10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

(opgelost) VPN verbonden maar geen verbinding?

(Ik weet niet of de titel goed is?)
    Ik ben hier wat aan het experimenteren met VPN, maar mogelijk doe ik iets verkeerd of begrijp ik iets verkeerd. Kan iemand me helpen?

Thuis staat een recente ASUS router RT-AC68U met VPN account geactiveerd met PPTP
    Volgens mij werkt het, maar niet volledig op de Macbook Pro, denk ik…

Ik ben op een andere plaats en neem er lokale wifi. Via lokale wifi kan ik alles doen : surfen, mail , enz…

Dan maak ik een VPN verbinding :

Met de iPhone werkt alles. VPN verbinding wordt tot stand gebracht. Als ik dan een lokaal adres van thuis ingeef (bv. 192.168.1.5, een web servertje) dan krijg ik mijn webservertje thuis. Dus het lijkt alsof ik thuis in mijn eigen netwerk zit. Ook alle andere diensten zoals toegang tot mijn NAS werkt alsof ik thuis zit. Ik kan alle lokale IP adressen van thuis pingen.

Met de Macbook Pro wil ik hetzelfde doen. VPN verbinding lukt . Maar als ik dan een lokaal thuis-adres ingeef, doet hij niks. Ik kan wel surfen, mail gebruiken, enz… maar ik vermoed dat dit rechtstreeks via het lokale netwerk gaat en niet via VPN.
    Als ik een ping doe naar een lokaal thuisadres zoals mijn web servertje op 192.168.1.5, dan krijg ik niks, timeout .
    Als ik in de navigatie kolom in de finder kijk, zie ik (via Bonjour ???) enkel de lokale toestellen van de plaats waar ik nu ben. Ik zie niets van thuis.
    Wat zou hier mis zijn.

Ik geef toe dat ik niet zo goed op de hoogte ben. Kan iemand me even helpen? Alvast dank.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    mtooster

Dat kan meerdere oorzaken hebben.
    Grote kans dat je zowel op locatie als vanuit huis een IP-adres in hetzelfde bereik toegewezen krijgt.

Je kunt allereerst controleren hoe de ‘volgorde van netwerkvoorzieningen’ ingesteld is.

Volgorde van de netwerkvoorzieningen aanpassen

De VPN-verbinding moet dan hoger dan wifi en ethernet komen te staan.

Je kunt ook bij de geavanceerde instellingen van de VPN nog het vinkje aanzetten bij ‘stuur alle verkeer via VPN-verbinding’

Als het dan nog niet werkt moet je even in de terminal het commandos ifconfig -a en route get www.google.com uitvoeren zonder en met VPN verbinding, en de uitvoer hier neerzetten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  mtooster.

Bijdrager
    iDEOwen
    Sylvester op 06 september 2016

Als ik in de navigatie kolom in de finder kijk, zie ik (via Bonjour ???) enkel de lokale toestellen van de plaats waar ik nu ben. Ik zie niets van thuis.
    Wat zou hier mis zijn.

Ik geef toe dat ik niet zo goed op de hoogte ben. Kan iemand me even helpen? Alvast dank.

Bonjour werkt standaard sowieso niet over VPN, dus het klopt dat je niets zou zien in de Finder sidebar (los van het feit of je VPN wel of niet goed werkt)

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt toch gewoon in Systeemvoorkeuren>Netwerk zien of je met de VPN-server bent verbonden?
    En zelfs in de menubalk, als je de ‘Toon VPN-status in menubalk’ op dezelfde plek hebt aangevinkt.

Heb je thuis een vast IP adres van je provider: dan zal dát adres zichtbaar zijn op sites die je het IP adres vertellen (bv: http://whatismyipaddress.com ). Als je dan de VPN verbreekt, krijg je weer een lokaal IP adres.

Bijdrager
    Sylvester
    mtooster op 06 september 2016

Dat kan meerdere oorzaken hebben.
    Grote kans dat je zowel op locatie als vanuit huis een IP-adres in hetzelfde bereik toegewezen krijgt.

Je kunt allereerst controleren hoe de ‘volgorde van netwerkvoorzieningen’ ingesteld is.

Volgorde van de netwerkvoorzieningen aanpassen

De VPN-verbinding moet dan hoger dan wifi en ethernet komen te staan.

Je kunt ook bij de geavanceerde instellingen van de VPN nog het vinkje aanzetten bij ‘stuur alle verkeer via VPN-verbinding’

OK , ik heb dus de volgorde aangepast en vinkje bij ‘stuur alle verkeer via VPN’ gezet.
    Sindsdien heb ik alle toegang tot de toestellen thuis.

De rest heb ik eens in de terminal bekeken maar daar kom ik niet aan uit. Zal ook niet meer nodig zijn.

Owentje op 06 september 2016

Bonjour werkt standaard sowieso niet over VPN, dus het klopt dat je niets zou zien in de Finder sidebar (los van het feit of je VPN wel of niet goed werkt)

Ah, wist ik niet. Ja ik had gezegd dat ik niet veel weet van die dingen

Zou het kunnen dat bijvoorbeeld het Airport config progr. ook niet werkt? Ik kan nochtans mijn airport wel pingen, dus ik zie hem

GoeieDag op 06 september 2016

Je kunt toch gewoon in Systeemvoorkeuren>Netwerk zien of je met de VPN-server bent verbonden?
    En zelfs in de menubalk, als je de ‘Toon VPN-status in menubalk’ op dezelfde plek hebt aangevinkt.

Heb je thuis een vast IP adres van je provider: dan zal dát adres zichtbaar zijn op sites die je het IP adres vertellen (bv: http://whatismyipaddress.com ). Als je dan de VPN verbreekt, krijg je weer een lokaal IP adres.

Ik had sowieso verbinding, dat had ik al gemeld.

Op dit ogenblijk heb ik via whatismyipaddress inderdaad het IP adres van mijn modem thuis (WAN)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Sylvester.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    GoeieDag
    Sylvester op 06 september 2016

Ik had sowieso verbinding, dat had ik al gemeld.
    Op dit ogenblijk heb ik via whatismyipaddress inderdaad het IP adres van mijn modem thuis (WAN)

Wat is dan het probleem, en wat is dientengevolge je vraag? “Verbinding maar geen verbinding”…?

Bijdrager
    Sylvester

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf : er is verbinding ( indicatie in menubalk geeft dat aan) maar ik kon geen toestellen thuis benaderen .

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom trouwens VPN via PPTP? Want dat is wel het slechtste protocol en Apple gaat dan ook stoppen met de ondersteuning daarvan.

Edit: ik zie het al: natuurlijk kan die ASUS alleen maar als server werken met VPN-PPTP, niet met de andere door Apple genoemde en gebruikte protocollen. Wel ook nog als OpenVPN server; misschien is dat wat? Aan ‘Pass-Through’ heb je niks.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    mtooster

Het airport configuratie programma werkt inderdaad onder andere met Bonjour om de apparaten te vinden. Dat gaat via een VPN dus niet werken.
    Verder begrijp ik dat het probleem wel opgelost is?

Bijdrager
    Sylvester

Ja klopt, probleem is opgelost. Ik heb op jouw aanraden de netwerk volgorde gewijzigd en vinkje gezet bij alle verkeer via VPN.
    Het wijzigen van de volgorde was de feitelijke oplossing.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.