9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    mackerjack

vpn draait en dan?

op mijn werklocatie draait nu een mac (laten we zeggen dat die macfientje heet) met mountain lion server. dat werkt perfect in het netwerk, ik kan als gebruiker ‘mackerjack’ bij alle bestanden zonder gezeur over rechten die ik niet zou hebben. inmiddels kan ik ook vanuit huis verbinding maken via de ingestelde vpn tunnel. in de menubalk start ik het op en de tijd gaat lopen.

maar hoe kom ik nou op server macfientje zodat ik mijn bestanden kan beheren.

Bijdrager
    Domtoren

In de finder kies je “verbind met server” (of Appeltje-K) en vult het IP adres van je server in.

Bijdrager
    mackerjack

hier op mijn werk (zelfde ip) werkt dat in elk geval niet.
    vanavond probeer ik het thuis.

Bijdrager
    johnkeates

Dat werkt allen als je VPN op een ander subnet draait dan je huidige netwerk.

Bijdrager
    mackerjack

kijk, dat is weer iets waar ik niks van snap. wat is een subnet? waar kan ik dat soort informatie vinden? als ik zoek krijg ik maar kleine brokjes informatie over een klein onderdeel maar geen simpele stap-voor-stap methode voor het hele traject aan server- en client-kant.

momenteel kan ik weer geen verbinding krijgen met de server omdat ik ergens tegenkwam dat voor vpn, udp op 500, 1701 en 4500 gezet moest worden en tcp op 1723. ik ga nu zowel udp als tcp weer terugzetten op 50, 500, 1701 en 4500. met die instelling was er contact met de server.

dat is mijn probleem: ik doe maar wat op basis van losse brokjes info. er is geen samenhang.

maar voor alle duidelijkheid: ik waardeer zeer dat jullie de moeite nemen deze oude stumper een beetje op weg te helpen.:-)

Sleutelbeheerder
    Night
    Bijdrager
    MelvinCornelissen

Gebruik je L2TP of PPTP, daar zijn de poorten ook van afhankelijk. Het is raadzaam L2TP over IPsec te gebruiken gezien de beveiligingslekken van PPTP. Aangezien je 1701 gebruikt zal het al L2TP zijn (shared secret of certificaat).

Zodra verbinding thuis CMD+K (Finder activeren: Menubalk > Ga > Verbind met server). Vervolgens het interne IP adres van de server gebruiken om verbinding te krijgen. Het interne adres van de server op kantoor uiteraard. Door de VPN tunnel ben je deel van het lokale netwerk op kantoor.

Let er op dat het IP adres inderdaad op een ander subnet zit, bij een 192 adres zal dat 192.168.X/24 zijn. Als jij thuis een 192.168.1/24 netwerk hebt en op kantoor ook dan wordt het lastig. Makkelijker zou zijn 192.168.1/24 thuis en 192.168.10/24 op kantoor.

Bijdrager
    mackerjack

het werkt. bedankt voor jullie hulp. ik begrijp nu ook een beetje hoe het in elkaar steekt.

Bijdrager
    Domtoren

Mooi. Als je die VPN eenmaal goed werkend hebt is het een ideale oplossing.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.