22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    zoob

voor de fotografen – welke lens?

Hallo,
    Misschien misplaats op dit forum, maar toch deze vraag:
    Ik heb een fuji S2 pro (nikon mount) en ben op zoek welke zoom (of tele) lens het best is kwa prijs kwaliteit (ik ben een student dus kan geen hevige prijzen aan).
    Ik fotografeer nogal vaak mensen maar het is moeilijk om met mijn Nikon 18-70mm lens iemand zijn expressie op het goede moment vast te leggen zonder op te vallen met zo een groot machien als de S2 pro. Dus zal ik het van wat verder moeten doen

welke lenzen raden jullie me aan? En hoe duur is die?

Bijdrager
    computer space

Voor portretten is een 50mmD 1.4 of 1.8 perfect. Werkt door de vergroting van digitaal als een 80mm portretlens, super lichtsterk waardoor je ogen goed kan beoordelen in de zoeker, en kost geen d..l, tweedehands vanaf zo’n 50 euro. Ook mooi klein en zwart lensje, weegt 100g of zo.

Bijdrager
    The Photographer

Zoals Martiniman al zegt inderdaad de 50mm 1.8 of 1.4

Ik zelf werk heel veel met de 50mm 1.8 op de S3, prima combinatie ook onder moeilijker lichtomstandigheden.

Andere optie is een telelens en verderweg gaan staan zodat je niet opvalt..

Bijdrager
    appelonia

Met een 50 mm lens kun je natuurlijk niet verder weg gaan staan dan met een 18-70, in tegendeel zelfs.

Ik zou proberen een tweedehands 80-200 2.8 op de kop te tikken. Daar is een flink aantal varianten van, varierend in leeftijd en prijs. Ze hebben allemaal gemeen dat ze erg mooie plaatjes maken en een vaste maximale diafragma-opening van 2.8 hebben. Dat laatste is fijn als met weinig licht schiet of als je met een beperkte scherptediepte wilt werken (en dat wil je vaak bij portretten om het onderwerp mooi “los” te laten komen van de achtergrond).