22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    zoob

voor de fotografen – welke lens?

Hallo,
    Misschien misplaats op dit forum, maar toch deze vraag:
    Ik heb een fuji S2 pro (nikon mount) en ben op zoek welke zoom (of tele) lens het best is kwa prijs kwaliteit (ik ben een student dus kan geen hevige prijzen aan).
    Ik fotografeer nogal vaak mensen maar het is moeilijk om met mijn Nikon 18-70mm lens iemand zijn expressie op het goede moment vast te leggen zonder op te vallen met zo een groot machien als de S2 pro. Dus zal ik het van wat verder moeten doen

welke lenzen raden jullie me aan? En hoe duur is die?

Bijdrager
    computer space

Voor portretten is een 50mmD 1.4 of 1.8 perfect. Werkt door de vergroting van digitaal als een 80mm portretlens, super lichtsterk waardoor je ogen goed kan beoordelen in de zoeker, en kost geen d..l, tweedehands vanaf zo’n 50 euro. Ook mooi klein en zwart lensje, weegt 100g of zo.

Bijdrager
    The Photographer

Zoals Martiniman al zegt inderdaad de 50mm 1.8 of 1.4

Ik zelf werk heel veel met de 50mm 1.8 op de S3, prima combinatie ook onder moeilijker lichtomstandigheden.

Andere optie is een telelens en verderweg gaan staan zodat je niet opvalt..

Bijdrager
    appelonia

Met een 50 mm lens kun je natuurlijk niet verder weg gaan staan dan met een 18-70, in tegendeel zelfs.

Ik zou proberen een tweedehands 80-200 2.8 op de kop te tikken. Daar is een flink aantal varianten van, varierend in leeftijd en prijs. Ze hebben allemaal gemeen dat ze erg mooie plaatjes maken en een vaste maximale diafragma-opening van 2.8 hebben. Dat laatste is fijn als met weinig licht schiet of als je met een beperkte scherptediepte wilt werken (en dat wil je vaak bij portretten om het onderwerp mooi “los” te laten komen van de achtergrond).

De oudste is de schuifzoom, dan komt de draaizoom (niet AFS) en dan de draaizoom (wel AFS). AFS betekent dat er een stille snelle motor IN de lens zit, wat beter werkt dan gebruik te maken van de AF motor in de body. De 18-70 die je hebt is een AFS lens.
    Als laatste is er nog de 70-200 AFS VR, die heeft vibratie-reductie, anti-bibber stand dus.

Prijzen: Een euro of 400 voor de oudste schuifzoom, tot zo’n 1800 voor een nieuwe 70-200.

Er zijn ook plenty 70-300 varianten te koop, de goedkoopste is zo’n 130 euro nieuw. Alle waar naar z’n geld natuurlijk.

Bepaal van te voren wat voor kwaliteit foto’s je wilt, zoek daarvoor de diverse fotografie-forums eens door. Als je eerst een goedkope lens koopt, niet tevreden bent en dan alsnog een dure koopt, had je beter gelijk een dure kunnen kopen (ik spreek uit ervaring).

Bijdrager
    demandiebakt

als je goed wilt zoomen, moet je dus een want heftigere lens hebben, en dat loopt zoals je wel gezien zult hebben in de kosten.
    ik heb weinig ervaring met nikkon lenzen, (canon man) maar ik doe dit soort undercover klusjes het liefst met een 28-200 lens, waarbij ik heb gekeken naar een lichtsterke variant.

kijk eens op de 2e hands markt, ik heb de helft van mijn lenzen ook 2e hands bij een fotowinkel gekocht die ze schoonmaakt en duidenijk aangeeft in welke staat de lens is..
    als student zijnde is dit een vereiste dus ik koop lenzen voor circa 150 euro.

ook op deze site en ga bovenin naar occasions klik

edit : de rest typt sneller als mij:)

Bijdrager
    computer space

O ja, dichterbijhalen. Weer te snel gelezen. Maar toch blijf ik bij de tip. Wanneer je machien te groot is, moet je nog beter verbaal je best doen om het onderwerp op zijn/haar gemak te krijgen. Een 80mm kleinbeeld (50mm digitaal) is uiteindelijk het beste om het contact met de fotograaf te laten spreken. Met een 200 lukt dat nooit. Veel te vlakke beelden. Succes in ieder geval.

Bijdrager
    Deskman

Je maakt een denkfout…

Een 70mm x 1.6 is ongeveer gelijk aan een 100mm. Destijds de ideale ‘portretlens’ omdat het perspectief de verhoudingen in het gezicht behield en je toch niet eindeloos ver van je model af hoeft te staan.

Wil je je portretten ongemerkt maken dan is jezelf in de omgeving laten verdwijnen misschien wel een betere oplossing dan een dikke telelens. Maar van grotere afstand is het ‘contact’ ook een stuk minder en is het veel lastiger het juiste moment te vangen zonder de hele tijd door je zoeker te kijken. En als er iets opvalt…

Wil je wel de genoegens van een lange zoomlens voor een redelijk bedrag dan is een van de ‘3rd party brands’ een optie. Tamron, Tokina, Sigma. Deze lensjes zijn gezien hun prijs uitstekend te gebruiken. Vaak beter dan een gewone gebruiker er ooit aan af kan zien. 28-200 voldoet dan uitstekend aan de wensen.

Bijdrager
    djrednas

Kijk eens op Foto Konijnenberg. Daar vind je heel wat lenzen aan goedkope prijzen.

Zelf heb ik ervaring met de 1.8 50mm van Nikon. Je moet idd dichter komen maar de lesn heeft een zeer mooie scherpdiepte (door z’n 1,8 diafragma).

Ik heb ook de 55-200 DX lens van nikon (180euro). Werkt goed, optisch valt die baest mee maar de AF is wat traag. Het probleem bij goedkopere telelenzen is dat de optische kwaliteit niet fantastisch is. Probeer tweedehands een 80mm op de kop te tikken.

Bijdrager
    appelonia

Met een portret op 200 mm krijg je wel een beetje in elkaar gedrukte gezichten inderdaad. Maar een 80-200 of 70-300 vult qua bereik wel mooi de lens aan die je al hebt.

Er is ook nog een 85mm 1.8 die tweedehands redelijk betaalbaar schijnt te zijn. Net even wat langer dan je 18-70 en mooi lichtsterk.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zo’n Fuji is nou eenmaal een camera die je niet snel over het hoofd ziet.
    “Pas op, hier komt de Fotograaf ” !!!
    Hoe grotere lenzen je daar op gaat zetten hoe erger dat wordt.

Als je vaker candid foto’s en portretten wilt maken en dan niet wilt dat het onderwerp te veel door de camera beinvloed wordt zou je ook kunnen denken aan een wat kleiner cameraatje wat nog wel goede resultaten geeft.
    Die zijn er genoeg. Wat soms een nadeel is van die kleine camera’s is dat ze zo langzaam zijn, tegen de tijd dat ze reageren op het indrukken van de sluiter is het moment voorbij.
    Maar als je dat weet kan je daar op letten bij de aanschaf.

Bijdrager
    zoob

Dankjewel voor alle nuttige antwoorden!!
    Ik ken iemand met een 18-200mm ik zal eens vragen die te lenen voor een dagje ofzo en me er eens me laten gaan om te zien als ik tevreden ben met de resultaten!

Die 50mm 1.8 zie ik ook graag zitten! lijkt me ideaal voor wanneer ik met model werk, die dan wel gewoon zijn aan een camera!! toevallig niemand die zo eentje verkoopt :wink: :lol: ????

Voor een 50 tal euro valt deze niet te missen in mijn fototas!! wil ik zeker hebben!

Het is zeker ook niet de bedoeling de mensen te gaan bespieden, het is om te vermeiden zoals Bericht
    “EagerB0bNerd” zegt -> “Pas op, hier komt de Fotograaf ” !!!

Bijdrager
    Dbakker

Misschien een verrassende tip:

In de Focus van deze maand wordt met wat voorbeeldjes aangetoond dat je met een 50 mm en digitale zoom (ja, je leest het goed; gewoon fotoshop) scherpere resultaten behaald dan een goede zoom. Uiteraard is dat allemaal afhankelijk van de omstandigheden etc. etc.
    Maar goed, ook al doe je (ik) er niets mee, toch een een leuk weetje.

Kortom: binnenkort kun je mijn zuurverdiende 70-200 2.8L IS USM ergens op de grote hoop aantreffen;-)

Groet
    Douwe-Jan

Bijdrager
    Freek.

Op de grote hoop? Waar is die, kom ik ‘m even ophalen. Prachtig objectief! We hebben er eentje op het werk, smullen.

Bijdrager
    zoob

Martiniman
    Ik heb nu al gans het web afgezocht achter zo een 50mm van rond de 50 eur maar ik vind die toch niet onder de 125eur…

Niemand die beter weet?

Bijdrager
    Rodriguez5000
    ”djrednas”

Kijk eens op Foto Konijnenberg.

I.d.d. ik heb daar een 50mm 1.8 voor nog geen 100 euro nieuw gekocht, kan zijn dat het ex. btw was.

Ze nemen daar bovendien echt de tijd voor jou, ongeacht of je pro of student bent. ongeacht of je een vette knip meebrengt of je spaarpot net geleegd hebt.

Ik kwam daar b.v. om een heel dure lens te gaan kopen daar ik ontevreden was over mijn 28-200 tweedehands. Ze hebben een uur aan mij besteed, laten zien hoe ik echt een scherpe foto met m’n 28-200 kon maken en die 50 mm aangeraden voor erbij.

Bijdrager
    Bjos

Ik denk dat je een portret lens wilt hebben je moet kijken tussen de 100mm – 150 mm .(kleinbeeld)

hier maak je de mooiste portretten mee.( alleen het gezicht)

kan je echt mooie uitsnedes mee maken.

50 mm is alleen goed dat je een complete foto maakt van het model!

Bijdrager
    zoob

Het goedkoopste dat ik nu kan vinden is de 50mm 1.8 voor 129 eur aan een studentenprijs…
    Is dit de moeite?

of wacht ik beter in de hoop ik een een 2de hands op me afkomt? -> dit wordt lastig:)
    (als er iets in mijn hoofd zit zit het niet in mijn …)

Bijdrager
    klaus
    ”zoob”

Het goedkoopste dat ik nu kan vinden is de 50mm 1.8 voor 129 eur aan een studentenprijs…
    Is dit de moeite?

of wacht ik beter in de hoop ik een een 2de hands op me afkomt? -> dit wordt lastig:)
    (als er iets in mijn hoofd zit zit het niet in mijn …)

Zoob, kijk toch even de links na die de pagina hiervoor zijn gegeven. Bij fotokonijnenberg is de 50mm toch echt wel goedkoper dan die 129 euro hoor..

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=6393

nog geen 100 euro zelfs.

Bijdrager
    beammeup

Ik heb er hier een liggen.
    Een Nikon 50 mm 1.8. Een metalen. Dus niet de moderne variant die van plastic is.
    Er zit zelfs een UV filter op.
    Als je mij een doosje toestuurt en er genoeg postzegels in stopt, of geld om postzegels te kunnen kopen*, met je adres, om het naar je retour te sturen mag je hem van mij hebben.

Hoe fokkin’ goed dat lensje is kun je hier lezen.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

“The earliest AIS version of the 50/1.8 delivers a truly stellar performance on the D2X. The field is admirably flat, too. There is nothing more to be said here. As perfect a lens as anyone could imagine. What a shining little star this is.”

:o

*Geen idee of ik iets met Belgische postzegels in Nederland kan versturen,.. 5 EURO lijkt me genoeg toch?

Bijdrager
    computer space

En die van konijnenberg is wel een nieuwe! Ik had het over tweedehandsjes toen ik over 50 euro sprak. Die dingen zijn degelijk en optisch perfect (ook al die uit de jaren 70 zonder autofocus), dus ook oudjes zijn prima.

Bijdrager
    hans dorsman

50 mm lenzen heb ik er ook nog 2 van, 1 x f1,4 en 1 x f1,8, maar geen autofocus.
    De foto’s met die f1,4 zijn werkelijk geweldig.

Als je niet te veel uit wilt geven en je wilt zoomen, dan zou ik de 55-200 DX nemen. Is een goedkope maar goede lens, zie http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/133/sort/2/cat/13/page/1

Hans

Bijdrager
    Deskman

Even voor wat historisch perspectief: Vóór de digitale revolte in fotoland had je op elke camera, of je wilde of niet een 50mm ƒ 1.8 zitten. Camera zonder dit objectiefje was amper goedkoper. Ik had op een gegeven moment 3 camera’s en kon met pijn en moeite van mijn 50mm af komen.
    Destijds een onderschat objectief, tegenwoordig in mijn ogen een beetje een overschat ding. Maar met de 3.5 tot 5.6 lichtsterke zoomobjectieven een wonder van helderheid. En dan nog klein en licht ook!

Er is ooit een Nikkor 45 gemaakt, speciaal om klein te zijn:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.