21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    bummenawt

Vorige model rMBP of oude prijs nieuwe rMBP

Beste forumleden,

Voor zakelijk gebruik ben ik al enige tijd van plan om een nieuwe retina Macbook pro aan te schaffen. Ik heb bewust gewacht tot het event van afgelopen maandag met de hoop op een upgrade van de Macbook pro modellen. Het goede nieuws was dan ook dat ze een upgrade hebben gehad. Maar helaas wel voor een meer prijs van zo’n 200 euro (even los van het feit dat dit ook door de lage dollarkoers komt).

Ik betwijfel of het waard is om die 200 euro meer te betalen voor: nieuwere processor, sneller flashgeheugen, 1 uur langer accuduur en Force Touch. Een optie is dan ook om voor de oudere rMBP te gaan.

Mijn vragen:

1. Bij welke (betrouwbare) winkels wordt dit oude model nog aangeboden voor een lage prijs?
    2. Hanteren sommige winkels voor het nieuwe Macbook model nog wel de oude prijs?

Alvast bedankt voor de reacties

Bijdrager
    fixar

Antwoorden:

op vraag 2: nee
    op vraag 1: http://tweakers.net/serie/53/macbook-pro/

succes!

Bijdrager
    samklepper

Ik heb 2 weken geleden een MBPr gekocht bij iCentre, misschien interesse?

Bijdrager
    KarelWillem
    bummenawt op 12 maart 2015

…(even los van het feit dat dit ook door de lage dollarkoers komt)…

Hoge. Toch?

Dollar is duur voor ons. Hoge koers dus, geen lage.

Bijdrager
    Delta

Ik zit zelf met een soortgelijk probleem. Ik heb nu een MBP 13 inch uit 2009 met een intel core 2duo processor.
    Ik zou graag een nieuwe kopen waar ik weer 5/6 jaar mee vooruit kan. De hoge prijs van de nieuwe maakt me nu echter aan het twijfelen, omdat ik eigenlijk 16gb ram wilde nemen om meer ‘future proof’ te zijn (koop ik toch de oude dan kan dat niet meer), maar dan wordt het helemaal een duur grapje….keuzes, keuzes…

Bijdrager
    bummenawt

Thnx voor de reacties.

@KarelWillem
    ; je hebt gelijk ik bedoel inderdaad een hoge dollar koers.

Ik zie op Tweakers dat het oude model met 256gb en 8gb werkgeheugen vanaf 1399 euro wordt aangeboden. Dat scheelt dan 250 euro ten opzichte van het nieuwe model. Ik kan alleen geen prijzen terugvinden van het 256gb model met 16gb werkgeheugen. Of worden deze niet-standaard-Macbooks alleen door Apple zelf aangeboden?

Bijdrager
    bummenawt

@Delta; ik zit inderdaad met dezelfde gedachte als jij. Begrijp ik het goed dat je zegt dat het oude model niet meer met 16gb werkgeheugen is te verkrijgen? (omdat dit alleen door Apple werd verkocht en verkopers naast Apple alleen de beschikking hebben over standaard modellen?)

Bijdrager
    fixar

De 13″ werd alleen in een CTO versie geleverd met 16GB Ram. Er zijn weinig winkels die dergelijke (dure) configuraties op voorraad hebben/hadden.

Bovengenoemde 13/8/256 kostte normaal 1499 euro… een upgrade naar 16GB ipv 8GB werd door Apple voor €200,- aangeboden.

Dus de 13/16/256 had een prijs van 1699,-… voor de nieuwe willen ze 1849 hebben.

Dan kan je beter uitwijken naar de 15/16/256 die je her en der nog even voor €1949 halen, en dan heb je gelijk een Quad Core i7 te pakken.

Maar de beste deal heb je denk ik met de 13/8/256 voor 1399… (zei de gek die net de 15/16/512 heeft gehaald)

Bijdrager
    Delta

@bummenawt: ja daar doelde ik op. Het is precies zoals @fixar heeft uitgelegd.

Over de 15 inch heb ik nagedacht, maar in principe heb ik een i7 processor niet nodig en heb ik liever een kleinere laptop i.v.m. draagbaarheid.

Ik zal nog wel enkele dagen twijfelen denk ik..

Bijdrager
    Dennvdam

Ik vind de 15inch nog best draagbaar:)

Bijdrager
    bummenawt

Ok duidelijk verhaal. Ik was er redelijk over uit dat het een 13″ zou worden maar in dit geval begin ik toch een beetje te twijfelen over de 15″. Waar kan jij overigens de 15/16/256 voor €1949 vinden?

Bijdrager
    Delta

Bij o.a. BCC en Mediamarkt is hij verkrijgbaar voor €1949

Bijdrager
    bummenawt

Thnx ik zie het nu. Pfff zet me wel weer aan het denken; 13″ of 15″. Typisch een luxe probleem:-)

Bijdrager
    Delta

Precies! Voor mezelf neig ik momenteel meer richting het kopen van een MBP 13/16/256 voor €1701 *dat is de prijs met onderwijskorting die ik kan krijgen.

Bijdrager
    bummenawt

Opties voor mij zijn nu:

1. rMBP 13/8/256 €1649,-
    2. rMBP 13/16/256 €1849,-
    3. rMBP 15/16/256 €1949,-

Wat is wijsheid… Zal er veel snelheidsverschil zitten tussen de laatste twee gezien het verschil tussen i5 en i7 processor?

Bijdrager
    Delta

Snelheidsverschil is er zeker kijk hier maar en vergelijk: http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Wat dit echter in de praktijk exact betekend durf ik niet te zeggen, over processors weet ik niet zo veel. Wat ik denk is het volgende (gebaseerd op lezen hier op het forum): Ik denk dat het helemaal ligt aan wat voor een soort programma’s je gebruikt. Dus als je bijvoorbeeld alleen internet, word gebruikt en dergelijke dan is een i7 overkill, dat ga je niet merken omdat een i5 dit ook makkelijk trekt en dus snel is. Maar gebruikt je zwaardere video edit programma’s dan merk je het verschil weer wel omdat dit veel ‘kracht’ van de processor eist.

Misschien is er iemand die dit wat beter kan uitleggen?

Bijdrager
    Shmoo

Ja, i7 heb je normaal alleen maar nodig wanneer je ook geavanceerde dingen doet zoals video en audio bewerken.

Wanneer je kiest voor een i5 heb je een meer dan goede processor gekozen want er is namelijk ook nog een Intel i3 ( niet bij Apple ) maar die wordt normaal gebruik voor wanneer je alleen maar doet surfen, mailen en wat tekstverwerken. De i5 is dus echt al voor het serieuzere werk.

Zelf heb ik begin dit jaar een 2014 Mac mini met 2.6Ghz i5 en 16GB RAM gekocht en die heeft voldoende power om met twee a drie serieuze apps tegelijk te werken. Het enige wat ik wel vaker tegenkom is wanneer ik bijv. 3 apps tegelijk opstart dan wil er nog wel eens een strandbal in beeld komen voor een paar seconde. Dit heeft echter niets met de processor te maken maar veel meer met het feit dat in mijn machine nog een extreem trage HDD schijf zit en in de machine die jij op het oog hebt zit een SSD schijf.

Stel het zou op racen aankomen tussen jouw MacBook Pro en mijn Mac mini dan ziet de mijne alleen jouw achterkant en waarschijnlijk heb ik een hele hoop steenslag aan de voorkant van mijn Mac mini.

Wel moet je voor de 16GB optie gaan. Het is nooit leuk dat je nu vast zit aan een 187,- betalen voor die upgrade maar wanneer je straks 4 jaar verder bent zal je blij dat je toch die investering hebt gedaan.
    In mijn voorbeeld heb ik Sketch 3 openstaan en ben ik aan het werken in een extreem zwaar bestand, voor mijn doen ~53MB – Sketch vreet nu 1.38GB van mijn geheugen wat extreem veel is vind ik zelf, maar zelfs terwijl ik Safari, Pixelmator, Coda en MAMP ook nog open heb staan blijf de geheugendruk toch zo rond de 10 a 11GB hangen, ik kom nooit aan die 16GB en dat is een goed teken.
    Stel ik zou nu 8GB hebben gehad in deze machine dan zou Yosemite nu dik 1GB in de swap hebben geduwd.

Bijdrager
    Tom Kippoer

Hallo Allemaal, ik zit met hetzelfde vraagstuk en wil een keuze maken tussen de nieuwe 13″ en de oudere 15″.

Ik doe aan videobewerkingen en wil wel 4K ready zijn. Is de i5 13″ in jullie optiek dan een optie of is de i7 van de 15″ een must?

Bijdrager
    TheBigZ

@Tom Kippoer: Als je het geld ervoor hebt ga je natuurlijk voor de quadcore 15″.
    http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/407939;407938/categorie/

Meer info: What are all the differences between the 13-Inch and 15-Inch “Mid-2014” Retina Display MacBook Pro models? Which is ideal for my needs?

The 15-Inch models, on the other hand, have significantly faster quad core “Core i7” processors, 8 GB or 16 GB of onboard RAM (that cannot be upgraded beyond 16 GB at the time of purchase or after purchase at all), and either a single Iris Pro 5200 graphics processor or dual graphics processors — a NVIDIA GeForce GT 750M graphics processor with 2 GB of dedicated GDDR5 memory in addition to the Iris Pro 5200 graphics processor.

Bijdrager
    Tom Kippoer

Thanks BigZ, ik ga vanmiddag de 15″ halen.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.