5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    maarthel

VPN user kan niet het lokale netwerk op

Ik probeer thuis op een mac die Tiger Server draait, VPN in te stellen.
    Mijn server ervaring is nog maar een week oud, maar met veel zoeken en lezen heb ik aardig wat dingen opgelost. Wat ik echter niet kan vinden is hoe ik een succesvol ingelogde VPN gebruiker het netwerk kan laten bezoeken.
    De VPN’er kan wel de server zien en bekijken, maar andere computers op het netwerk kan hij niet met appeltje K bereiken.
    Ik heb vanaf een externe comp zelf wel eens wat geprobeerd, bijvoorbeeld een computer anders dan de server op het netwerk, ge pingd, en dat ging goed. Maar het lijkt of je niet verder kan komen.
    Ik weet niet of dat een access privilege is, maar ik kan ook nergens vinden hoe je users toegang kan verlenen op het netwerk.
    Wie kan mij een eindje op weg helpen?

Maarten

Bijdrager
    iJoost

Je hebt verschillende soorten VPN-verbindingen. Point to point. Point to LAN. En ook LAN to LAN. In hoeverre je “de rest van het netwerk” kunt bereiken hangt op de voor de hand liggende manier van het soort verbinding af.

In die richting moet je het zoeken, als ik je verhaal zo lees.

Bijdrager
    jeroenimo

Kijk als je Server de routing ook doet (dhcp uit delen en zo) dan moet je dat in de server in kunnen stellen ( je server moet wel twee netwerkaarten hebben , 1 voor de WAN kant en 1 voor de LAN kant), maar als je server achter het modem staat in een DMZ of met Port forwarding dan zal het niet mogelijk zijn want je modem doet dan de routing en die weet niet dat jij VPN’t naar de server en dus zal je ook niet in het LAN komen.

Zelf geen ervaring met Tiger server dus wat dat betreft kan ik je niet helpen .

Thuis heb ik gewoon een modem dat ook vpn verbindingen accepteerd van buitenaf, en dan (bonjour werkt niet) kan ik wel gewoon op het LAN alle andere Mac’s bereiken.

Bijdrager
    macpro

Het kan ook aan je DNS instellingen liggen. Voor de VPN verbinding die je opzet moet je in de netwerk instellingen de DNS server(s) kiezen die voor het LAN gelden waarnaar je bent verbonden.

Bijdrager
    maarthel

Mensen,

Bedankt alvast voor de tips.
    Ik ben dit weekend even weg, maar zal volgende week het één en ander uit proberen.
    Ik zal de uitkomst hier posten.

Maarten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.