14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    iDog

Voor de Belgen : Nieuwe iMac icm ecocheques

Hallo,

Even mijn situatie in het kort uitleggen. Ik werk voor een Belgisch bedrijf (ben Nederlander) en krijg daarvan jaarlijks Eco cheques (de Belgen hier weten uiteraard wat dat zijn). Voor mijn vrouw hetzelfde. Over het algemeen heb ik hier geen hol aan en wordt er toch voor belast. Maar dit jaar is het misschien anders, mijn huidige iMac trekt namelijk Lion niet en die heb ik wel nodig om Xcode 4 te draaien.

Dus.. wil ik graag een nieuwe iMac in Belgie gaan kopen en die deels betalen met ecocheques. Is dat – gezien het supergroene image van Apple – een mogelijkheid of hebben ze ons hier alsnog bij het ‘pietje’ ?:) Moest het mogelijk zijn, Mediamarkt of een Apple store ?

Zijdelingse vraag. Instap 27″ inch model van de iMac met 4gb ram is voldoende om vlot Xcode4 onder Lion te draaien ?

Bijvoorbaat dank !

Bijdrager
    DaanC

Enkel de producten met een ecolabel, dacht ik.

http://www.eco-label.com/
    Daar staat apple niet in de zeer korte lijst computerbouwers

In de Mediamarket een tijd terug een wasmachine gekocht, en deze verkoper beweerde dat we de cheques voor gelijk welk toestel konden gebruiken: “Ik regel dat wel”

Ik zou er alleszins niet op rekenen. Een mailtje sturen naar één van de winkels dan maar?

Bijdrager
    iDog

Mailtje gestuurd naar Apple zelf en de Mediamarkt in Oostakker. Es zien wat ze zeggen. Wel apart, heel stuk van de website van Apple gaat over hoe milieuvriendelijk ze wel niet zijn (http://www.apple.com/benl/environment/), maar een Ecolabel krijgen ze niet voor elkaar..

Bijdrager
    Soulshaker

Dat hangt er vanaf van de winkel waar je het koopt
    Bij sommige winkels kan je er alles me kopen
    Tv’s , gps , computers , het maakt niet uit
    Sommige winkels laten enkel sommige producten toe , zoals batterijen of lampen

Je hebt denk ik meer kans bij de media markt of saturn , dan bij de kleine APR’s
    Misschien dat ja daar enkel de Apple battery charger mag kopen:grin:

Bijdrager
    dentorfs

Ik weet niet zeker hoe het zit, maar ik weet wel dat ze vroeger bij van den borre die eco cheques aan pakten voor alles, maar die zijn een tijdje geleden serieus op de vingers getikt door de verdeler van de eco cheques of wie daar ook op toe ziet en sindsdien pakken zij deze alleen nog maar aan voor producten met een eco label. Dus ik denk niet dat het nog zo simpel is om zomaar wat je wilt te kopen met deze eco cheques. Maar je kan natuurlijk altijd proberen:)

Bijdrager
    iDog

Ik laat zeker weten wat ik als antwoord op mijn mails krijg.

Bijdrager
    App69

Nee.
    Ex Saturn Medewerker.

Bijdrager
    iDog

Ja. Zowel Krefel als HCW(Mycom) doen er niet moeilijk over. Donderdag mijn nieuw iMac 27″ halen dus:D

Mediamarkt doet wel moeilijk, maar genoeg anderen niet dus:D

Bijdrager
    App69

MM en Saturn horen tot ’t zelfde concern.
    Natuurlijk zijn er winkels die ’t omzeilen. Officieel mag ’t niet.
    Hopelijk voor jou ga je niet naar de Krefel bij ons in de buurt.
    Ik denk zelfs dat ze geen iMac e.d. verkopen hier bij ons.

Bijdrager
    iDog

Ik heb emailcontact gehad met de winkel (schijnbaar dus niet jullie Krefel) om alles te bevestigen. De iMac staat reeds klaar en gedeeltelijk betalen met de befaamde ecocheques was geen probleem.

En tja, officieel hadden ze nooit die domme ecocheques mogen uitvinden. Een hele slimme truuk om mensen een poot uit te draaien, je zou er van schrikken hoeveel mensen ze gewoon laten expiren (bij mij ook al 125 euro down the drain, simpelweg omdat ik niet wist wat ik ermee moest doen en daarna vergeten). Dat terwijl je er dus wel gewoon op wordt belast. Smerig.. maar onder het mom van “goed voor het milieu” er wel mooi doorheen gedrukt.

Maar goed, da’s een andere discussie. Case closed dus; er zijn zaken die ze aannemen voor Mac spul, even mailen en je weet het zeker.

Bijdrager
    CedricH
    iDog op 25 januari 2012

En tja, officieel hadden ze nooit die domme ecocheques mogen uitvinden. Een hele slimme truuk om mensen een poot uit te draaien, je zou er van schrikken hoeveel mensen ze gewoon laten expiren (bij mij ook al 125 euro down the drain, simpelweg omdat ik niet wist wat ik ermee moest doen en daarna vergeten). Dat terwijl je er dus wel gewoon op wordt belast. Smerig.. maar onder het mom van “goed voor het milieu” er wel mooi doorheen gedrukt.

[offtopic]Dat hebben ze hier in België uitgevonden zodat werkgevers jou meer loon zouden kunnen geven zonder dat het hen een fortuin kost aan patronale bijdrage en wat weet ik nog allemaal dus helemaal nutteloos is het niet. Het enige probleem is dat weinig mensen weten wat je er wel en niet mee kan of mag kopen en er daarom niets mee doen.[/offtopic]

Bijdrager
    App69

@iDog, duidelijk niet bij de Krefel bij ons.
    Ben nog langs geweest en geen enkele iMac te zien.
    Succes met je iMac.

Bijdrager
    iDog

Afgelopen donderdag gehaald bij de Mycom in Gent. Geen enkel probleem daar, moesten er nog andere mensen hun Ecocheques willen inleveren;)

Bijdrager
    App69

Tx for the tip.
    Ik ga/ging naar de Switch aan het Justitie-paleis.
    Zeker eens binnenspringen bij Mycom.

Ik zie net op hun site dat er in Brugge ook ene is.
    Wich is nice.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.