30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Voordeel van Time Machine?

Hallo,

Ik ben nog overstapper dus vandaar mijn vraag:

Ik heb al mijn programma’s geinstalleerd op mijn nieuwe macbook en wil nu een backup daarvan maken op een externe HD. Op deze HD heb ik ook al mijn muziek en foto’s staan. Het gaat mij er vooral om dat ik niet na een error ooit alles opnieuw moet installeren.

Wat zijn tips voor mij? Time Machine of eenmalig programma’s opslaan?

Bedankt

Bijdrager
    Chantal C.

Time Machine. Heeft mij al aantal keren uit de brand geholpen.

Bijdrager
    KarelWillem

Time Machine is werkelijk briljant.

Het is bijna een sport om wat fout te laten gaan. :wink:

Bijdrager
    Lennertpichel

zeker gebruiken, zeer handig.
    op windows gebruikte ik nooit een backup eigenlijk, maar sinds de mac wel. het is vrij simpel en je hoeft er nooit naar om te kijken. backup gaat allemaal automatisch en geeft je een fijn gevoel:)

Bijdrager
    Star65

Absoluut Time Machine.
    Je kunt hiermee, buiten afzonderlijke bestanden, ook je complete systeem terugzetten. Bijvoorbeeld na vervangen harddisk. (spreek uit eigen ervaring)
    Je hoeft je niet druk te maken om allerlei instellingen wanneer gebackupt moet worden. Dit wordt allemaal voor je geregeld door Time Machine.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Timemachine werkt super. Zien is geloven!:)

Bijdrager
    iPodder

Ook hier al een keer mijn systeem hersteld met TimeMachine. 1 keer instellen, verder nooit meer wat aan doen.
    Echt een aanrader dus!

Bijdrager
    Art-art

Had iemand al gemeld dat TimeMachine echt fantastisch is? :?
    Ook ik kan je melden dat TM me al verschillende keren geholpen heeft. En echt, een keer aanzetten en daarna nooit meer naar omkijken. :)
    Een echte aanrader.
    Maar let op! Als je ook de bestanden op de externe schijf laat backuppen door TM heb je het orgineel en de kopie op dezelfde schijf staan. Bij een schijfscrash heb je dan nog niets.
    Ik heb dat opgelost met een Time Capsule met 500MB voor de MacBook en een extra Westen Digital My Book Studio 1TB er aan gehangen voor de iMac. Voordeel is dat de Time Capsule en die extra schijf ver weg gestopt zitten in m’n huis zodat bij inbraak de kans dat ik de kopiën ook kwijt ben wat kleiner is.
    In plaats van de TimeCapsule kan je b.v. ook een Airport Extreme gebruiken.

Bijdrager
    iJoost

Time Machine, warm aanbevolen!:-)

Bijdrager
    mowat

Je hebt al een hele lijst positieve reacties gekregen op Time machine.

Als je echter een image wil hebben waarvan je ook kan opstarten dan kan ik je Superduper aanbevelen.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    SebastienK

Time Machine! Je weet gewoon dat wat je ook maar doet je het niet kwijt zal zijn en dat kan al wat stressmomenten wegnemen. Het fantastische aan time machine is dat als je laptop ooit wordt gestolen of weet ik wat ergs, je bij wijze van spreken met één klik op een vervanger of nieuwe laptop je oude laptop gewoon terug hebt alsof er nooit er niets gebeurd is.

Inactief
    Anoniem

Time Machine !!! :D :D

heeft mij heel vaak uit de brand geholpen.

echt super overstappen van mijn vorige mac.

Time Machine is een echtte aanrader !!

Bijdrager
    STEVEJ0BS

TimeMachine is geweldig.
    Alleen wel vreemd dat mijn iPhoto bestand op de computer een paar GB groter is dan op de externe harde schijf.
    Ik durf er dus niet geheel op te vertrouwen maar dat kan misschien ook aan de schijf liggen?

Bijdrager
    prullenbak

Time Machine, aanbevolen door topfokkers.

:P

Zonder dollen, geniaal systeem. Let er wel op dat het geen ‘archief’-programma is, maar puur een backup voor als er iets mis mocht gaan met je systeem of je verwijdert per ongeluk iets, dan kan je altijd “terug in de tijd” (vandaar de naam haha) om je bestanden terug te halen. Echt prachtig:)

Bijdrager
    in absentia
    ”prullenbak”

Time Machine, aanbevolen door topfokkers.

this +1

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hmmm iemand de TS nog ergens gezien? :lol:

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik krijg het idee dat TM prima werkt:)

OK sinds ik op mijn ext harde schijf alle info heb staan was mijn plan het volgende en ik hoor graag of het anders kan:

Alle files van extern naar de mac plaatsen,
    Time Machine dagje aanzetten,
    Ext als backup gebruiken.

Maar ik heb 400 gb aan nummers en foto’s dus kan ik niet alles plaatsen op de vaste HD. Wat is wijsheid? Ben op zoek naar meest praktische oplossing. Heb een ext hd van 1 TB en 1 HD van 500 Gb

Bedankt voor alle reacties!

Bijdrager
    KarelWillem

90 euro uitgeven aan een extra 1 Tb.

Dat is denk ik wijsheid in jou geval.

Bijdrager
    nickvanderaa

Heel fijn de backup.

Helaas heeft niemand me verteld dat ik nu de harde schijf niet meer kan gebruiken op mijn pc.

Oplossing voor (behalve nieuwe HS kopen)?

Bijdrager
    Pieterr
    ”nickvanderaa”

Helaas heeft niemand me verteld dat ik nu de harde schijf niet meer kan gebruiken op mijn pc.

Misschien is dat ook niet zo handig. Zo’n TM backup kan namelijk nog wel eens van pas komen.

Gebruik gewoon één schijf alleen voor Time Machine backups, en doe geklungel van/naar Windows met een andere schijf of een USB stick.

Bijdrager
    iJoost
    ”nickvanderaa”

Oplossing voor (behalve nieuwe HS kopen)?

Geen. TimeMachine heeft HFS+ nodig. Windows begrijpt dat niet. Of je zou iets op je PC moeten installeren zodat ie HFS+ kan gebruiken.

Bijdrager
    nickvanderaa

zal eens kijken of ik iets kan vinden. Hoop dat hier in de toekomst rekening mee wordt gehouden

Moderator
    Rivanov

Macdrive op je pc installeren.

Bijdrager
    iDuck

Of HFSExplorer. Gratis maar kan alleen maar HFS lezen.

Bijdrager
    MrHammond

Of een kleine FAT32 partitie aanmaken voor de PC, je wilt toch niet dat windoos met je TM backup gaat klooien…

Bijdrager
    nickvanderaa

Goeie tips.

Macdrive maar proberen dan? Verder nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden?

Mijn harde schijf is sowieso FAT32.

Volgende vraag: Als ik nu een harde schijf koop, is die dan nog fat32 of NTFS?

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt een (nieuw gekochte) harde schijf zelf formatteren naar het bestandssysteem dat je nodig hebt.

Voor OS X is dat HFS+ (“Mac OS Uitgebreid”) (Journaled). Dit gebruik je dus voor je Time Machine schijf.
    Zie Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.

Voor Windows is dat NTFS.

Voor Mac en Windows kan dat nog FAT32 zijn, met de beperking van maximale bestandsgrootte van 4GB.

Bijdrager
    Trat

Ik gebruik TM op sommige machines. Het is vooral handig om snel wat dingen te corrigeren of om recent verplaatste bestanden op te zoeken. Als echte backup raad ik je toch aan om gewoon ouderwets regelmatig een back up te maken op een 2e (3e?) schijf. Ik doe dit wekelijks omdat ik TM niet vertrouw op de lange termijn.

Bijdrager
    NiekR

Alleen hij is zo “duur”!

Bijdrager
    MrHammond
    ”Trat”

omdat ik TM niet vertrouw op de lange termijn.

Waarom niet?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.