20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    hetiszover

[vraag] langzaam/virus

Beste forumgangers,

Ik heb de laatste tijd problemen met me macbook pro 2,2 15inc waar leopard op draait. Hij is namelijk verschrikkelijk langzaam. Met opstarten helemaal en zelfs met afsluiten. Nou heb ik de laatste tijd ook op msn dat ik van een onbekende een gesprek krijg. Ik krijg dan de melding: wil je het bericht lezen of weigeren. Dat is nu ongeveer 5 keer gebeurd in de afgelopen 2 maanden.

Ook verzond ik gister een .png naar een vriend van me en die kon het niet openen want de virus scanner zei dat het een virus was. (norton)

Wat moet ik doen? Het heeft geen zin om alles opnieuw te instaleren zeker?

alvast bedankt

Bijdrager
    Pieterr
    ”hetiszover”

Het heeft geen zin om alles opnieuw te instaleren zeker?

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=134915

Bijdrager
    Bor

Nieuwe install is vaak erg overdreven. Dat geeft unSOUND ook aan in zijn post onder Zerk.

Overigens bestaan er geen viri voor osx.

Bijdrager
    J-P-H

Harde schijf vol?

Moderator
    Poezenbeest

En daaronder geef ik weer aan dat ik het met hem eens ben… afijn, het hele verhaal is aldaar te lezen…

De volgende vraag is wat je allemaal aan onzin geïnstalleerd hebt en wat er allemaal aan processen draait. Dingen als ShapeShifter, Onyx, Tinkertool en al die andere troep, die je computer zogenaamd van meer genot moeten voorzien, zijn eigenlijk terreur voor je systeem.

Andere oorzaken kunnen zijn een overvolle HD, een storing in het geheugen (RAM), overige hardwarestoringen (ehm… juist) en god mag weten wat nog meer… de laatste oorzaak, die ik me kan bedenken, is een virus.

*gromt wat over een verpestte wereld door virussen en de systemen, die dat mogelijk hebben gemaakt….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals al vaak gezegd is: ER ZIJN GEEN VIRUSSEN VOOR DE MAC.
    Malware (zoals b.v.b. verstopt in de iWork 9 torrent) is weer een ander verhaal.

Maar ik zou graag willen dat de TS wat specifieker was in het omschrijven van zijn probleem.
    Nu lijkt het dat alleen het opstarten en afsluiten langzaam gaat. Maar ik denk dat er nog wel meer zal zijn.

Ziet hij b.v.b. steeds de “beachball” cursor?

Bijdrager
    hetiszover

Het openen van mozilla firefox gaat bijvoorbeeld heel langzaam. Ook maakte ik mij zorgen over dat virus gedoe. Ik weet dat er geen virussen voor Mac zijn maar dat maakte dit mij toch aan het schrikken. Ook krijg ik die beachball te zien en heb ik er geen bende op geinstaleerd. Enige wat er op staatzijn de standaard dingen. Een uitpak programma. Cs3 en iWork 08. Plus muziek. Harde schijf is ook niet vol. Wou eigenlijk vandaag langs icentre gaan maar ik had eerst zoiets van ik vraag het hier. Bedankt voor de snelle reacties ook.

Bijdrager
    Pieterr

In plaats van een compleet nieuwe installatie zou je een Archiveer en Installeer kunnen overwegen.
    Dan worden je OS X bestanden opnieuw geinstalleerd terwijl je eigen bestanden bewaard blijven.

Bijdrager
    iJoost

Maak voor de grap eerst eens een nieuw gebruikers-account aan en kijk of het probleem zich daar ook bij voordoet. Dan kost je heel weinig tijd en moeite en er is een goede kans dat dan blijkt dat opnieuw installeren niet nodig is.

Bijdrager
    Dagaloni

Wat ook helpt is je cache te wissen. HD>systeem> bibliotheek> cache, systeem>, HD>bibliotheek> cache en thuismap>bibliotheek>cache. Kun je allemaal direct in de prullenmand gooien, het hele mapje!;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat de beachball cursor betreft:
    Open het programma “activiteitenweergave” en selecteer “alle processen”
    Sorteer nu op volgorde van cpu gebruik, en kies één van de processen die de meeste cpu % vreten

Klik nu op “info” en kijk naar de waarde die achter “poorten” staat.
    Dit getal kan veranderen, maar als het gedurende ±15 minuten constant oploopt is er sprake van een cpu leak.
    Dit kan dan één van de oorzaken van de vertragingen zijn.

Bijdrager
    hetiszover

wat is een cpu leak?

En ik kwam niet bij het mapje cache uit? Bedoelde je caches? en bedoel je 3 keer een cache verwijderen of 2 keer ?

HD>systeem> bibliotheek> cache, systeem>, HD>bibliotheek> cache

Deze 2 zijn het zelfde toch?

Ook weet ik niet hoe je een gebruiker aanmaakt. Maar het idee dat ik hierbij heb dat stel hij doet het wel, dan irriteerd het mij dat hij het niet gewoon doet op mijn huidige account.

Ik heb ook techtool laten draaien. Deze gaf aan dat alles gewoon werkt.

Bedankt voor jullie reacties nogmaals!

Bijdrager
    iJoost
    ”hetiszover”

Ook weet ik niet hoe je een gebruiker aanmaakt. Maar het idee dat ik hierbij heb dat stel hij doet het wel, dan irriteerd het mij dat hij het niet gewoon doet op mijn huidige account.

Dat zal best dat het je irriteert*. Maar als het in een schoon account wel goed werkt, dan heb je punt een het gemakkelijker om de zaak weer goed te krijgen (geen schone installatie nodig) en punt twee weet je dan ook meteen iets meer over wat er aan de hand is. En me een beetje moeite kun je op die manier zelfs ook nog uitvinden welke van de fijne tooltjes die je geïnstalleerd hebt het probleem veroorzaakt. Maar als je liever nog wat meer tooltjes installeert dan vind ik dat natuurlijk ook goed. ‘T is niet mijn Mac. ;-P

Oh en een nieuwe gebruiker kan elke Jan Jodokus binnen vijf minuten aanmaken vanuit de Systeemvoorkeuren. Dat moet je lukken…

* Ik stoor me ook wel eens ergens aan.

Bijdrager
    Pieterr
    ”iJoost”

Oh en een nieuwe gebruiker kan elke Jan Jodokus binnen vijf minuten aanmaken vanuit de Systeemvoorkeuren. Dat moet je lukken…

:lol:

Kijk hier voor meer info: http://support.apple.com/kb/HT2477?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    hetiszover

Hoe zou ik dat dan moeten uitvinden. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

ijosti, wie heeft het over tooltjes instaleren gehad?
    In mijn logica zou het nogal onlogisch zijn om een nieuwe gebruiker aan te maken, dan vermijd je het probleem toch ipv oplossen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”hetiszover”

Hoe zou ik dat dan moeten uitvinden. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

In mijn logica zou het nogal onlogisch zijn om een nieuwe gebruiker aan te maken, dan vermijd je het probleem toch ipv oplossen?

Om eerst even antwoordt te geven op de vraag “wat is een cpu leak?”
    Elk programma of ander proces krijgt een bepaalde hoeveelheid cpu tijd toegekend om zijn taak te verrichten.
    Maar door een bug in het programma blijft dit programma cpu tijd vragen terwijl het die tijd niet nodig heeft.
    Op die manier slokt het programma uiteindelijk alle beschikbare tijd op, zodat voor de rest niets overblijft en dus de strandbalcursor gaat verschijnen.

Bij het aanmaken van een nieuw account begin je met een reeks “verse” bestanden. O.a. een nieuwe bibliotheek map. Door de inhoud daarvan te vergelijken met je “slechte” account kun je een indicatie krijgen van wat de boosdoener(s) zou kunnen zijn. Het is dus inderdaad geen oplossing, maar eerder een hulp middel.

Het wissen van het cache geheugen kun je vrij gemakkelijk doen met een van de tools die zijn te downloaden.
    Normaal gesproken hoef je de cache nooit te wissen, maar in jou geval kan het helpen.
    Er is echter één ding waarom ik in jou geval zo’n tool zou afraden: als je niet eens weet hoe je een tweede account moet aanmaken is zo’n tool niets voor jou. (als je niet weet wat je doet maak je het alleen maar erger)

en verder: HD>systeem> bibliotheek> cache, systeem>, is je eigenlijke systeem map (waar je normaal gesproken van af moet blijven)
    en: HD>bibliotheek> cache is de globale bibliotheek van het OS.

Bijdrager
    Oppie

Met een nieuwe, schone gebruiker kun je het probleem gaan deduceren: is in die nieuwe gebruiker alles o.k., dan zit het probleem in de gebruikersmap van jezelf -is meestal het geval.
    Is het in die nieuwe gebruiker ook naatje, dan heb je een groter probleem in je OS of met de hardware -eventueel.

Dus doe maar gewoon zoals geadviseerd, en vertel hier je bevindingen.

Maar de tip “check het programma Activiteitenmonitor” is ook één die je moet uitvoeren.

Bijdrager
    iJoost
    ”hetiszover”

Ik, heb het over tooltjes. Leer mij dit soort draadjes kennen zeg… die lopen allemaal hetzelfde.;-)
    Trouwens er moet een goede reden zijn voor die traagheid. Dat ontstaat echt niet vanzelf.

En wil je zo vriendelijk zijn om mijn “naam” niet te verhaspelen? Want anders stoppen mijn pogingen om je op de juiste weg te helpen per omgaande.

Bijdrager
    Oppie

iJosti-band?! :bigsmile:

Bijdrager
    iJoost

Oppie passen, jij!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.