5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

Voortgangsbalk opstarten MP: welke schijf is slecht?

Sinds enkele weken krijg ik bij het opstarten van mijn Mac Pro een grijze voortgangsbalk te zien. Dit gebeurt helemaal aan het begin, onder het grijze appeltje. Na enkele minuten start de MP verder door en werkt alles ogenschijnlijk als normaal.

Ik weet dat dit een teken kan zijn van een kapot gaande schijf. Ik heb 2 SSD’s en 3 gewone harde schijven. Wanneer ik ze controleer met schijfhulpprogramma zijn ze allemaal in orde. Wel duurt die controle bij de ene schijf veel langer dan bij de andere.

#1 Mijn vraag is hoe ik er nu achter kom welke schijf de boosdoener is.

#2 Ook ben ik benieuwd of er ergens een LOG te vinden is met wat er tijdens die voortgangsbalk is geconstateerd.

#3 Dit probleem is begonnen vlak na het installeren van een USB3 PCI kaartje. Dat kaartje bleek later defect te zijn en is er al lang weer uit, dus alles is qua configuratie weer bij het oude. In het naastgelegen slot zit een OWC Accelsior PCI kaart met SSD chips erop. Kan het zijn dat daar bij het insteken/verwijderen van de USB3 kaart iets aan is beschadigd? Op die Accelsior staat mijn systeempartitie.

#4 wat ik verder merk is dat het systeem soms traag reageert (terwijl in activiteitenmonitor CPU laag is en heel veel RAM vrij is), bijvoorbeeld de Magic Mouse reageert soms traag maar ook het switchen tussen programma’s.

#5 is er misschien een goede (eventueel betaalde) diagnostische app die hier wat mee zou kunnen? Ik heb Disk Warrior geprobeerd maar die kan geen fouten constateren.

#6 na het verwijderen van de defecte USB3 kaart heb ik een geheel nieuwe installatie van Mountain Lion gedaan.

Mac Pro 5,1 2010
    2.8 GHz Quad Core (instapmodel)
    16GB RAM

Groet, Sipke

Bijdrager
    IGBA

#1: Simpelweg de schijf waarvan het systeem opstart. Laat SMART Utility daar maar eens naar kijken.

Bijdrager
    Sipke

Dus als de vg balk wijst op een defecte schijf dan is het altijd de opstartschijf? OK ik ga vanavond wanneer ik weer thuis ben smart utility proberen. Schijfhulpprogramma zegt trouwens ook iets over de smart status zag ik.

Op MacPerformanceGuide (OWC) zie ik dat er een driver moet worden geinstalleerd voor de Accelsior. Dit heb ik met Snow Leopard nooit gedaan en nooit problemen gehad. Nu met Mountain Lion is het misschien wel anders. Die driver ga ik dus iig ook maar installeren.

Bijdrager
    Sipke

SMART utility kan niet overweg met de Accelsior SSD. Alle andere schijven zijn OK bevonden. Heb de driver geïnstalleerd. Nu maar afwachten….

Bijdrager
    Sipke

Bij die driver staat het volgende geschreven:

* The OWC driver for the Accelsior PCIe SSD addresses a behavior (bug) introduced in OS X in which power is cut off prematurely to PCIe cards. This premature power cut-off bug was introduced in an OS X release a good time after I first tested and reported on the Accelsior.

The driver for the Accelsior PCIe SSD inserts a sub-second delay, giving the PCIe card time to finish its business (pending writes).

Als de opstartschijf vroegtijdig wordt afgesneden van voeding en niet in staat is alle schijfbewerkingen uit te voeren voorafgaand aan afsluiten, zou dat de voortgangsbalk wellicht kunnen veroorzaken?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.