8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ghostwritertje

Voor welke toetsencombinatie staat dit symbool?

Weet iemand wat de toets is bij het symbool tussen de commandtoets en het plusteken bij de functie ‘Expand’ op deze foto?

Het lijkt op een spatiebalk vind ik, maar dat is het niet.
    Dit is trouwens in het programma IntelliJ

Bijdrager
    mtooster

Dat is er eentje die ik nog nooit gezien hebt..

Het zou Option (alt) kunnen zijn, alleen lijkt het er dan op dat je systeemlettertype niet helemaal meer goed is.

Bijdrager
    csteelooper

Ik kan me twee dingen bedebken: óf men bedoelt specifiek de + of – toets op het numerieke toetsenblok, óf je kunt een soort ‘custom modifier’ instellen, zoals bij VoiceOver de VoiceOver Keys kunnen worden ingesteld.
    In VoiceOver ge je bijvoorbeeld naar het Dock met [VO]+D. [VO] staat hier voor VoiceOver Keys, en kan elke mogelijke combinatie inhouden die je kunt bedenken met de toetsen [Option] [Command] [Control] en [Shift]. Als jij je VoiceOver Keys dus hebt ingesteld als [SHFT]+[OPT]+[CTRL] en je moet dan VO+D drukken, dan moet je in feite dus [SHFT]+[OPT]+[CTRL]+D indrukken. Deze laatste mogelijkheid is minder ingewikkeld dan-ie er uit ziet, maar ligt desondanks niet echt voor de hand — buiten VoiceOver heb ik nog nooit een stuk software gezien dat een dergelijke optie biedt. Zelf gok ik er dus op dat men inderdaad wil dat je de + of – toetsen op het numerieke toetsenblok gebruikt (al vraag ik me wel af hoe dat zou moeten werken op een laptop of een draadloos toetsenbordje).

Edit: heb inmiddels even nagezocht. Er bestaat een Key Map voor dit programma die je kunt downloaden van de site. Daaruit heb ik kunnen afleiden dat het NIET een vreemde weergave is van het Option-teken ofzo. In de Key Map staat namelijk dat Collapse en Expand gewoon [Comand]+ en [Command]- zijn, dus zelfs zonder rekening te houden met een eventueel numeriek toetsenblok. Het symbool op je afbeelding komt in die Key Map ook helemaal niet voor… Blijft het vreemd waarom het dan wel wordt weergegeven.

Overigens kun je het door mij aangehaalde document Hier downloaden. Het is voor IntelliJ versie 11.

Bijdrager
    Ghostwritertje

Ok, dankjewel allebei

Ik denk inderdaad dat het voor het numerieke toetsenbord bedoeld is, want in de instellingen zijn voor de meeste toetsencombinaties met dat symbool alternatieven beschikbaar.

Dit is wel raar, want ik zit op een MacBook Pro. Het programma zou dan beter die alternatieven laten zien denk ik dan.

Bijdrager
    Ghostwritertje

En die Key Map blijkt niet te kloppen hoor, ik zit met versie 11, maar [command]+ is bij mij ‘comment with block comment’. Dus daar vertrouw ik niet op.

Maar ik kan ook altijd zelf een shortcut maken, dus geen probleem eigenlijk. Was gewoon zinloos geweest als er al een nuttige shortcut was en dat ik gewoon het symbool niet begreep. Jammer dat degene met dat symbool niet nuttig zijn.

Bijdrager
    csteelooper

Oké. Nog wel even ter anvulling, er zijn twee verschillende key maps voor Mac OS X in IntelliJ. Namelijk Mac OS X en Mac OS X 10.5+. Even nagaan dus welke Key Map je hebt ingesteld onder IDE Settings | Keymap. En dan kun je nog allerlei aangepaste sneltoetsen maken, dus zelfs als je inmiddels weet welke key map je gebruikt hoeft deze nog niet 100% te kloppen.

Bijdrager
    Verwijder

Het plaatje lijkt mij juist van het normale, niet numerieke, toetsenbord. Er zit een spatiebalk op.

Bijdrager
    csteelooper

@Willemien: klopt inderdaad. ’t Is alleen zo dat ik eenzelfde soort plaatje in een WIndows-programma had staan en men daar expliciet naar het numerieke deel verwees — da’s ook de enige reden waarom ik überhaupt met de suggestie kwam: omdat ik al eens ervaring had gehad met zoiets.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.