7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    BlueRose_76

Vraag gebruik users in OSX

Greetings allen,

Ik heb nu verschillende gebruikers aangemaakt, waaronder mensen die de computer kunnen beheren en niet.

Ik kan alleen geen ‘hoogste administrator’ aangemaakt krijgen die ook in de afgeschermde mappen van individuele users toegang heeft. Met deze account wil ik bijvoorbeeld ook kunnen kijken in de HD/users/gast/documents, maar blijf een stopbord zien.

Is het mogelijk een super admin aan te maken die een access all areas heeft?

Dank, BlueRose_76

Bijdrager
    KeKo

verander de privileges van die mappen.
    Klik de map aan dan appeltje info en dan de gebruikers optie. daar vind je allerlei bevoegdheden…

Bijdrager
    BlueRose_76

Okee, daar heb ik naar gekeken, alleen begreep ik dat nog niet echt goed.

Correct me if im wrong aub

Eigenaar is de user die de map heeft aangemaakt, of de map die automatisch is toegewezen bij het aanmaken van de account.

Groep zijn de users van dezelfde status die de bestanden in de map kunnen lezen of bewerken.

Nu heb ik de map HD:Users:gast:documents zo staan; Eigenaar:gast, Toegang:lezen en schrijven, Groep:staff (lk), Toegang:Lezen en Schrijven.

Met mijn ADMIN account kan ik er nu inkomen. Klopt het dat dat komt omdat deze tot de staff (lk)-groep behoort?[/u]

Bijdrager
    BlueRose_76

Nog een vraag, maak daar maar drie van;

– Hoe kan ik de gebruikers in groepen indelen?

– Er zijn erg veel groepen (admin, bin, daemon,…, wheel). Wat zijn de rechten van deze groepen, en wat is het nut van zoveel?

– Wat zijn de rechten van de staff (lk)-groep, waar je automatisch wordt ingedeeld als je een account met beheerders rechten hebt?

Dank!

Bijdrager
    Sad

De allerhoogste gebruiker op een Unix machine (zoals Mac OSX) is de user genaamd ‘root’.

Die staat standaard uit, omdat je root user nogal wat schade aan kan richten als je systeembestanden gaat weggooien enzo.

Maar de root user kan wel lekker in alle user mapjes kijken enzo. Om hem aan te zetten: (op een Engelstalige OSX)

1) Ga naar /Applications/Utilities/NetInfo Manager
    2) Ga boven in het menu naar Security/Authenticate
    3) Voer naam en wachtwoord van een admin gebruiker in
    4) Ga boven in het menu naar Security/Enable root user
    5) voer een wachtwoord voor de root gebruiker in.

Nu kan je inloggen met naam=root en wachtwoord=[wat je net hebt opgegeven als root wachtwoord].

Nogmaals: de root user kan (bijna) alles dus weet wat je doet als je bestanden gaat hernoemen of weggooien!

Bijdrager
    Sad

(en om nog even in te gaan op je vragen:)

”BlueRose_76″

- Hoe kan ik de gebruikers in groepen indelen?
    – Er zijn erg veel groepen (admin, bin, daemon,…, wheel). Wat zijn de rechten van deze groepen, en wat is het nut van zoveel?
    – Wat zijn de rechten van de staff (lk)-groep, waar je automatisch wordt ingedeeld als je een account met beheerders rechten hebt?

De daemon, bin, admin etc groepen zijn in gebruik door het systeem en hebben verschillende functies om systeemprocessen op je computer te laten draaien.

Een groep zoals “staff” heeft geen rechten, een gebruiker heeft rechten, en een groep waar hij in zit. Als je bij een bestandje de rechten voor “staff” zet, dan kunnen alle gebruikers die in de groep “staff” zitten, van die rechten gebruik maken. Meestal gebruik je op een gewone desktop computer de groepen niet. Als je wil dat anderen bij je files kunnen (of juist niet) dan zet je de rechten van “others”.

Let wel dat als je een mapje hebt waarvan de “others” niets kunnen, dan kan je nog zo hard de bestanden in dat mapje open zetten voor “others” maar omdat deze bestanden dan in een gesloten mapje staan, kan niemand bij de files.

Voor meer info over de rechten: http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/unix_website/algemeen/chmod_faq.html. Je kan het chmod commando vergeten want Maccers kunnen gewoon appeltje-i gebruiken om bij de rechten te komen.

Bijdrager
    BlueRose_76

Thanks.

Het is even een doorbijtertje, maar wel even prettig om te weten hoe je de boel dicht kan timmeren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.