17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    paternoster

VPN verbinding opzetten

Op mijn ibook G3/500 wil ik de vpn verbinding (naar mijn werk) overzetten die nu nog op mijn Dell laptop staat (windows 2000).
    systeem 10.3 vraagt om een serveradres. Weet iemand hoe ik dat ontdek in de windowsbak (oke misschien foute vraag op een mac forum)

Op het werk zijn ze volslagen onbekend met de mac en willen dus geen medewerking verlenen door het vrijgeven van het serveradres voor dit soort doeleinden. 8)

Bijdrager
    y-it

Ik neem aan dat je het IP-adres bedoelt van de Windows-bak.
    Als het bijv. Windows-2000 is, dan moet je op je desktop van Windows rechtsklikken op het icoontje van Netwerkomgeving (Network Neighbourhood). Vervolgens kun je kiezen voor Eigenschappen. Daar zal o.a. het onderdeel “TCP/IP” bij staan, waarvan je ook weer de eigenschappen kan kiezen. Als je die hebt gekozen, kun je o.a. het IP-nummer (als het een vast IP-adres is) zien, of je zult daar zien dat het IP-adres is/wordt uitgedeeld door je DHCP-server (bijvoorbeeld een router). Overigens zijn de netwerk-eigenschappen volgens mij ook te vinden bij Start, Configuratiescherm, Netwerkvoorkeuren of zoiets.

Wat je ook kunt doen op een Windows-bak is vanuit het Start-menu naar Uitvoeren (Run) en dan intypen “command” (zonder aanhalingstekens). Je krijgt dan een soort Windows-terminal venster (de zgn. Dos-prompt). Hier kun je vervolgens “ipconfig” (ook zonder aanhalingstekens) typen. Je ziet dan ook het IP-adres verschijnen. Om uit dat venstertje te komen moet je overigens “exit” typen.

Om normaliter een Windows-bak te bereiken vanaf een mac moet je smb ervoor zetten: dus bijvoorbeeld smb://192.168.2.55

Succes ermee.

Bijdrager
    Jordan_D

Misschien hebben ze zelf er geen bal verstand van en lossen ze de VPN verbinding op via een Wizard. Ja dan kan ik begrijpen dat ze geen adressen willen vrijgeven. Ze weten zelf niet eens wat het adres is.:D

Bijdrager
    paternoster

Bedankt voor de reacties.
    Wat ik zoek is het IP adres van de server op mijn werk. Deze moet in de windowsbak vermeld staan, omdat hij tenslotte contact moet leggen met deze server. Alleen waar vindt ik dat?:?

Bijdrager
    Pjotr

Op “je werk” staat een server die via VPN toegang geeft tot het bedrijfsnetwerk. Indien je Dell ook door je werkgever is verstrekt kan je erop rekenen dat je Mac adres (adres van je ethernetkaart) registreerd staat op de server van “je werk” en toegang onmogelijk maakt. Het ligt dus voor de hand aan de serverzijde je Macadres bekend te maken en te vragen een laptop met dat Macadres toegang te geven tot de server.

Virtual Privat Networking (VPN) houdt in dat je client via internet toegang geeft tot het LAN (Local Area Network). Een soort encryptie wordt toegepast die op tunneling genoemd wordt zodat het toch Private blijft. Zorg ervoor dat je ergens VPN kan aanklikken, mogelijk heb je ook een key nodig, naast het IP adres van de server van het werk.

Allemaal erg conform de opties van airport waar ook vergelijkbare beveiligingsopties terug te vinden zijn.

Kijk ook eens op versiontracker.com en zoek op VPN. Aantal clients prog voor VPN te vinden.

Succes !!!

Bijdrager
    Pjotr

Kijk ook hier eens

http://www.equinux.com/us/products/vpntracker/download.html

download de client versie wanneer je het IP adres en een eventuele key hebt en je MAC adres bij de server bekend is.

Bijdrager
    Pjotr

Je bent op zoek naar het IP adres van de server van je werk. Dit is te achterhalen met een prog dat de route traceert die je data aflegd voordat het jouw Dell bereikt. Mischien is dit wat.

http://www.beachyuk.com/beping/

Bijdrager
    y-it

Het enige dat je moet weten is mijns inziens het IP-nummer van de server (je wilt immers contact met de server maken), zodat je via smb://ipadres de windowsbak kunt bereiken. Verder moet je er achter zien te komen of de server als DHCP-server werkt (dus dat-ie IP-adressen uitdeelt aan de clients (o.a. je mac) en als dat niet zo is (dus als ie ervan uitgaat dat er vaste IP-nummers zijn) dan moet je weten welke IP-nummer nog vrij is, zodat je die kan intypen bij je Mac-netwerkvoorkeuren. Tot slot kun je dan nog proberen te pingen met het Netwerkhulpprogramma van OSX (in map hulpprogramma’s te vinden). Traceroute zit daar ook bij.
    Uiteraard is het van belang dat er evt. eerst een VPN-tunnel is/wordt opgebouwd.
    Overigens: de gegevens die jij op je werk vraagt zijn basiskennis-gegevens voor een Windows-netwerkbeheerder. Dit moet hij/zij zo kunnen oplepelen, anders kun je er wellicht vanuit gaan dat het onwil is.

Bijdrager
    paternoster

Bedankt voor alle tips, ik ga ze zeer binnenkort proberen.:)

Bijdrager
    Tomaat

Het IP adres kun je zo zien als naar het venster met netwerk verbindingen gaat en dan de eigenschappen van de VPN verbinding bekijkt.
    Dat staat het adres gewoon in een van de vestertjes/tabbladen.

@y-it Jij haalt nu het een en ander een beetje door elkaar. DHCP, SMB e.d. hebben hier nog even niets mee te maken. Het gaat primair om de VPN verbinding. Zodra deze sucesvol is opgebouwd kun je gaan kijken wat de IP’s zijn van de SMB server(s) waarop je de netwerkschijven wilt mounten.

Bijdrager
    y-it

Tomaat: Klopt inderdaad van die VPN-tunnel; die moet eerst succesvol zijn alvorens een en ander aan IP-gegevens zijn op te vragen c.q. te pingen e.d.
    Het kwam wellicht onduidelijk naar voren uit mijn reactie:
    Citaat: .Uiteraard is het van belang dat er evt. eerst een VPN-tunnel is/wordt opgebouwd.

Bijdrager
    paternoster

Tomaat: in het venstertje dat jij aangeeft staat bij mij alleen een naam, maar met het programmaatje van Pjotr is het mij gelukt die naam nu om te zetten in een IP adres.
    ‘k ben benieuwd of het nu gaat lukken.

Bijdrager
    paternoster

nee dus.

Onder ‘internetverbinding’ van OS 10.3 lukt het niet verbinding te maken met de server via de VPN verbinding.
    Als ik trace routing gebruik dan krijg ik na HOP #8 geen vermelding meer.
    Doe ik hetzelfde op de DELL laptop dan krijg ik wel netjes de totale route te zien. Ra ra hoe kan dit?:?

Bijdrager
    Tomaat

die VPN verbinding vereist hoogstwaarschijnlijk een bepaald verificatie protocol of een ander protocol wat de data versleuteld.
    Wellicht weet je systeembeheerder je dit te vertellen..

Bijdrager
    paul kling

Beste mensen,

Kan iemand mijn vertellen of dat er ook een vpn verbinding mogelijk is met de nieuwe applicatie van exact, E-synergie, alsmede Exact Globe enterprise 2003. Binnen. Binnen E-synergie zijn er namelijk taken en bevoegdheden aan te geven en mij is niet duidelijk of dit kan gaan stroken met een VPN verbinding.

Zou hierbij een Remote access verbinding het beste zijn of een site-to-site verbinding?

Alvast bedankt voor u reactie

Groeten paul

Bijdrager
    Tomaat
    ”paul

Beste mensen,

Kan iemand mijn vertellen of dat er ook een vpn verbinding mogelijk is met de nieuwe applicatie van exact, E-synergie, alsmede Exact Globe enterprise 2003. Binnen. Binnen E-synergie zijn er namelijk taken en bevoegdheden aan te geven en mij is niet duidelijk of dit kan gaan stroken met een VPN verbinding.

Zou hierbij een Remote access verbinding het beste zijn of een site-to-site verbinding?

Alvast bedankt voor u reactie

Groeten paul

Welcome Paul;)

Volgens mij haal je een paar dingetjes door elkaar:)

Een applicatie is niet afhankelijk van wat voor type verbinding er gebruikt wordt. VPN is gewoon een manier om 2 netwerken met elkaar te verbinden..in dit geval jouw netwerk waar je Mac zich in bevind en het netwerk waar de Exact server staat.
    Het voordeel van een VPN verbinding is, dat je deze kunt versleutellen..dat houd in dat de data word beveiligd die verzonden word, zodat deze niet onderweg kan worden gelezen door bijvoorbeeld een “hacker”.

VPN is er in verschillende smaken. Mac OS X kan overweg met PPTP, L2TP en IPSec. De laatste is het meest veiligst maar ook het lastigst te configureren. De meeste gebruikte variant is PPTP. Ik denk dus dat het bedrijf waarmee je die verbinding wilt maken PPTP hanteerd, maar dit kunnen ze je vast wel vertellen. Heck, ze zullen wel moeten want je hebt bepaalde gegevens nodig zoals bijvoorbeeld een adres van de VPN server, een gebruikersnaam en eenw achtwoord.

Bijdrager
    joaquin
    ”Tomaat”

VPN is er in verschillende smaken. Mac OS X kan overweg met PPTP, L2TP en IPSec.

Cisco (marktleider op het gebied van netwerk apparatuur) levert ook een variant op het laatste waarbij je de hele configuratie via een programma van Cisco doet. Als je bedrijf die apparatuur gebruikt (VPN Concentrarot 3000?) dan moet je, in therorie, de “Cisco VPN client” via je bedrijf kunnen krijgen, in de praktijk is even via Google op zoek gaan naar een Amerikaanse universiteit of zo die het gewoon ergens heeft staan voor andere OS-en dan Windows dus de enige optie (“Cisco heeft biedt geen openbare download voor deze programmatuur). Voor OS X zijn er twee versies van de client, als ik het goed heb, een commandoregel en een grafische versie.
    Er zijn twee configuraties van de Cisco apparatuur mogelijk waar jezelf geen directe invloed op hebt: locaal netwerk wordt wel of niet toegestaan tijdens de verbinding (je netwerkprinter hoeft het dus niet te doen). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik nog geen zin heb gehad om mijn Macs met mijn werk te vervuilen maar collega’s gebruiken het wel.

VPN met Windows netwerken gaat ook vaak eens op basis van het Citrix ICA protocol (Independant Client Architecture, iets dat erg op het “X Window system” lijkt, je weet wel “X11” wat je apart moet installeren onder Panther). In dat geval is het nog veel makkelijker zolang er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van “smart cards” (alleen bruikbaar onder Windows, Linux en Solaris bij mijn weten). Die smartcard optie is uiteraard ook uit te zetten door de beheerder. De software is gewoon bij Citrix op te halen voor diverse OS-en en volgens de handleiding te configureren.
    Omdat het verwant is aan X is dit meestal iets anders dan zomaar VPN (alleen een netwerk verbinding), je krijgt meestal gewoon een “Windows Desktop” en/of aangeboden applicaties van de machine op je werk via de tunnel. Op de Mac is het dan handig om te weten wat bijvoorbeeld de toetsencombinatie voor de beruchte “Startknop” is (CTRL-Esc?). Je kan dus alle Windows applicaties die je aangeboden worden draaien ongeacht je eigen OS, of dat nu Linux, Mac OS X of Solaris is maakt niets uit. Die applicaties draaien op de Windows machine en, net als bij X, heb je alleen de vensters locaal.
    Extra mogelijkheden zijn geloof ik het gebruik van je eigen printer e.d. Dit laatste heb ik niet geprobeerd maar ik heb er in principe goed mee kunnen werken al was het nogal een overkill voor mijn bezigheden.

Van deze twee commerciele oplossingen is voor puur de netwerkverbinding Cisco het handigste maar als er ook echte Windows applicaties gedraaid moeten worden op je werk is uiteraard Citrix de enige optie.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.