    Yggdrasil

Je hebt gelijk wat dat eerste betreft. Je kunt nog steeds zélf afbeeldingen toevoegen als de iTunes Store er geen aanbiedt. Het plaatje dat je toevoegt wordt opgeslagen in een map (Album Artwork):

Binnen die map zitten allerlei submappen met daarin bestandjes met een .itc extentie. Ik gok dat ze gekoppeld worden aan dat .xml bestandje dat je op mijn screenshot ziet.

Als je de bestanden die nu in de iTunes map staan importeert in een nieuwe bibliotheek denk ik – ik weet het niet zeker – dat de albumillustraties bewaard worden. De reden waarom ik dat denk is, als ik afzonderlijk een .mp3 bestand uit mijn iTunes Music map open op een Mac van een vriend, dan wordt het prentje weergegeven. Meestal zie je dat ook in de Finder. Finder geeft een klein plaatje weer in plaats van het muzieknootje van iTunes.

Wat iTunes wél vergeet bij het importeren van muziekbestanden is de rating en de playcount van je nummers.

Bijdrager
    rbrch

Goedemorgen,

Dank je voor je reactie, ik ben er mee aan de slag gegaan, ik zie inderdaad een groot aantal itc bestanden.
    Als ik ze laat tellen in finder komt het aardig overeen met het aantal albums.

Paar dingen vallen nu op;
    – Als ik een willekeurige itc bestandsnaam copieer, en op deze naam laat zoeken binnen de xml file vind ik geen matches.
    – Wanneer iTunes automatisch album art kan toevoegen, dan wordt deze niet zichtbaar bij de fileproperties in finder, voeg ik hem handmatig toe dan wel.
    – Als ik een album waarvan ik de album art handmatig heb toegevoegd, verwijder uit iTunes en opnieuw toevoeg, dan verschijnt de album art direct weer.

Conclusie zou dus kunnen zijn dat automatische album art ergens via een file gelinked wordt aan de tracks (via de itc bestanden), en handmatig toegevoegde album art direct in de fileproperties wordt weggeschreven, en iTunes die afbeelding in eerste instantie gebruikt voor album art bij import in iTunes.

Zou dat kunnen kloppen of zie ik iets over het hoofd?

Gr, Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.