4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Soreal

Vraag Final cut pro (m.b.t. settings)

Hoi,

Ik heb een vraag over de instellingen van een project in FCP. Normaal gesproken importeer ik videomateriaal in fcp. Dit bepaald daardoor ook op wat voor manier je het materiaal importeert en wat voor project je moet aanmaken qua instellingen.

Momenteel moet ik een video maken zonder gefilmd materiaal en met alleen maar teksten en afbeeldingen die in en uit beeld ‘vliegen’. Ik heb hiervoor een nieuw project aangemaakt en eigenlijk niet bewust gekeken naar de settings. Nu zie ik dat ik de video aan het maken ben met als frame size: 1440×1080 25fps HDV1080i50. Die 1440 klinkt niet logisch…? Heb zelf niet zoveel verstand van het technische gedeelte dat bij monteren komt kijken. Maar, is dit goed? Heeft het project zichzelf naar deze settings aangepast, omdat het tekst is? En is het mogelijk om deze setting aan te passen naar frame size: 1920×1080? Zonder dat de montage verloren gaat? Zo ja, hoe doe ik dat?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! Bedankt alvast!

Geblokkeerd
    Bento

Welke versie van FCP gebruik je?

Bijdrager
    Soreal

Hoi Bento,

Ik gebruik versie 7.0.3

Bijdrager
    schrambal

Hey Soreal.

Fijn te zien dat je met de enige echte pro variant van FCP monteert (kom maar op met die flame aan reacties;) ).

Ik meen dat de 1440 x 1080 te maken heeft met de HDV setting. Volgens mij nemen bepaalde camcorders op die manier op om een lagere datarate te behalen, maar ik kan het mis hebben.

Je zou kunnen proberen een nieuwe sequence aan te maken (kan gewoon binnen je project), en in je sequence settings te kiezen voor een 1920 x 1080 prores sequentie.

Hierna is het een kwestie van alles in je HDV tijdlijn selecteren, en plakken in je prores tijdlijn.

Ik weet helaas uit ervaring dat het kopiëren van in final cut pro ‘geanimeerde’ objecten niet wordt opgeschaald naar een andere resolutie, maar omdat 1440 x 1080 er bij jou als het goed is hetzelfde uitziet als 1920 x 1080 is het een poging waard.

Mochten je animaties toch zijn verschoven, dan kan je er voor kiezen om de zaak opnieuw te maken, of je huidige HDV montage uit te renderen, en met bijvoorbeeld compressor om te zetten naar een 1920 x 1080 bestand. Als het goed is verlies je hier niet veel kwaliteit mee (ik zou voor de zekerheid wel de boel de-interlacen).

Hoop dat je er wat mee kan!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.