16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    vwees

Voor hoeveel RAM gaan op de nieuwe M1 Macs?

Ik twijfel erg of ik voor 8GB of 16GB RAM moet gaan op m’n nieuwe MacBook Air / Pro. Ben niet veeleisend, maar heb wel vaak veel open staan. Door de nieuwe M1 chip is alles natuurlijk veel geoptimaliseerder, maar de GPU maakt nu ook direct gebruik van de RAM zonder eigen werkgeheugen te hebben.

De hamvraag is nu een beetje, als ik een Mac wil voor de komende 5 jaar: heb ik 16GB nodig of kan ik beter €250 besparen door voor het baseline model te gaan

Bijdrager
    fred44nl

het hangt er van af, welke programma’s je gebruikt.

en dan ook nog, in hoeverre je die programma’s gelijktijdig gebruikt.

Bijdrager
    vwees

<p class=”cite”>fred44nl op 17 november 2020 om 19:09</p>

Vooral Teams momenteel, verschillende pages bestanden, Agenda, Spotify en Safari met meerdere tabs open. Geen zware grafische programma’s

Bijdrager
    Matador

Persoonlijk zou ik in 2020 geen nieuwe Mac kopen met minder dan 16GB.

Moderator
    Pete.Z

Meer is beter.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Yep, natúúrlijk 16.

vwees op 17 november 2020 om 18:52
    …voor de komende 5 jaar: heb ik 16GB nodig of kan ik beter €250 besparen …

Nog geen 14 cent per dag….

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>vwees op 17 november 2020 om 19:15</p>

<p class=”cite”>fred44nl op 17 november 2020 om 19:09</p>

Vooral Teams momenteel, verschillende pages bestanden, Agenda, Spotify en Safari met meerdere tabs open. Geen zware grafische programma’s

en hoe ziet de geheugendruk in Activiteitenweergave er uit ?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Wie weet wat je er over 5 jaar mee doet.. Voor dat bedrag over de looptijd zou ik er geen minuut over nadenken. Je kunt het nooit meer uitbreiden.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>vwees op 17 november 2020 om 18:52</p>
    Ik twijfel erg of ik voor 8GB of 16GB RAM moet gaan op m’n nieuwe MacBook Air / Pro.

Mijn drie vuistregels bij de aanschaf van nieuwe Apple-spulletjes:

1. Koop liever geen compleet nieuw type Mac van de eerste generatie en wacht in elk geval tot alle voors en tegens door anderen zijn opgespoord.

2. Koop nooit een Mac in de basisuitvoering: investeer – afhankelijk van je behoeften en financiële armslag – in extra werkgeheugen en/of opslagruimte en/of een snellere grafische kaart.

3. Wacht minstens drie maanden met het installeren c.q. in gebruik nemen van een nieuwe versie van macOS.

Bijdrager
    computer space

Koop de Air met 16GB, net zo duur als de Pro, Is die of-of vraag meteen opgelost.

Pro voegt echt helemaal niks toe, neemt eerder wat weg met de mindere behuizing, mogelijke ventilatorgeruis en geen fysieke knoppenrij bovenaan. En dat afknijpen na 30 minuten vol blazen, wanneer doe je dat nou, en in hoeverre is de afgeknepen snelheid ook al niet snel zat? De M1 Air is ook afgeknepen sneller dan welke 13 inch pro met Intel dan ook.

Maar ik onderschrijf de wiskundige hierboven: wacht minimaal 3 maanden of er geen M1-gate in het vat zit, en ik voeg daar een 4e regel aan toe: koop nooit iets dat nog niet door iFixit is gesloopt.

Bijdrager
    Furbz

Ik zou gewoon eens even YouTube checken. Max tech heeft een review waarin hij bv Lightroom test op 8gb (lightroom is een ram vreter) en het gaat met gemak. Wacht even de reviews af met 16 gb. We kunnen je hier alleen advies geven over geheugen met Intel macs  als referentie. Of dat een eerlijk advies is weten we nog niet.

maar, als je t geld hebt zou ik toch ook voor de 16gb gaan. Maar je gebruikt geen intensieve apps, dus ja.
    samengevat: ? Ik durf je alleen t advies te geven.. als je geen haast hebt houd de reviews eens een paar weken in de gaten. Want als ‘straks’ veel apps zijn geoptimaliseerd voor M1 dan kan je situatie zomaar eens veranderd zijn.

Bijdrager
    iKweethetbeter

8GB gaat waarschijnlijk prima werken in de komende jaren, maar het geheugen is niet uitbreidbaar, dus ga voor 16GB!

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>Kwadraatje op 17 november 2020 om 22:25</p>

Mijn drie vuistregels bij de aanschaf van nieuwe Apple-spulletjes:

1. Koop liever geen compleet nieuw type Mac van de eerste generatie en wacht in elk geval tot alle voors en tegens door anderen zijn opgespoord.

2. Koop nooit een Mac in de basisuitvoering: investeer – afhankelijk van je behoeften en financiële armslag – in extra werkgeheugen en/of opslagruimte en/of een snellere grafische kaart.

3. Wacht minstens drie maanden met het installeren c.q. in gebruik nemen van een nieuwe versie van macOS.

Oei. Ik zondig tegen minstens 2 van je vuistregels. Altijd en elke keer opnieuw:-D

Bijdrager
    bassbug

16 Gb RAM lijkt me verstandig.

HD kan je altijd met een externe SSD uitbreiden en deze weer meenemen naar je volgende Mac

Bijdrager
    Maarten2015
    Bijdrager
    KR1275

Waarom zou je meer dan 8 GB nodig hebben. Ik had op mijn mini i7 2012 (met SSD) 8GB en zelfs zware taken gingen prima tegelijk: FCP, Outlook, Photoshop, iTunes, Compressor en aMule. Nooit problemen gehad. De strandbal komt meestal naar voren als een app loopt te kloten in het geheugen, zoals Adobe Encore. Maar dat doet Encore ook op mijn huidige mac met 32 GB.

Overigens zou ik nu ook voor een werkpaard minimaal voor 16 GB kiezen…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.