30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    freshface

Voor- en nadelen

Hallo , ik ben nieuw en niet verouwd met een mac .
    Buiten dan er wat mee te werken op school .
    Wat zijn grote voordelen van Mac OS X en wat zijn er nadelen in ??
    vb. Soms traag , loopt vaak vast ? of juist niet ?

Ik ze me graag eerst grondig willen informeren !!
    Info over alles is welkom (vb. is alles gemakelijk aan te passen , is het simpel om een programma te verwijderen , vind ik gem.iets terug op mijn HD , etc. … )

-Plat Konijn

Bijdrager
    Ruben

Okee, over de voordelen kan je meer dan genoeg lezen in dit forum en er zullen ongetwijfelt ook nog vele reakties komen in dit topic, dus ik beperk me als “mede-switcher” even tot de nadelen die ik tot nu toe heb ondervonden t.o.v. de Microsoft shit waar ik 18 jaar mee heb gewerkt:

[*:f82ecd0b22]Belachelijke prijzen voor simpele updates van Mac OSX.[*:f82ecd0b22]Het bewust ‘killen’ van mijn tweede scherm optie op mijn iBook.[*:f82ecd0b22]De beperkingen in bepaalde software als je geen .mac gebruikt.[*:f82ecd0b22]Hardware is in zijn algemeen veel duurder dan vergelijkbare Wintendo hardware.[*:f82ecd0b22]Minder tijd om koffie te halen omdat het kreng niet vast wil lopen en alles veel sneller doet! :-D[/list:u:f82ecd0b22]
      Dit zal zonder enige twijfel weer tegengesproken worden door anderen, maar dan krijgen we weer eens een lekker discussie.:-D

Bijdrager
      cabbie

Poeh, hebbie een half uurtje?

– Er is geen netmeeting op de Mac.
      – De belasting moet je met de hand invullen en kan niet met de diskette.
      – Je kunt geen diskette meenemen naar huis (althans het kan wel, maar past niet lekker in de Mac).

Bijdrager
      Ruben
      ”cabbie”

De belasting moet je met de hand invullen en kan niet met de diskette.

Misschien wel met Virtual PC. Weet het niet zeker, want ik betaal sowieso geen belasting.:-P

Moderator
      Adriaan Mol
      ”cabbie”

Dit is de schuld van de programmeurs van Netmeeting, en van de Nederlandse overheid die geen rekening houdt met Apple gebruikers. Schandalig!

”cabbie”

- Je kunt geen diskette meenemen naar huis (althans het kan wel, maar past niet lekker in de Mac).

Diskettes zijn jaren 80, het is juist de kracht van Apple om de trendzetter te zijn en oude technieken niet meer te gebruiken. Het is ook de kracht van Apple om nieuwe technieken juist wel toe te passen (paar voorbeelden zijn ZIP, WiFi, Bluetooth, FireWire, SuperDrive etc.).

Moderator
      Lucas Raggers

Ik ben nooit iets anders gewend dan een Mac. Ik ken wel genoeg mensen die een PC hebben. Het verbaast me altijd hoeveel tijd ze kwijt zijn met zich aan te passen aan hun PC. Ze zijn niet de baas over hun PC. Sterker nog, ze zitten onder de plak bij hun eigen computer. De PC stelt de regels. Zo niet bij de Mac. De Mac is een gewillige slaaf die doet wat ik wil.
      Mijn voordelen:
      – Geen gezeur met virussen: geen virus updates, geen virusmeldingen.
      – Mac wordt compleet geleverd: geen aparte cd/dvd brandsoftware aanschafen, geen aparte mp3 player, geen aparte derderangs software.
      – Heldere interface: geen onhandige manouvres voor iets heel simpels, geen lelijke knoppen, geen omslachtig gedoe, geen desktop vol aliassen, geen gezeur met drivers
      – Degelijkheid: geen pc werkplaats, geen gepruts met kabels, geen interne compatibiliteitsproblemen, geen bluescreens, geen crashes, geen onverklaarbaarheden.
      – Uiterlijk: no beige, geen dertien-in-een-dozijn pc, geen aldi pc, geen 8 knoppenmuis,
      – Trendsetting: geen ‘ik heb een dvdbrander maar kan er al drie jaar niks mee’, geen geklungel netwerkinstellingen, geen moeilijke instellingen

Mijn nadelen:
      – Je bent ongewild apart.
      – Mensen gaan bij je aan de deur kloppen omdat je zoveel met een computer kan (ze doen alsof je een nerd bent, maar je hebt gewoon een Mac)
      – Het is duur spul. (hoewel een PC op de lange termijn duurder schijnt te zijn).
      – Macaandeel is 3% dus je moet zoeken naar de Mac gemeenschap (voor vragen en specifieke problemen)

Bijdrager
      MacAttack
      ”iRuben”

[*]Hardware is in zijn algemeen veel duurder dan vergelijkbare Wintendo hardware

Zo niet waar!!!!!!! :x
      De hardware is goedkoper!!!!!!:x
      Het is enkel duurder als je met oogkleppen oploopt. De instapkost is inderdaad duurder maar achteraf blijkt de mac een pak goedkoper te zijn.

Ok wat ik een nadeel vindt is dat je iedereen steeds moet uitleggen waarom je een mac hebt.

Tweede nadeel is dat de meeste mensen zich op MSN bevinden terwijl iChat vanop de mac gezien veel beter is.

Nog een nadeel is dat je een speciale reatie blijkt te kweken met je computer, één die met een wintendo echt niet mogelijk is.

Bijdrager
      alien

Ik ben nooit iets anders gewend dan een Mac. Ik ken wel genoeg mensen die een PC hebben. Het verbaast me altijd hoeveel tijd ze kwijt zijn met zich aan te passen aan hun PC. Ze zijn niet de baas over hun PC. Sterker nog, ze zitten onder de plak bij hun eigen computer. De PC stelt de regels. Zo niet bij de Mac. De Mac is een gewillige slaaf die doet wat ik wil.

beetje offtopic maar ik wil hier toch ff op reageren:)
      PC=personal computer, een mac is toch ook een PC?
      Die mensen die je kent hebben zeker dat microsoft produkt op hun pc staan :o
      Een i386 pc kan gelukkig veel meer dan windows draaien:)
      Kijk voor “Free Alternatives” eens op http://www.fuckmicrosoft.com je vind daar vele links naar alternatieve besturingssystemen voor de i386 pc.(helaas nog geen osx…)

Laat die mensen maar eens een knoppix cd proberen (www.knoppper.net) of mandrake-linux installeren(www.mandrakelinux.com).
      Mandrake heeft e.a. overgenomen van osx(of zal het andersom zijn :? ) en werkt op vrijwel elke pc erg goed en is makkelijk te installeren ( link naar een installatie review van een beta versie)

Bijdrager
      cabbie
      ”Adriaan
      ”cabbie”

Dit is de schuld van de programmeurs van Netmeeting, en van de Nederlandse overheid die geen rekening houdt met Apple gebruikers. Schandalig!

”cabbie”

- Je kunt geen diskette meenemen naar huis (althans het kan wel, maar past niet lekker in de Mac).

Diskettes zijn jaren 80, het is juist de kracht van Apple om de trendzetter te zijn en oude technieken niet meer te gebruiken. Het is ook de kracht van Apple om nieuwe technieken juist wel toe te passen (paar voorbeelden zijn ZIP, WiFi, Bluetooth, FireWire, SuperDrive etc.).

Mmm. de netmeeting is voor mij echt een probleem. Onze familie in NL draaien nu eenmaal MS. Belasting betaal ik ook niet in NL. Wel in de VS en dat native onder OS X (jawel, kost wel 40 pietermannen).

De diskettes is inderdaad onzinnig. Maar dat was maar een geintje.

Echt waar voordeel: OS X voelt erg lekker aan. Het is een prettig OS om mee te werken. Ik kan aller ermee wat ik wil. Geen problemen.

Bijdrager
      Andre

Een voordeel als je student bent…..

Je kan de software voor een prikkie kopen.

SPSS is normaal rond de € 1000,–, maar voor studenten € 17,– Zeventien Euro!!!!

MS Office (als je dat wil hebben) € 17,–

:lol:

Bijdrager
      mr.greenish

Mmm. de netmeeting is voor mij echt een probleem. Onze familie in NL draaien nu eenmaal MS. Belasting betaal ik ook niet in NL. Wel in de VS en dat native onder OS X (jawel, kost wel 40 pietermannen).

Mischien is ivisit geen slecht idee voor jou, het werkt onder pc en mac best goed.
      http://www.ivisit.com
      :mrgreen:

Anoniem

VOORDELEN:
      heel erg degelijk matereaal , loopt niet elke keer vast , als er 1 pog stilvalt kan je met de andere blijve doorwerken , met een msn pc loopt dan ALLES vast , Weinig virussen , als je alles uitrekend is een mac goedkoper.

NADELEN:
      Bijna iedereen werkt met een ms pc ,dus je word altijd vies bekeken,
      geen nieuwe msn met spelletjes , sommige sites werken niet onder een mac , je kan je progammatuur niet in een gewone winkel kopen, je moet altijd naar een gespecializeerde mac winkel, in een zin gezecht: MAC WORD ALTIJD ONDERSCHAT EN WORD ALTIJD KLEIN GEHOUDEN

Bijdrager
      Ruben
      ”Adriaan

Het is ook de kracht van Apple om nieuwe technieken juist wel toe te passen (paar voorbeelden zijn ZIP…

ZIP?

Bijdrager
      kenmasters

Alles doet ’t gewoon, het klinkt heel simpel maar als je een airport kaart in je mac douwt doet ‘ie het gewoon. Software net zo, je sleept een icoontje naar ja desktop (of andere locatie) en het werkt. Zat van een programma? gewoon naar de prullenmand slepen en het is weg, niet zoals in windows dat je denkt dat het weg is en er nog 10.000 gesharede dll’s enzo blijven staan maar echt gewoon weg.

De eenvoud is wel frustrerend als je net geswitcht bent, ik vroeg me soms af hoe je nou bepaalde dingen moest doen die in windows via configuratiescherm of een ander ingewikkeld scherm gaan. Die staan niet allemaal in systeemvoorkeuren, later blijkt dat dat ook niet nodig is en dat het veel simpeler is dan je dacht.

Ook wennen zijn de knoppen op een venster, de rode sluit geen app zoals in windows, de gele minimaliseert niet als in windows en de groene maximaliseert niet zoals in windows. Heel verwarrend maar na een tijdje snap je het en is het eigenlijk veel logischer.

Veel mensen denken dat bepaalde software alleen voor windows is, dit is vaak waar. OSX heeft in 99% een goed alternatief. Ik dacht dat eerst dat ik mijn pc nog best vaak zou gebruiken voor bepaalde dingen, maar na enige tijd had ik toch voor alle software op m’n pc wel een goed alternatief gevonden. De overige 1% kun je uiteraard Virtual Pc voor gebruiken.

Bijdrager
      Granny Smith
      ”Andre”

MS Office… waar? ik ben ook student (België) maar heb het nog nergens gevonden voor 17 euro … ook ni op de Apple-site.

PS: wat is SPSS???

Moderator
      unSOUND
      ”iRuben”
      ”Adriaan

Het is ook de kracht van Apple om nieuwe technieken juist wel toe te passen (paar voorbeelden zijn ZIP…

ZIP?

Ja je weet wel… een rits-sluitting… toch?
      ok ok, hij is flauw.

Ik denk dat je vooral de objectieve voor- en nadelen uit deze thread kunt onthouden, maar bedenk ook: het is ook een kwestie van smaak. De een is gek op spruiten, de ander niet. Waarom kun je niet uitleggen, maar toch is het zo. Dat is bij ons toch ook een gedeelte van onze Mac-voorkeur.

Bijdrager
      Jurriaan.

Het ligt ook aan de marketing van micro$oft; die heeft mensen gehersenspoeld.
      Trouwens weet iemand waarom ik nooit reclame van apple op tv zie?

Moderator
      unSOUND
      ”Jurriaan.”

Het ligt ook aan de marketing van micro$oft; die heeft mensen gehersenspoeld.

Hier ben ik het niet [meer] mee eens… vroeger wel.

Je hebt gewoon meerdere keuzes qua platformen, en ieder moet de zijne maken, punt uit. Iedereen kan met argumenten komen, waar of niet waar, maar de keuze ligt bij de koper.

En zo lang diegene met oogkleppen oploopt en alleen maar merken aanschaft die bekend in de oren klinken, of hetzelfde merk koopt als de buurman, DAN ben je gehersenspoeld, maar door je eigen onzekerheid, en niet door een ander persoon of bedrijf.

Bijdrager
      misterx

Als leraar moet je het zo weten te vertellen dat leerlingen ook de logica in zijn keuze zien. De meeste hebben toch een ‘Bill Gates apparaat’.

Maar belangrijk is ook te weten dat Word documenten in AppleWorks zijn te openen. Of een MAC-versie van MS-Office.
      Quicktime draait op bijde platforms en I-tunes ook binnenkort.

De interface is gelikter, simpeler en effienter.
      En nog niet met alles compatible (zowel hard- als software matig).
      Met OSX ben je wel weer een stapje dichterbij en er komen steeds makkelijker alternatieven. (zie forums).

Succes! 8)

Bijdrager
      Ruben
      ”Jurriaan.”

Dat zie je wel (als je oplet), maar dan in een andere vorm (minder hinderlijk naar mijn mening). Zap maar eens een avondje TV, bekijk series en speelfilms… zie je toch zeer regelmatig een Mac voorbij komen… misschien minder effectief dan de spam zoals camping-zender SBS6 enzo dat dwars door films in je gezicht smijten, maar volgens vrienden van mij al teveel. Die worden er inmiddels helemaal gestoord van dat ik bij iedere computer in beeld even luidruchtig te kennen geef dat het “weer een Mac” is!:-P

Bijdrager
      rbroen

[offtopic] LeslyWeyts: SPSS is een programma om onderzoeken te analyseren dmv allerlei statistische berekeningen. Iets voor marketing bureaus/afdelingen en scholieren.[/offtopic]

Bijdrager
      remier
      ”LeslyWeyts”
      ”Andre”

MS Office… waar? ik ben ook student (België) maar heb het nog nergens gevonden voor 17 euro … ook ni op de Apple-site.

De meeste hoge scholen en uni zitten bij Surfspot deze hebben deals met bv. MS, Macromedia etc.. soms neemt de school ook mee in de kosten, eigenlijk is dit niet een argument want deze kortingen gelden ook voor het Windows platform…

Bijdrager
      Jurriaan.

Dat zie je wel (als je oplet), maar dan in een andere vorm (minder hinderlijk naar mijn mening). Zap maar eens een avondje TV, bekijk series en speelfilms… zie je toch zeer regelmatig een Mac voorbij komen… misschien minder effectief dan de spam zoals camping-zender SBS6 enzo dat dwars door films in je gezicht smijten, maar volgens vrienden van mij al teveel. Die worden er inmiddels helemaal gestoord van dat ik bij iedere computer in beeld even luidruchtig te kennen geef dat het “weer een Mac” is!:-P

ja dat valt me inderdaad ook op, maar is dat bewust door apple gedaan.
      Want toen ik nog windows gebruikte en nauwelijks iets van apple of mac afwist dacht ik altijd “mmm vage os” maar dat bleek dus mac os te zijn.
      Ik werd dus niet gestimuleerd om een mac te gaan gebruiken

Bijdrager
      Granny Smith
      ”remier”
      ”LeslyWeyts”
      ”Andre”

De meeste hoge scholen en uni zitten bij Surfspot deze hebben deals met bv. MS, Macromedia etc.. soms neemt de school ook mee in de kosten, eigenlijk is dit niet een argument want deze kortingen gelden ook voor het Windows platform…

helaas is surfspot enkel in nederland beschikbaar …

Bijdrager
      steupy
      ”Adriaan
      ”cabbie”

In België hebben we daar geen probleem mee 8) Enkel nog alle banken meekrijgen en de mac heeft zo goed als geen nadelen meer.

Het grootste voordeel: je zit niet met windows voor je neus

Bijdrager
      Bert

Als dan ’n Mac voorbij komt zeg ik altijd:” Héé… ’n ECHTE computer!”:wink:

Bijdrager
      kenmasters
      ”Bert”

Als dan ’n Mac voorbij komt zeg ik altijd:” Héé… ’n ECHTE computer!”:wink:

Haha, ja ’t is wel waar. Vooral in series en films waarin uiterlijk erg belangrijk is zoals soaps zie je veel macs. Ze zijn ook gewoon veel mooier dan windhoos bakken. Soms zie je, zoals in GTST, ook nog echt wat op het scherm waardoor een Mac natuurlijk nog aantrekkelijker is.

Bijdrager
      Ruben

Een tijdje geleden zag ik een aflevering van een serie (ik dacht dat het “oppassen” was) waarin iemand met een PowerBook aan de keukentafel ging zitten, maar precies over de Apple aan de achterkant van het scherm zaten twee lelijke gele post-it blaadjes geplakt!:evil: Dacht meteen bij mezelf: “Apple is zeker vergeten te betalen!”:-P

Bijdrager
      Thijs

Hetzelfde het geval bij John Doe, in het begin kon je mooi het Apple logo zien op de PB’s en iMac’s maar daarna waren ze ‘getuned’ met een mooie streep ductape over het Apple logo:(

Bijdrager
      hans dorsman

Even terug naar de vraag:

Voordelen
      Stabiel en relatief snel OS (XP is tegenwoordig ook behoorlijk stabiel);
      Degelijke hardware;
      itunes / imovie (echt goede programma’s die bij het OS zitten);
      Linux/Unix programma’s beschikbaar: Apache, Samba, MySQL;
      Standaard Firewire;
      Mooi design.

Nadelen
      imac en emac zijn vaak alleen maar uit te breiden met externe apparaten en die zijn duur;
      De cd brandsoftware bij OS X is matig. Bij cdrw of dvd-rw spelers krijg je vaak Nero (voor windows) wat veel beter is;
      Bij veel modellen nog geen usb2;
      Minder drivers beschikbaar (scanners);
      Geen of beperkte synchronisatie met pocket-pc.

Hans

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.