9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    JR866

Voordat ik een nieuwe MBP koop. Paar vragen

Hallo iedereen.

Ik ben er uit. Ik zal een 2015 13 inch MacBook pro gaan halen. Want nog MagSafe en USB 3.Echter heb ik nog een paar vragen.

1. Wat is verstandiger? Interne sdd laten verdubbelen of voor veel minder zo een kaartje kopen wat men in t sd cardslot doet ( en wat dan of word gezien als aparte schijf of dat het gewoon samen met de interne samen werkt en dan een schijf word met dubbele capaciteit?)

2. Als ik de 13 inch wil kopen met 256 sdd dus bto via amac duurt dat ongeveer 4-5 weken voordat ze m hebben. Wat zouden jullie doen. M daar kopen met 3 jaar garantie of via apple store en dan duurt het ongeveer een week ( en maar 2 jaar garantie)?

3. Wat vinden jullie in zijn algemeenheid de fijnste externe disk voor backup voor mac want die komt er ook nog lieft met time machine mogelijkheid. Budget pakweg €120

4. Wat betreft Lightroom. Is het vrij eenvoudig om de foto’s op een externe schijf te zetten en dat je daarnaast wel kunt blijven werken in Lightroom? Dus importen in lightroom, opslaan direct op externe schijf en toch die opgeslagen foto’s bewerken op de MacBook. En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Thanks

Bijdrager
    KarelWillem

1. Een SD-kaart is veel langzamer (reken op een keer of 10), en wordt gezien als aparte ‘drive’.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Waar ik benieuwd naar ben is de veiligheid van data op een SD kaart extra. Zolang je deze laat zitten en de pc in sluimer zet, kan dit kwaad zonder de sd virtueel Inc de prullenbak te gooien?

Bijdrager
    computer space

Externe schijf: pak gewoon zo’n grote 3,5 inch bak van 3-4 TB. Alles werkt met Time Machine, maakt niet uit. Die kleine zijn zonde van het geld.

Geblokkeerd
    SusanUSA

V.w.b. Lightroom: je kan de foto’s heel goed op een externe disk zetten. Voorwaarde is uiteraard wel dat de disk beschikbaar is als je LR start.

Hier vind je tips.

Bijdrager
    Rickje

1) Ik heb 256gb SSD en 128gb SD-kaart. De SD kaart is prima voor het plaatsen van muziek en torrents Ook mn Dropbox en Google Drive staan erin. Maar voor gebruik met Photo’s library of alles dat gebruikt maakt van grotere bestanden en je dus veel snelheid voor nodig hebt is het niet handig.

2) Als je kunt wachten, dan zou ik persoonlijk voor 3 jaar garantie gaan… zekerheidje:angel:

3) Ik had een 1tb backup disk, maar die zat in een behuizing die niet open te krijgen was. De volgende keer dat ik een backup disk zal gebruiken dan wordt het gewoon apart een USB 3 behuizing kopen en een 1tb HD kopen. Geeft mij ook meer flexibiliteit en mocht de schijf kapotgaan, kan je ‘m makkelijk uit de behuizing halen en er een andere kopen en in doen.

4) Misschien hetzelfde doen als ik net bij #3 aangaf. Koop relatief goedkoop een leuke SSD en een USB 3 behuizing. Is vele malen sneller voor je workflow om SSD te gebruiken dan een externe harddisk van 5400 of 7200 toeren, en ook minder kwetsbaar en veel lichter. Let wel op dat je niet vergeet deze ook zo nu en dan te backuppen op de schijf van #3!;)

Bijdrager
    Oldekamp

1. Indien je voor een 2015 model gaat, is het verstandiger om deze niet bij Apple te upgraden naar een hogere opslagcapaciteit. Je kunt wel uitbreiden via het SD-kaart slot, maar je kunt ook eens bij OWC kijken. Niet alleen zijn de OWC SSD’s volledig compatibel met je Macbook, ze zijn ook een aardig stukje sneller dan wat Apple aanbied. Je vervangt dan je interne SSD door het model van OWC.

Dat is vrij gemakkelijk om te doen, ook zonder enige technische ervaring. Je kunt vervolgens je ‘oude’ Apple SSD te koop zetten om de aanschaf van zo’n OWC SSD te verlichten. Op deze manier blijft je SD-kaart slot vrij voor dat waar hij voor bedoeld is: het insteken van een SD-kaart. Wat je ook nog kunt doen is je ‘oude’ Apple SSD monteren in een OWC Envoy (USB 3.0) behuizing. Deze maakt van je oude interne SSD een externe SSD.

2. Indien er voor je gekozen Macbook geen prijsverschil is tussen de amac en de Apple Store, zou ik die extra paar weekjes geduld hebben voor een jaar extra garantie.

3. Maakt niet echt uit wat je kiest, zolang je er maar voor zorgt dat je externe opslagmedium bus-powered is – dus geen extra voeding nodig. Zoals gezegd voldoet elke schijf voor het maken van Time Machine backups.

4. Kan ik je niet over informeren.;!

Extra:

Voor de 13″ 2016 Pro bestaat er al een oplossing voor je MagSafe probleem. (15″ gebruikers: deze kan NIET overweg met je 87W lader!). Indien je gebruik wilt maken van USB 3.0 of lager op een 2016 model zijn daar vandaag de dag genoeg oplossingen voor beschikbaar. Laat dit je dus vooral niet weerhouden om het nieuwe model te halen. Gezien dit weer een nieuw ontwerp is, zal deze meer waardevast zijn en daarmee dus een betere investering. Zeker iets om rekening mee te houden, als je dit nog niet gedaan had.:-D

Bijdrager
    JR866

Dank jullie wel voor alle reacties tot zoverre.

Door een meevaller heb ik nu nog meer keuze, echter vraag ik me af of dit wellicht overkill is?

Wat ik sowieso op langere termijn van plan ben is een externe monitor van 24 inch eraan vast te hangen waarschijnlijk deze

https://www.eizo.nl/coloredge/cs2420/ of een andere monitor die goed is voor lightroom. Beter dan de apple display/ meer beeldscherm ruimte

Nog altijd is het of

1. Macbook pro 13 inch 2015 of 16. En dan de 2015 upgraden naar 256 sdd

echter optie 2 is nu

Macbook pro 15 inch 2015.

Nu is de vraag: Is de meerprijs het waard want krijg naast een groter scherm er een deducated GPU voor terug. Quad core processor en 16 gb ram ipv 8. Echter kan de 13 inch eender welk model die monitor net zo goed aansturen of zeggen jullie als je het geld hebt liggen koop gewoon de 15 inch en dan ben je meer future proof of is dit overkill? En is dat probleem wat de 15 inch paar generaties geleden heeft met de GPU opgelost?
    \

Bijdrager
    Furbz

Ik kan je wel informeren over punt 4.
    Je kunt je bestanden op een externe schijf zetten en deze in de kast laten liggen.
    Wat je doet is Smart Previews maken van je foto’s. Dat houdt wel in dat je de externe nodig hebt
    als je 1. De foto’s gaat exporteren en 2. De foto’s wil bewerken in Photoshop.
    Als je alleen kleine Lightroom bewerkingen doet, dan is je Smart Preview afdoende en
    kun je de externe losgekoppeld laten.

De library wordt op deze manier wel groter, dan wanneer je de files direct bewerkt zonder SP.

Succes!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.