16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    HMarije

Voor het eerst een Macbook kopen

Ik ben bijna scholier af dus dat betekent dat ik in september ga studeren, journalistiek welteverstaan ;p Hiervoor heb ik een goede laptop nodig. Ik ben een Apple fan, maar mijn portemonnee is niet zodanig gevuld dat ik alles van Apple kan kopen. Dus tot nu toe heb ik een iPod en een iPhone, maar dat zou ik graag willen uitbreiden met een Macbook. Nu ik een laptop nodig heb is qua budget enigzins mogelijk om een Macbook te kopen!:) Maar welke? Ik hoop wat advies van jullie te krijgen;)

De vereisten voor mijn toekomstige opleiding zijn:
    Minimaal 1,6 GHz
    4gb sdram
    250 gb opslaggeheugen

Nu heb ik zelf al uitgebreid zitten googlen en vergelijken maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik ga voor mijn opleiding wel wat videobewerking doen, maar echt de zwaardere software ga ik denk ik niet gebruiken. Daarom leek de Macbook Air mij een prima optie, alleen is die hooguit 13” en daar twijfel ik een beetje aan. Is dat niet heel erg klein? Ik zat zelf te denken aan een 15” omdat ik denk dat je dan toch net even iets meer duidelijkheid hebt.Ook leek mij een retina scherm veel mooier, maar die is er niet bij de Macbook Air. Daarom ben ik dus geneigd om een Macbook Pro te kopen, maar is dat dan niet veel te veel van het goede? En moet ik mijn verlangen naar een macbook maar even voor mij uitschuiven en een Windows laptop kopen?:(

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren;)

Bijdrager
    Targaryen

Een MacBook Air” instapmodel (evt. de duurdere versie met meer RAM) in combinatie met een externe monitor. Dan ben je zeer mobiel en als je thuis aan je bureau zit kun je je Mac aansluiten op het grote scherm.

Bijdrager
    Janjans

Helemaal eens met Targaryen, maar wacht met kopen totdat je ‘m werkelijk nodig hebt, de kans is groot dat er voor september 2014 nog een upgrade plaats zal vinden, en dat kan soms flink schelen;)

Bijdrager
    HMarije

Bedankt!:) Heb ik helemaal niet aan gedacht! Ja dat is waar, maar ik verwacht eind januari weer zo’n btw actie van de mediamarkt en dan is zo’n Macbook toch een heel stuk goedkoper. Ga er even over nadenken!;)

Bijdrager
    Janjans

Dat is ook waar, en dan heb je er nu al plezier van! :)

Bijdrager
    Verdult

Ik zou voor de air gaan, heeft meer dan genoeg power. De schermgrootte lijkt klein, maar je ziet er veel meer op dan op een windows laptop.
    Ik ben destijds van een 17″! windows naar een mac gegaan, ik wilde toen ook eigenlijk de air nemen maar mij leek de sprong van 17 naar 13 te groot.
    Achteraf had ik makkelijk met een 13″ af gekunnen

Bijdrager
    HMarije

Maar de air heeft geen retina display.. Dat lijkt me wel een groot verschil.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Een fatsoenlijke Air kost hetzelfde als het basismodel rMBP 13″. In de rMBP heb je dan weliswaar een krachtigere processor (i5-4258U vs. i5-4250U) maar een kleinere SSD. Wel heb je dan een iets snellere Iris 5100 GPU in plaats van HD5000. Wel zou ik het geheugen omhoog bumpen naar minimaal 8GB, maar opnieuw blijft prijs dan nagenoeg gelijk.
    Je zou ook de ‘oude’ 13″ MacBook Pro kunnen overwegen, deze kost iets meer dan het basismodel 13″ Air maar is wel na de aankoop te upgraden en bevat een 500GB harde schijf. Je kan er zelfs voor €150 extra een i7 inproppen.
    Als je echt een 15″ wilt en je budget het toestaat zou ik een 15″ met GT750m nemen (deze heb ik zelf ook, hele fijne machine), het model met alleen Iris Pro 5200 graphics komt namelijk redelijk underpowered over (ten minste, dat gevoel heb ik).

Ik ben het eigenlijk wel eens met Targaryen, alhoewel ik dan een ‘oud’ model 13″ MacBook Pro + beeldscherm zou kopen in plaats van het basismodel Air. Het 13″ schermformaat is in het begin even wennen, maar voor de meeste mensen groot genoeg. Je zult er alleen even aan moeten wennen. Vergeet ook niet dat je onderwijskorting kan gebruiken (10% van de prijs af) ook al ben je nog niet bij je studie geregistreerd, Apple controleert toch nooit.:D

EDIT: net even op de Edu store gekeken, een basismodel 13″ rMBP met 8GB geheugen komt dan op dezelfde €1.343 uit als het niet-edu model met 4GB. Die rMBP + extern scherm zou dan een hele mooie optie zijn.

Bijdrager
    Multimediaknaller
    HMarije op 24 december 2013

Bedankt!:) Heb ik helemaal niet aan gedacht! Ja dat is waar, maar ik verwacht eind januari weer zo’n btw actie van de mediamarkt en dan is zo’n Macbook toch een heel stuk goedkoper. Ga er even over nadenken!;)

Denk daar maar eens goed over na;!

BTW actie MM

Bijdrager
    Boike12

Ik heb afgelopen zondag een MacBook Pro gekocht bij Xando. 13″ i5! Lekker snel en het formaat is echt niet klein.
    Ik kreeg er 130 euro aan accessoires bij, daarmee heb ik de RAM naar 8gb gebracht.

Vrolijk Kerstfeest!

Bijdrager
    tomc

Maar de air heeft geen retina display.. Dat lijkt me wel een groot verschil.

Als je nooit een notebook hebt gehad met een resolutie als een retina scherm zal je je niet ergeren aan de resolutie van de MacBook Air en de werkruimte is dezelfde als op een retina MBP 13-inch.

Bijdrager
    HMarije

Bedankt voor de hulp! Jullie maken het er niet makkelijker op!;) Een Macbook 13” model is weer een optie, mede dankzij de tip voor een extern beeldscherm. Maar zit nog steeds heel erg te twijfelen tussen de air en de pro. Een ouder model Macbook kopen is een mogelijkheid, maar ik heb het idee dat ik dan een beetje achter de feiten aanloop. Heel lastig dit!

Jullie uiteraard ook een vrolijk kerstfeest!:)

Moderator
    unSOUND

Met een ouder model ben je niet de nieuwste… meer niet. Achter de feiten aan lopen doe je ( in mijn ogen ) pas als je nu een model van 7 jaar geleden koopt. Maar met een model van vorig jaar of 2 jaar geleden is niks mis. En je kunt ze vaak nog voor een leuk bedrag kopen, soms zelfs nog met garantie.

Bijdrager
    HMarije

Dat is waar heb al wat blikken geworpen op Marktplaats en dat scheelt ongelofelijk veel!

Moderator
    unSOUND

Wat ik zelf vrijwel altijd doe, is een model van ±2 jaar oude zoeken met AppleCare. AppleCare is 3 jaar garantie, dus je koopt een tweedehands, maar met de zekerheid dat als je na de aankoop nog iets ontdekt, je er nog mee naar Apple kan om het te laten maken…

Dan kom je bijvoorbeeld deze tegen:

http://link.marktplaats.nl/757384937
    http://link.marktplaats.nl/754436933
    http://link.marktplaats.nl/751962982
    http://link.marktplaats.nl/752925249

Bijdrager
    HMarije

Heel erg bedankt voor de links! Bij de eerste en de laatste link beginnen mijn handen wel een beetje te jeuken!:) Weer een twijfel tussen de air en de pro hahaha! Ik dacht trouwens dat het iLife pakket standaard op een Mac stond, maar dat is niet zo? Bij de Macbook Air link staat namelijk bij: voorzien van iLife pakket.

Als jullie moesten kiezen tussen link 1 en link 4, welke zouden jullie dan kiezen en waarom?;) Ik houd jullie even bezig ;p

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.