15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Sleutelbeheerder
    Night

VPN: alle internet of instelbaar per applicatie?

Vraagje m.b.t. VPN:

Als je je internet via een VPN wil laten gaan (ivm privacy en veiligheid), gaat dan ál je internet via de VPN, of kun je dat ook instellen per app? bv. Safari op volle snelheid, maar bv. Transmission voor torrents of Chrome voor internetbankieren via een VPN?

En hoeveel snelheidsverlies mag ik verwachten t.o.v. de huidige 150 mbits/s?

Bijdrager
    McPim

Ja, al je verkeer gaat dan via de VPN dus dat is niet per app in te stellen in macOS. Helaas… (tenzij daar softwarematige oplossingen voor zijn maar bij mijn weten niet). En het snelheidsverlies ligt helemaal aan wat voor soort VPN je bedoelt. Je kunt naar je eigen thuis-server een VPN opzetten als je van huis bent, dat kan softwarematig (macOS VPN server bijvoorbeeld) of hardwarematig als je router het ondersteunt. Dat laatste is in principe sneller. Bij een commerciële VPN provider valt daar qua snelheidsverlies in het algemeen niets over te zeggen. Behalve dat ‘gratis’ een stuk langzamer zal zijn dan ‘betaald’ :wink:

De vraag is meer: wat wil je precies en waarom? Een VPN opzetten vanuit thuis (naar buiten) verhoogt je privacy of veiligheid niet echt om een aantal redenen. Dan kun je je beter in TOR verdiepen. Een VPN als je op reis bent, en dan vooral in ‘moeilijke’ landen, kan essentieel zijn om te overleven (ok, ik overdrijf een beetje).

Bijdrager
    Arjan E.

Je kan wel een VPN per apparaat gebruiken, bijvoorbeeld je IPhone via een VPN en je MacBook zonder.

Tenzij je hem via je router laat lopen (indien je router dit ondersteund), dan loopt al het internetverkeer via je VPN.

Ik heb zelf de laatste generatie AirPort extreme’ en Time Capsule, en naar mijn weten ondersteunen deze VPN verkeer via de router niet (correct me if i’m wrong:wink: )

Ik heb zelf een Nederlandse VPN genomen via goose VPN, ze zijn nog redelijk beginnend, maar heb ze besloten een kans te geven.

Je kan het zelfs een maand lang gratis uitproberen:wink:

En als je besluit een abbo voor een jaar af te sluiten zit je geloof ik voor minder als €2,50 per maand op VPN met onbeperkt data verbruik.

Ze hebben ook een app voor op je iPhone en IPad, werkt super simpel.

Hou er wel rekening mee dat je snelheid drastisch terug loopt, 50% of meer snelheidsverlies is geen uitzondering.

Bijdrager
    csteelooper

Ik gebruik al tijdenlang IPVanish. Die zat bij m’n EWEKA (usenet) abonnement. Helaas is de samenwerking tussen EWEKA en IPVanish gestopt, maar een kennis van me heeft nog toegang via zíjn EWEKA-account. Ik gebruik nu zijn IPVanish-credentials, want hij gebruikt het (nagenoeg) nooit. Als je los voor IPVanish gaat betaal je ergens richting de 8 euro per maand geloof ik, als je per jaar betaalt. Andere opties zijn per maand en per 3 maanden. Je krijgt bij alle packages wel dezelfde dienstverlening: geen datalimiet; volledige snelheid en geen logging (dat wil zeggen: ook IPVanish zelf kan niet zien/achteraf achterhalen wat je wanneer doet). Volledige snelheid houdt hier ook echt in dat je verbinding zo snel is als je internetverbinding toelaat; er is geen verdere beperking behalve dan hoe snel de server is die je daadwerkelijke verzoek afhandelt (en da’s natuurlijk altijd zo, ook als je zonder VPN internet…).
    IPVanish heeft apps voor alle devices (Mac, Windows, Android en iOS) en is handmatig instelbaar (OpenVPN, L2TP en zelfs nog PPTP). Ze ondersteunen ook gebruik via routers die er ondersteuning voor bieden en leggen bijvoorbeeld ook uit hoe het is in te stellen in Open-DWRT. Tot slot is het zelfs mogelijk om via IPVanish routers te bestellen die (middels firmware-modificatie) zijn voorbereid voor het gebruik van IPVanish.

Bijdrager
    GoeieDag
    Arjan op 14 juli 2017

Je kan wel een VPN per apparaat gebruiken, bijvoorbeeld je IPhone via een VPN en je MacBook zonder. Tenzij je hem via je router laat lopen (indien je router dit ondersteund), dan loopt al het internetverkeer via je VPN.

Klopt niet. Je stelt op het apparaat zelf (Mac, iPhone, etc) in of je de internet traffic via de VPN-server op je router laat lopen of niet.
    .
    .

Ik heb zelf de laatste generatie AirPort extreme’ en Time Capsule, en naar mijn weten ondersteunen deze VPN verkeer via de router niet (correct me if i’m wrong).

Als je bedoelt of er een VPN-server functionaliteit op de AP apparaten zitten, dan heb je gelijk: die zit er niet op. Maar ze kunnen VPN verkeer uiteraard prima doorgeven, als je een zelf een VPN router/server hebt ingesteld.

Bv iedereen die een abbo bij Xs4all heeft, heeft een FritzBox modem/router en deze heeft een VPN-server aan boord.

Bijdrager
    Arjan E.
    GoeieDag op 14 juli 2017
    Arjan op 14 juli 2017

Je kan wel een VPN per apparaat gebruiken, bijvoorbeeld je IPhone via een VPN en je MacBook zonder. Tenzij je hem via je router laat lopen (indien je router dit ondersteund), dan loopt al het internetverkeer via je VPN.

Klopt niet. Je stelt op het apparaat zelf (Mac, iPhone, etc) in of je de internet traffic via de VPN-server op je router laat lopen of niet

Wat klopt er dan niet aan mijn stelling?

Per apparaat gebruiken kan dus wel, alleen zoals jij zegt moet je het inderdaad instellen op je apparaat zelf, en dat kan dus zijn je iPhone wel en je MacBook niet:wink:

Denk dus dat we wellicht hetzelfde bedoelen, alleen anders (verkeerd?) uitgelegd.

Goosevpn heeft trouwens ook zero logging policy en DNS lek bescherming:wink:

Sleutelbeheerder
    Night

Als ik naar VPN wil overschakelen, moet dat dus via instellingen op je Mac (instellen van een VPN server of inloggen?) Dat is duidelijk. Maar hoe zit het dan met een VPN server op je router? Ik heb alleen een Ziggo internetmodem, dat hier intern Wifi IP adressen uitdeelt en mijn verbinding via UTP.

Bijdrager
    McPim

Klopt, of op je iOS device. En alle types Ziggo modem die ik ken hebben geen VPN server functie dus dat kan niet. Je moet dan een andere router erachter hangen die dat wel kan en (liefst) je Ziggo modem in ‘brugmodus’ laten zetten zodat die alleen nog doorgeefluik is.

Bijdrager
    GoeieDag
    Arjan op 14 juli 2017

Wat klopt er dan niet aan mijn stelling?

Dit: jij stelt “dan loopt al het internetverkeer via je VPN”. En dat is nooit het geval. Het is altijd een instelling per apparaat.

Bijdrager
    Arjan E.

Ah, zo op die manier, daar ben ik dus nooit achter gekomen, omdat de AE en de TC dit niet ondersteunen:wink:

Was er gemakshalve van uit gegaan dat dit zo ging, mijn fout:oops:

Sleutelbeheerder
    Night

Voor veiligheid en ‘onzichtbaarheid’ op het internet moet je dus een VPN service gebruiken van één van de vele aanbieders. Aangezien je dat op je eigen device (Mac in dit geval) moet instellen, neem ik aan dat je deze functionaliteit naar believen aan uit kan zetten. Is er iemand die een voorbeeld (plaatje) kan geven van zo’n instellingenscherm? Ben benieuwd hoe zoiets dan werkt.

Bijdrager
    Arjan E.

Hier een beschrijving van de VPN die ik heb : Meer informatie

Hier staat een filmpje in het Nederlands hoe je het toepast op je smartphone, en er staat een plaatje van een Windows client.

Zal ongetwijfeld voor een mac ook zo werken, server kiezen, switch omzetten en klaar.

Daarna kan je testen met watismijnip of het werkt:wink:

Bijdrager
    GoeieDag

Als je verbind met een VPN server ziet het er zo uit:

Bijdrager
    computer space
    GoeieDag op 14 juli 2017

Bv iedereen die een abbo bij Xs4all heeft, heeft een FritzBox modem/router en deze heeft een VPN-server aan boord.

Maar dan heb je slechts VPN naar je eigen huis. Wil je anoniem dan heb je daar niks aan.
    Pas trouwens op met sommige diensten onder VPN:
    Facebook en Paypal blokkeren direct je account.
    Banken daarentegen doen totaal niet moeilijk met IP nummers uit Letland, VS of Portugal.

Bijdrager
    GoeieDag

Als je anoniem op het web wilt zijn, moet je praten over een verbinding via een proxy server.
    VPN dient om veilig te surfen over bv openbare netwerken.

Dus zeg het maar, wat is de bedoeling?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.