6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    M

Vouw lijnen in Indesign?

Binnen kort moeten wij voor school een folder/brochure maken, één die je in drieën kunt vouwen (tri-fold). —>

Weet iemand hoe ik deze vouwen gemakkelijk bij indesign kan laten zien, zodat ik weet hoe groot één zo’n vak is.

Thnx

Bijdrager
    sabine

als je een nieuw document aanmaakt, kun je op het paginaformaat kolommen aangeven. Neem de maten van je folder waar de snijlijnen moeten komen en maak daar je kolommen van.

Als je al een doc hebt aangemaakt kun je via layout > marges en kolommen alsnog de kolommen aanmaken.

Wat je ook kunt doen is op je stramienpagina hulplijnen zetten. Via layout>hulplijnen kun je ze ook netjes op door jou ingevoerde coordinaten neerzetten

Hou er met een 3-flap rekening mee dat de flap die naar binnen vouwt ietsje (2 of 3mm) smaller is.

Bijdrager
    Flipstra

aan je tekening te zien is het een folder. Een folder vouw je. Een brochure wordt gebrocheerd: gebonden, maar dat terzijde…

Je kan voor een vouwlijn een stippellijn gebruiken in een PMS. Deze lijnen moeten op ‘overprint’ staan, anders sparen ze alles uit wat eronder staat zodat je de lijn als een witte streep in je drukwerk ziet. Het is gebruikelijk om voor stansen, rillen en/of pregen een aparte PMS aan te maken en de waarde van je PMS(en) aan te geven in je uitdraai instructies.

Bijdrager
    Mmmarco

Flipstra heeft gelijk. Vergeet de overdruk niet. (Dit is iets anders dan het ‘transparant’ tabblad en kun je vinden bij lijnkenmerken) En ga niet lijnen zomaar tekenen en ‘ongeveer goed’ neerzetten, maar gebruik coördinaten. Lijndikte o.3 pt. Kleur PMS warm red (of een andere contrastrerende kleur). Moet lukken!

Bijdrager
    helix

voor een A4 maak ik gewoon drie kolommen, 100,100,97 mm recto (pagina1) en spiegel dit voor de verso (pagina2)
    daarna zet ik net buiten het papierformaat zelfgemaakte vouwlijntjes (0,3pt) en doe dit in registration colors (kleurstaal waarbij in cmyk alles op 100% staat). zo heb ik een template voor een drieluik en een tweeluik, waar ik telkens ik een folder moet maken gewoon een kopie van open en mijn nieuw ontwerp direct kan beginnen.

bij de opmaak maak ik paragraafstijlen die de marge van de teksten al uitzetten, dus rechts en links alle tekst bv 10 mm laten inspringen.

een folder wordt gevouwen (in een vouwmachine) en daar komt zelden een stansvorm aan te pas, afhankelijk van de zwaarte van het papier en natuurlijk als je een speciale uitkapvorm wil

Bijdrager
    M

Bedankt voor de reacties.

Heb net op internet een paar templates gevonden, dus zal deze gaan gebruiken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.