25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    siemr

voorvertoning opent geen postscript bestanden

Opeens wil voorvertoning geen postscript bestanden meer openen.
    Als ik een postscript bestand wil openen krijg ik alleen maar de bekende draaiende bal te zien.
    Gevolg hiervan is dat ik in mail geen mails meer kan openen/versturen met een postscript bestand er in.
    Dan krijg ik ook weer het draaiende balletje.
    Als ik in voorvertoning een postscript bestand wil openen geeft voorvertoning uiteindelijk
    aan “not responding” in activiteiten weergave.
    Ik heb verschillende versie’s van bestanden geprobeerd maar geen één werkt.

Iemand enig idee.

Bijdrager
    Oppie

Gaat hetzelfde bestand in een andere gebruiker wel goed?

Zo ja, dan voorkeursbestand van Voorvertoning verwijderen (com.apple.Preview.plist in ~/Bibliotheek/Preferences).

Bijdrager
    siemr

Nee, heb ff een nieuwe gebruiker aangemaakt, maar hier hetzelfde probleem.
    Heb ook al permissies hersteld, maar dit mocht ook niet baten.
    Heb toch maar even com.apple.Preview.plist verwijderd maar dit helpt ook niet.

Bijdrager
    Oppie

Kun je het op een andere Mac testen?

Bijdrager
    siemr

Nee, ik ben hier de enige maccer tussen alle “gewone” pc’tjes.
    Ik denk zelf niet dat het aan de bestanden ligt.
    Ik kan ze namelijk wel gewoon openen in illustrator cs.
    Heb ze al naar illustrator 8.0 .eps omgezet, maar dat maakt ook niks uit.

Bijdrager
    Oppie

Stuur maar ff naar mij, als je wilt natuurlijk, en het bestand niet te groot is; dan kijk ik wat hij hier doet op mijn G4 10.4.9.
    Zo ja, dan stuur ik mijn adres per PB.

Bijdrager
    siemr

Is goed, dan stuur ik je een bestand via mijn gmail, want via mail kan dus niet.

Bijdrager
    Oppie

Je zou ‘m natuurlijk kunnen ‘zippen’ (‘Maak archief aan’) voordat je ‘m in Mail gooit…
    Maar ik PB mijn adres nu naar je.

Bijdrager
    Oppie

Ok, bestand is binnen als .zip.
    Unzippen: geen probleem.
    Het uitgepakte bestand xxx.eps openen, geeft een langdurige voortgangsbalk: “Postscript-bestand naar PDF-bestand coverteren”, waarbij de balk af en toe stopte, en daarmee de hele Mac vast zat. Preview (Voorvertoning) was ook de hele tijd rood in Activiteitenweergave. Maar na één/twee minuten was de zaak rond, en had ik een geopend pdf bestand (xxx.pdf) in Voorvertoning. Het daarna opnieuw openen gaf geen probleem en vertraging meer.

Dus…tja…wat het probleem is?

(Ps: ben nu ff een uurtje plassen…:wink: )

Bijdrager
    siemr

Ik heb hem nu voor de gein eens een uurtje laten staan op
    “Postscript-bestand naar PDF-bestand coverteren”, maar nog steeds niks.
    Ik ga weer even verder zoeken, bedankt.

Bijdrager
    Oppie

Voor de volledigheid: Voorvertoning Versie 3.0.9 (409)

Je kunt natuurlijk vele ander programma’s gebruiken voor een .eps, onder andere:
    (het is een ‘Windows’ lijstje, maar voor de Mac zijn de meesten er ook, evenals een paar meer…)
    Corel DRAW en Corel Photo Paint (Uit de Corel Graphics Suite)
    Corel WordPerfect
    Adobe Illustrator
    FrameMaker
    Adobe Photoshop
    Freehand
    Streamline Artwork
    PageMaker
    Adobe LiveMotion
    QuarkXPress
    Adobe InDesign
    Adobe PhotoDeluxe

Bijdrager
    siemr

Ik gebruik zelf illustrator cs (11), en QuarkXpress.

Maar het probleem is dat wanneer er een .eps in een mailtje zit, dat ik dan dus ook het
    draaiende strandballetje krijg, en vervolgens het mailtje niet kan openen.
    Ik denk dat mail namelijk ook gebruik maakt van Voorvertoning.

Bijdrager
    Oppie

Ik begrijp er niks van; heb het net op de PB G4 1.5GHz met 10.4.9 geprobeerd en daar geen probleem: een snelle conversie van eps naar pdf, zonder hick-up, en ook het inslepen in een mailtje, waar ie het idd vertoond: géén probleem!
    De eerste keer opende ik het op een iMac G4 800MHz 10.4.8

Bijdrager
    siemr

Ik snap er ook helemaal niks van, het heeft altijd goed gewerkt.
    Ik heb niks geinstalleerd de laatste tijd, alleen de laatste security update van osx.
    Misschien is dat wel het probleem, maar dat is natuurlijk niet meer terug te draaien.

Bijdrager
    Oppie

‘Herstel volumebevoegdheden’ had je al gedaan, is het niet?
    Misschien dan eens ‘Controleer volume’ en dan eventueel ‘Herstel volume’?
    Heb je al eens een herstart gedaan?

Misschien iemand anders/andere eps-gebruikers met slimme ideeën?

Bijdrager
    siemr

Ik heb dit alles al gedaan.
    Ik ben bang dat ik straks alles opnieuw moet gaan installeren.
    Maar ja, dat zie ik natuurlijk niet zo zitten (veeeeel werk).

Bijdrager
    Oppie

Tja, en dan de vraag of het probleem niet (direct) terugkomt; beter is toch te blijven zoeken naar een oplossing.
    Misschien cache leegmaken op HD/Bibliotheek niveau.
    Misschien eens kijken of OnyX wat voor je kan doen.

Bijdrager
    siemr

Ik heb onyx alle caches laten wissen, geen verschil.

Moderator
    Night

Je zou eens de EPS opnieuw kunnen saven als CS1… misschien staat er ergens een bitje fout

Bijdrager
    siemr

Het maakt niet uit welk eps bestand ik probeer te openen, ze hebben het allemaal.
    Krijg net dus een e-mail van een klant met een eps er in.
    Gevolg is dus dat ik het e-mailtje niet kan openen want Voorvertonig probeert dus in mail
    het eps file te openen, met als gevolg een oneindig draaiend strandballetje.
    Kun je niet de preview uitzetten ofzo in mail.

Bijdrager
    siemr

Ik heb nu gewoon even Voorvertoning gezipt en daarna de app verwijderd.
    Dus het programma staat niet meer op de computer.
    Dit maakt niks uit, als ik in mail een mail met een eps bestand open,
    krijg ik nog steeds het strandballetje.
    Er gaat dus iets fout met iets anders dat Voorvertoning en Mail gebruiken om een preview
    te maken van en eps bestand.
    Het omzetten van eps naar pdf gaat fout, want ik kan wel gewoon een pdf openen in Voorvertoning.

Bijdrager
    siemr

Dit heb ik gevonden op het net:

2005-09-05 Postscript to PDF Conversion

* Now I’ve got a hint about my long-stanting problem dealing with Postscript files on my Mac OS X machine. The problem was on Finder if I open a PS (or EPS) file, the Preview hangs up. It also happens on Mail application if the message contains PS or EPS file attachements.
    * When I open a PS or EPS file from the Finder, it seems that the Preview application first try to convert it to a PDF file using /usr/bin/pstopdf. Notice that this program /usr/bin/pstopdf comes with the Mac OS X, and has nothing to do with Ghostscript.
    * Many applications (mostly Windows applications, but also some UNIX applications, notably, like Grace) produces EPS files with the %%BoundingBox in the Trailer part instead of the Header part. Such EPS files cannot be handled properly by /usr/bin/pstopdf, epstopdf coming from TeX, nor Ghostscript.
    * However, this is relatively okay. I can write a script to do PS/EPS-PDF conversion using Ghostscript.
    * An annoying thing was the Preview and Mail hang-up, both of which I suppose come from the same origin. To my surprise, this hasn’t occur to my new Mac OS X system but only on my old machines. Now I suspect that it is because of the shareware program MacGhostView, which I installed on these old machines. I suspect that this application either overwrites /usr/bin/pstopdf or runs itself before any system program. This share program wouldn’t continue without any response from the user, who is supposed to response to the buy-or-try-software pop-up window.

[2005-12-05] I wasn’t able to figure out the solution this matter. Recently I had to reinstall Mac OS X Tiger from the scratch, and now the problem is gone. The PS/EPS to PDF conversion is still quite slow and sometimes does not generate a proper PDF output, though

Die kwam er dus ook niet uit. aaargh.

Moderator
    Poezenbeest

Zomaar een domme gok… Adobe Reader installeren? Wellicht dat er iets aan de hand is met EPS-pursers en dat Adobe dat oplost….

…kan in de support van Apple niks vinden, wel is duidelijk dat Mail.app zijn eigen preview heeft….

Work-around (maar daar zal je niet aan willen) is om de klant de EPS als PDF te laten opslaan met EPS-editing aan. Zo kan je PDF’s gewoon in Illustrator openen en als EPS verder bewerken… of als ai, of als cs2. Enige nadeel is geloof ik dat je steunkleuren er allemaal aangaan omdat je dan met composiete bestanden werkt….

Bijdrager
    siemr

Ik heb zojuist de mac helemaal opnieuw geinstalleerd.
    Was nog de enige snelle oplossing, nu maar hopen dat het niet weer gebeurt.
    Bedankt voor alle hulp.

Bijdrager
    siemr

Kleine update:

Het probleem deed zich weer voor.
    Alleen nu wist ik nog wat ik had gedaan, omdat alles vlak daarvoor nog wel werkte.
    Wat blijkt, er was een probleem met een font dat ik zojuist in de map fonts had gezet.
    Font verwijderd en probleem opgelost.
    Misschien heeft iemand anders hier nog eens wat aan.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.