8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ikie

Vraag betreffende foto's.

Hallo allen,

ontdekte net deze site toen ik het antwoord op enkele vragen zocht. Helaas zag ik het antwoord niet staan.:)

Ik heb sinds een paar maanden een macbook pro. Ik heb de overstap van linux naar Mac heel eenvoudig en snel gemaakt, geen probleem. Het enige wat me wat ‘wennen’ heeft gekost is iPhoto.

Bij het overstappen heb ik 30 GB aan foto’s in een map (mijn foto’s) gezet. Ik heb daarna lang getwijfeld …Lightroom gebruiken? iPhoto gebruiken?

Het probleem is dat ze (als ik dat goed begrijp) beide een complete kopie maken van je bestanden. Dus dan zou je in theorie op zeker moment 3×30 GB aan foto’s op je schijf hebben staan. Dat lijkt me wat onnodig.

* Wat is nu het handigste om te doen? Inmiddels ben ik aan iPhoto wel gewend, dus de originele mappen zouden best van de harde schijf afkunnen. (De echte originele mappen, dus niet de iphone bibliotheek). TOCH?? Voordat ik domme dingen doe…

* Maar als ik daarna nog Lightroom wil gebruiken? Kan ik dan van iPhoto importeren?

* En nog een vraag… is de nieuwe iPhoto de moeite waard? Scheelt het veel met de versie die ik er op heb staan? Richting Lightroom?;)

Bijdrager
    iRenik

Wat je ook doet, ga iig niet aan de originele mappen binnen je iPhoto bibliotheek zitten (als je je foto’s in iPhoto wilt behouden althans) – wanneer je alles ingeladen hebt zou je idd de (echte) originelen wel kunnen verwijderen of ergens als backup (ext HD) kunnen zetten.

Bij het inladen van foto’s door iPhoto of Aperture worden alle bestanden als masters/originals opgeslagen en worden nooit meer aangeraakt in principe.
    Wat iPhoto doet is een image aanmaken wat de gebruiker ziet als 1 bibliotheek. Hierin zitten dus ook je originele bestanden, previews, presets en aangepaste bestanden. Wanneer je een foto aanpast in iPhoto krijg je een preview van je originele bestand. Het bestand zelf wordt nooit gewijzigd…

Hoe de import/transfer naar LR werkt weet ik niet precies daar ik zelf Aperture 3 gebruik. Daar kun je gewoon zeggen ”import van iPhoto” en alles wordt overgezet. Ik heb zelf map voor map gedaan zodat ik meteen de boel een beetje op kon schonen. Daarna alles wat met iPhoto te maken heeft, verwijderd…

AP3 werkt op dezelfde wijze als iPhoto maar je kan de foto’s ook referenced gebruiken. Dan worden ze niet in 1 grote library gezet maar kun je ze zelf orderen en een verwijzing maken naar AP3. Beide methoden hebben voor en nadelen. Ik heb zelf alles in 1 library omdat je die heel gemakkelijk met de ingebouwde Vaults kunt updaten. Bij referenced images werkt dit niet…

Hoop dat een LR gebruiker je meer kan vertellen, succes ermee iig!

(Mocht je niet aan LR vast zitten zou je ook AP3 kunnen overwegen. Links of rechtsom het is ongeveer hetzelfde alleen meer afgestemd voor Mac gebruik en werkt erg plezierig met Vaults en het terugzetten van Libraries ed…)

Bijdrager
    Ikie

Bedankt alvast voor deze reactie. Ik weet dat ik niet aan de mappen van iPhoto moet prutsen.:) Het gaat idd om de ‘oude’ bestanden.

Had je een reden om iPhoto NIET te gebruiken? Of gewoon omdat Aperture ongeveer net zo (maar dan beter) werkt?

Ik vind LR wel mooi & handig voor verbeteren/bekijken van foto’s, maar ik kan er wat minder logica in vinden dan bij iPhoto. Vandaar dat ik nog twijfel… en dat kost schijfruimte.:)

Aangezien ik geen idee heb wat Vaults (laat staan ingebouwde??) zijn weet ik niet zo goed wat mijn voordeel daarbij is. Ik laat me graag inlichten….

Bijdrager
    Ikie

Ik ben er inmiddels achter dat je foto’s met een omweggetje wel uit iPhoto kunt importeren in LR: Maak een alias aan van de ‘originals’-map. Zet die bijvoorbeeld op je bureaublad, of in je home map. Die kan LR wel vinden/lezen. Dus mocht ik liever LR gaan gebruiken heb ik die optie nog wel.

En ik kan nu in ieder geval (na backup op externe HD) de oude/originele mappen opruimen. Scheelt toch ruim 30 GB op mijn macbookje…(’t wordt ook tijd dat ik eens wat foto’s opruim, denk ik)

Bijdrager
    iRenik

No problem!

iPhoto is aardig maar voor mij te gelimiteerd. In mijn opinie fijn als basic tool maar verder ook echt basic.

Aperture heeft eenzelfde constructie maar is vele malen uitgebreider qua bewerkingsmogelijkheden en het creeren van een snelle workflow. (Weet ook niet hoe het zit met raw images maar dat zal iPhoto ook wel aankunnen neem ik aan)

De Vaults zijn kluizen die een exacte kopie van je hele Aperture library maken, incl je aanpassingen!!!
    Deze kun je zoveel aanmaken als je wilt en op verschillende locaties kwijt. Mijn backup opzet bijv:

AP3 Vault I -> G-drive I
    AP3 Vault II -> G-drive II
    AP3 Vault III -> Time Capsule

Deze kun je heel gemakkelijk met 1 klik tegelijk (of apart) updaten nadat je in AP3 gewerkt hebt.
    Ze geven zelfs aan of ze bijgewerkt dienen te worden en slaan nogmaals dus alles op. Zeker voor iemand die alleen in raw schiet (zoals ik) is dit zeer waardevol daar bijna elke foto in mijn bestand een aanpassing/bewerking heeft genoten. Zowel de masters als de previews worden opgeslagen.

Zo heb ik (naast nog wat andere oplossingen iig 3 backups van al m’n foto’s waarvan 1-2 er off-site liggen in geval van brand/braak)

Ik heb voor de switch eerst de trials van AP3 en LR gedownload en beiden een maand gegeven om mee te leren werken. Voor mij was AP3 logischer en fijner werken maar dat verschilt per persoon. Beide programma’s doen/kunnen ongeveer hetzelfde (beetje als kiezen tussen Nikon en Canon zonder meteen een hele andere discussie te starten). Gemakkelijk zijn de presets binnen AP3 (heb je ook bij LR), de Vaults dus en het feit dat het geheel afgestemd is op de Mac is voor mij de reden geweest voor AP3 te gaan.

Foto’s onderweg laad ik in de iPad en/of MB, thuis sluit ik hm aan op de iMac – alles gaat in projecten op datum rechtstreeks in AP3 – bewerken/verwijderen en selectie maken, evt weer terug op de iPad en de vakantie foto’s meenemen naar oma haha…

Werking tussen AP3 en overige (Mac) software is voor mij heel handig. Ongetwijfeld zal het meeste ook met LR kunnen. Nu in Plex bijvoorbeeld stream ik m’n hele AP3 bieb zo naar de woonkamer om foto’s te kijken. Alles vooringesteld. Mocht je dus niet vast zitten aan LR en je vindt iPhoto handig, zou ik zeker de trial van AP3 eens downloaden en importeer eea maar eens.

Schijfruimte mag tegenwoordig geen excuus meer zijn met een (goedkope) portable backup HD waar je alles even op kan zetten;) Zou ik sowieso doen als backup!

Enige puntje van AP3 maar weet niet hoe dit met LR zit is dat het een vrij zwaar programma is…
    Flinke bewerking uitvoeren en je ziet wel die gekleurde strandbal voorbij komen.
    Op m’n Macbook unibody (2gb) is het niet echt prettig werken en zou er eigenlijk 2gb bij moeten zetten. Op m’n oude iMac (4gb) ging het redelijk tot goed. Op m’n nieuwe (16gb ram) iMac i7 heb ik nergens meer last van, van geen enkel programma overigens:)

Succes en mocht je nog andere dingen hebben let me know…

Bijdrager
    iRenik

haha, had er zo’n lang verhaal van gemaakt dat je inmiddels alweer gepost had…:)

Bijdrager
    Ikie

Bedankt voor de uitleg! Heb zelf een macbook pro 15 inch, en op zich kan hij tot nu toe alles aan.
    Ik zit me nu trouwens ineens te realiseren dat hetzelfde (alles dubbelop) ook geldt voor mijn originele muziek/mapstructuur die ik ge├»mporteerd heb in iTunes…

Zoals ik ook schreef, ik vind LR ook niet zo ‘logisch’ werken…ik moet nogal zoeken naar allerlei zaken. Maar je kunt er wel goede fotobewerkingen in doen.

Mss moet ik inderdaad Aperture maar eens downloaden en testen. En het canon/nikon verhaal ken ik. Wij hier thuis zijn van de Canon.;)

Dat van die Vaults klinkt prima. Ik heb ooit al eens 4000 foto’s weggemaakt.

Tegenwoordig heb ik dus wel overal backups, en gelukkig een Timecapsule…

Stom is dat, ik stapte echt zomaar over naar Apple, maar je eigen mapjessysteem loslaten is toch wel een ‘item’.

Bijdrager
    iRenik

[Stom is dat, ik stapte echt zomaar over naar Apple, maar je eigen mapjessysteem loslaten is toch wel een ‘item’.]

Yup ken dat maar trust me, let it go:) (wel zorgen dat je overal 2-3 backups van hebt, ook van je original mappen haha) Het werkt zo makkelijk en snel…

MBP (4GB std toch?) gaat wel werken hoor, no worries!

(Had ook Canon, nu naar de Dark Side)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.