30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)
  • Q:
    Bijdrager
    henrico

Voorzichtig aan het overwegen

Ik heb Apple-computers altijd een lust voor het oog gevonden, maar dat heeft me tot dusver nog niet kunnen verleiden om naar een Mac over te stappen. Toch betrap ik me erop dat ik altijd nieuwsgierig ben gebleven naar Apple. Mijn liefde voor de iPod en iTunes heeft daar uiteraard geen verandering in aangebracht – in tegendeel. Ik ben aan het mijmeren geslagen: stel dat mijn computer er binnenkort mee ophoudt, wat dan? Tijd voor een Mac of toch maar ‘gewoon’?

Ik heb veel tijd op het forum doorgebracht. Veel gelezen. Veel geleerd. Me soms geërgerd. Het is hier nogal bon ton om te roepen dat Windows niets is en Apple alles. Gelukkig zijn er ook bijdragen die wat genuanceerder zijn.

Ik gebruik een computer voornamelijk voor publiceren (blog en website), e-mail (web based) en – veel – muziek luisteren (internetradio via iTunes) en muziek downloaden. Is iMac dan ideaal of kan ik met ‘eenvoudiger’ toe?

En voldoet Safari? De Windows-versie, weliswaar in ontwikkeling, is een drama. Of kan ik eventueel met hetzelfde gemak een browser als Firefox gebruiken?

Wat is jullie ervaring met software voor de Mac. Oké, het is misschien een oud verwijt, maar laten updates en nieuwe versies nog steeds lang op zich wachten? Ik heb daar geen goed zicht op.

En, voor de gewaardeerde genuanceerde types hier, wat ga ik stiekem een beetje missen als ik Windows vaarwel zeg en waar schiet de Mac tekort?

Bijdrager
    Eswip

De dingen die je wil kan natuurlijk op zowel een PC als een Mac.. Alleen zul je moet kijken wat je fijner vindt werken. Ga daarom gewoon eens een Apple zaak binnen en ga lopen klooien met wat programma’s.. dat werkt gewoon het best.

Wat betreft de keuze voor welke mac, een iMac is daar uiteraard heel erg geschikt voor.. maar zelfs een Mac mini kan hier prima mee omgaan.

Safari vind ik persoonlijk heel fijn, fijner ook dan firefox.. dit omdat het veel sneller opstart, en het er ook uitziet als een Mac OS X app.. Je kan safari voor windows niet vergelijken met de safari op de mac.. de safari voor windows is een beta, en zit vol met bugs.. Als je toch liever firefox wil gebruiken is dat uiteraard geen probleem.

Eeuh, nieuwe versies lang op zich wachten?? Om de twee jaar komt er een nieuw OS uit, in tegenstelling tot de 5 jaar bij Microsoft.. updates komen wanneer ze nodig zijn. Binnen 3 dagen was er bv al een update van safari 3.0 beta omdat er veiligheidslekker in zaten (De windows versie). Dus daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken..

Wat je mist als je over gaat naar de Mac? Misschien dat je wat games niet kan draaien die je nu wel draait. Ik ben zelf 1 jaar geleden geswitcht en mis series niks.. Ik verbaas me elke keer weer hoe goed de software van Apple is, maar vooral ook de 3rd party apps.. Deze zien er zo gelikt uit, daar kunnen een hoop windows developers nog wat van leren.

Conclusie: Alles wat je wil kan prima met een mac.. je moet alleen zelf bepalen wat je fijner vindt werken.

Bijdrager
    Brent146

Een Mac mini is denk ik zelf ook goed genoeg. Maar als je een iMac koopt, kan je Mac beter tegen de ontwikkelingen als je snapt wat ik bedoel. En de Safari voor Windows is de bèta van Safari 3.0. Ik werk nu met Safari 2(omdat ik 3 ook ****** vond). Die is prima (2) maar je kan ook een browser als Firefox gebruiken. Neem eens een kijkje bij het sticky hierboven: “vervangende programma’s”, daar staan browsers die je kan gebruiken… En met de software is alles oké, de updates duren niet lang eigenlijk.

Misschien ga je de mooie User Interface van je anti-virusprogramma missen. :wink:

Inactief
    Anoniem
    ”henrico”

Ik gebruik een computer voornamelijk voor publiceren (blog en website), e-mail (web based) en – veel – muziek luisteren (internetradio via iTunes) en muziek downloaden. Is iMac dan ideaal of kan ik met ‘eenvoudiger’ toe?

Eenvoudiger en goedkoper kan uiteraard, maar voor de dingen die je opnoemt is een Mac ideaal.

”henrico”

En voldoet Safari? Of kan ik eventueel met hetzelfde gemak een browser als Firefox gebruiken?

Safari voor Apple is een prima browser, maar als je wilt zet je er Firefox op.

”henrico”

Oké, het is misschien een oud verwijt, maar laten updates en nieuwe versies nog steeds lang op zich wachten?

Veel beter in vergelijking met vroeger, updates zijn er erg snel.

”henrico”

En, voor de gewaardeerde genuanceerde types hier, wat ga ik stiekem een beetje missen als ik Windows vaarwel zeg en waar schiet de Mac tekort?

Games… maar je kunt er nu ook Windows op draaien, dus eigenlijk krijg je 2 computers voor de prijs van 1.

Bijdrager
    zAo

Ik ben zelf 8 maanden in bezit van een iMac en beleef er erg veel plezier aan. Net als jij bleef ik mij afvragen of ik mijn oude OS niet zou missen. Om eerlijk te zijn: ja. In mijn geval was dat alleen Linux. Mijn vraag aan jou is dan ook: heb je Linux weleens geprobeerd? Het is minder laagdrempelig dan OSX, maar relatief eenvoudig en is super voor de zaken waar jij je PC voor gebruikt (kijk eens naar Amarok!).

Lijkt/is Linux niets? OSX is meer dan een prima OS en de Apple hardware is echt super.

Bijdrager
    ivan92
    ”Zakske”
    ”henrico”

Games… maar je kunt er nu ook Windows op draaien, dus eigenlijk krijg je 2 computers voor de prijs van 1.

Moet je wel een apparte windows licentie hebben met XP SP2 of Vista

Bijdrager
    Neptunus

Ja, maar XP wordt denk ik snel goedkoper nu Vista er is?

Bijdrager
    ivan92
    ”A.C.

Daar mag je wel van uitgaan ja. maar let op dat SP 2 erbij zit en niet als upgrade. Anders werkt het nl. niet

Bijdrager
    Merkava
    ”ivan92″
    ”A.C.

Daar mag je wel van uitgaan ja. maar let op dat SP 2 erbij zit en niet als upgrade. Anders werkt het nl. niet

Vergeet het maar, als ze XP goedkoper maken blijft iedereen bij XP en koopt niemand Vista.
    Ik verwacht eerder dat het binnenkort gewoon niet meer leverbaar is.

Bijdrager
    ivan92

het zal inderdaad niet meer geproduceerd maar het word wel gewoon nog een poosje verkocht voor weinig onder het motto van op=op

Bijdrager
    idenniske

Wij knnen vista en xp sp2 via mijn school een keer legaal downloaden om thuis te gebruiken,

ik heb mijn macbook pas, maar eigenlijk mis ik windows xp van geen kant.

het enigste nadeel is dat je niet veek games hebt.

maarja ik maak mijn site’s op mijn macbook.

ik ben zeer tevreden en dat al na 1 week

Moderator
    unSOUND
    ”idenniske”

Ach, ik koop een Mac om mee te werken… Spelletjes spelen doe ik wel met mijn vriendin.

Maar ken je deze al ?

http://www.macka.nl/winkel/index.php

Bijdrager
    idenniske

Nee die kon ik nog niet:)

Bijdrager
    Brent146
    ”unSOUND”
    ”idenniske”

Ach, ik koop een Mac om mee te werken… Spelletjes spelen doe ik wel met mijn vriendin.

Deze is goed.:D

En het valt mij op dat er weinig consumenten/scholen/bedrijven de switch naar Vista al hebben gemaakt… Ik zie nog altijd over XP.

Bijdrager
    tommy666

tja,als je weet dat ze bij ons op school nog widows 2000 draaien…:( (alhoewel het wel één van de meest stabiele windows versies is:P )

Bijdrager
    Brent146
    ”tommy666″

tja,als je weet dat ze bij ons op school nog widows 2000 draaien…:( (alhoewel het wel één van de meest stabiele windows versies is:P )

Dat bestaat niet, een stabiel Windows-systeem… :wink:

Bijdrager
    tommy666

ik zei niet stabiel hé,ik zei “één van de meest stabiele”;)

Moderator
    unSOUND
    ”Brent146″

Windows 2000 is anders een prima voorbeeld dat het wel degelijk kan….

Bijdrager
    tommy666

bwa,het kan aan de beheerder liggen natuurlijk,maar crashen doet het systeem bij ons toch wel minstens eens in de maand.(enfin,crashen is een groot woord,eigenlijk gewoon kleine probleempjes)

Moderator
    unSOUND

Ik heb indertijd nooit een probleem gehad met Windows 2000 zelf. Ik moest alleen eens in het half jaar mijn systeem opnieuw installeren door de vele virussen die kazaa met zich mee bracht… Maar crashen deed het eigenlijk nooit. Heel soms klapte explorer eruit, maar dat doen mijn dock en Finder even vaak wat dat betreft.

Bijdrager
    Brent146
    ”unSOUND”
    ”Brent146″

Windows 2000 is anders een prima voorbeeld dat het wel degelijk kan….

Ah oké, ik heb nooit met 2000 gewerkt. Wel met 98 en XP. Maar ik hen niets tegen Microsoft hoor. Ze hebben goede programma’s en hebben een groot aandeel in de computerrevolutie.

Bijdrager
    Merkava

Grappig hoe snel draadjes binnen de kortse keren weer gaan over de instabiliteit van Windhoos.
    Zeker niemand meer bekend met OS 9, het was goed dat mijn iMac toen een resetknop aan de zijkant had want ik werd er doodziek van zo instabiel als dat achterlijke OS 9 was. :sealed:

Bijdrager
    tommy666

gelukkig heb ik die tijden nooit meegemaakt:D

Inactief
    Anoniem
    ”Merkava”

het was goed dat mijn iMac toen een resetknop aan de zijkant had want ik werd er doodziek van zo instabiel als dat achterlijke OS 9 was. :sealed:

Stel je niet aan… die reset-knop had je nooit nodig. Je kreeg gewoon een bommetje + dan een automatische restart.:roll:

Bijdrager
    Brent146
    ”Merkava”

Grappig hoe snel draadjes binnen de kortse keren weer gaan over de instabiliteit van Windhoos.
    Zeker niemand meer bekend met OS 9, het was goed dat mijn iMac toen een resetknop aan de zijkant had want ik werd er doodziek van zo instabiel als dat achterlijke OS 9 was. :sealed:

Jij werkte al vanaf je 3e met een Mac? :innocent:

Inactief
    Anoniem

Nope… vanaf z’n eerste jaar.

Bijdrager
    Brent146
    ”Zakske”

Oh ja, op z’n derde begon ie met OS X. :P

Bijdrager
    Merkava
    ”Brent146″
    ”Zakske”

Oh ja, op z’n derde begon ie met OS X. :P

Nee want OS 10.0 was traag als dikke stroop.
    Het zag er mooi uit maar dat was het dan ook , en niet te vergeten vele progammateur was toen (nog) niet geschikt voor OS X. Ook voor veel randapparaten werd geen nieuwe driversoftware geschreven dus het heeft nog wat jaartjes geduurt voordat ik naar OSX oversging.
    Ik schakelde pas over toen Solcon mijn Sagem isdn-usb adapter niet meer ondersteunde.
    Geen idee hoe lang dat geleden is.

Bijdrager
    Dick de Roos

Zijn we nog bij de les?
    De TS wil weten of hij Windows gaat missen qua programma’s.
    Niet of hij evenveel crashes gaat krijgen als hij met OS 9 gaat draaien, en dat een eerdere versie van OS 10 ook niet lekker draaide. En dat daar weinig programma’s voor waren.
    Eigenlijk vraagt de TS: zal ik aan de Mac of niet?
    Tot nu toe blijkbaar niet doen, als ik de reacties lees.
    Het verleden was niets en de toekomst zal niet beter zijn.:mrgreen:
    (of dwalen we af?)

Bijdrager
    henrico

Ja, ik zei “voorzichtig”. Nog niet overgestapt.

Werkt Outlook Web Access op een Mac? Wel gezocht op het forum, maar ik vond geen heel recente bijdragen.

En, voor mijn geliefde, iemand ervaring met Incredimail op een Mac? Hoe bevalt dat?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.