17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    EBHasselt

Volume Time Capsule

Ik heb zojuist een time capsule 1tb gekocht. Heb ‘m geinstalleerd en zie nu dat er in plaats van 1 tb 931 gb op staat. Ik heb er nog niets op gezet. Zou het kunnen zijn dat ie alvast iets reserveert ergens voor?

Bijdrager
    Soulshaker

Nee , dat is altijd zo bij een harde schijf
    Een soort verkooptruc , komt door de omrekening van bits naar bytes

En het is niet geheugen maar harde schijf / volume

Bijdrager
    Koetjesreep

Leer even wat de verkoper ziet als een MB, das niet 1024kb maar 1000kb

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Soulshaker”

Nee , dat is altijd zo bij een harde schijf
    Een soort verkooptruc , komt door de omrekening van bits naar bytes

En het is niet geheugen maar harde schijf / volume

Edit : het is idd zoals koetjesreep zei

Bijdrager
    Nietzman

Snow Leopard gaat dit soort vragen een ding van het verleden maken. Thank God.

Bijdrager
    Koetjesreep

Leg uit svp.

Bijdrager
    EBHasselt

Dank voor de verbetering Soulshaker :D

Bijdrager
    Nietzman
    ”Koetjesreep”

Leg uit svp.

Die laat mijn 1TB schijf ook gewoon als 1TB zien.

Bijdrager
    me.com
    ”Koetjesreep”

Leg uit svp.

Snow Leopard zal 320GB ook echt laten zien als 320GB en niet als 260GB bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Koetjesreep

Dat kan je hopelijk wel uitschakelen. Want als SL dat echt gaat doen geeft hij de verkeerde waardes weer.
    SL kan wel zeggen dat ik 1TB heb, maar dat liegt die dan dus gewoon:P

Bijdrager
    prullenbak

Wat koetjesreep zegtis niet helemaal waar…Misschien geeft Snow Leopard de waardes wel in MB aan? We zullen het gaan zien.

Het zou eerlijker zijn als fabrikanten van harde schijven eerlijk groot op de doos zetten (bijvoorbeeld)

2GB (2000MB)

Wat ik eigenlijk niet snap, is waarom ze bijvoorbeeld geheugenkaarten maken van 2000MB en die verkopen voor 2GB, terwijl ze ook gewoon een schijf kunnen maken van 2GB…Waarom maken ze die dan niet gewoon?

Bijdrager
    Koetjesreep

Wat is niet waar wat ik zeg? Wat de paus zegt is ook niet waar……(dat is ook echt zo :P)

Hierboven mij word beweert dat apple nu 1000kb als 1Mb gaat weergeven in plaats van 1024kb.
    Het probleem is dat er in de IT wereld geen vaste kilo bestaat zoals in de echte wereld, kilo = 1000

Bijdrager
    prullenbak

Nee…je weet niet zeker dat SL meer gaat laten zien dan het daadwerkelijk is. Dat heb je er zelf van gemaakt, volgens mij:) Het lijkt mij dat Snow Leopard de echte capaciteit van je schijven gaat laten zien.

Anders heb je gelijk, maar dat zullen we zien als Snow Leopard uit is…toch?:)

Bijdrager
    Koetjesreep

Ow, maar dat beweer ik niet he! Dat beweren twee mensen boven mij en daar reageer ik dus op:)

Bijdrager
    Pieterr
    ”prullenbak”

Het zou eerlijker zijn als fabrikanten van harde schijven eerlijk groot op de doos zetten (bijvoorbeeld)

De meesten doen dat ook. Kijk maar eens onderaan deze pagina bijvoorbeeld:

As used for storage capacity, one megabyte (MB) = one million bytes, one gigabyte (GB) = one billion bytes, and one terabyte (TB) = one trillion bytes. Total accessible capacity varies depending on operating environment. As used for buffer or cache, one megabyte (MB) = 1,048,576 bytes. As used for transfer rate or interface, megabyte per second (MB/s) = one million bytes per second, megabit per second (Mb/s) = one million bits per second, and gigabit per second (Gb/s) = one billion bits per second.

En voor buffers en cache sizes gelden blijkbaar weer andere regels.. :oops:

Bijdrager
    Nikita

Een hardeschijf fabrikant (en van andere opslagmedia) rekenen voor 1 Megabyte, 1000 Kilobytes. En voor 1 Gigabyte dus 1000 Megabyte.

Een besturingssysteem rekent echter met waardes van 1024. Dus per Gigabyte heb je dus een ‘verschil’ van 24 Megabyte.

Nu viel dat voorheen niet zo op met kleine schijven (dat 4 GB dan wordt weergegeven als 3,9 lijkt gewoon een afrondingsfoutje), maar met de steeds grotere schijven wordt het verschil wel steeds duidelijker.

Wat Snow Leopard straks gaat doen, is alles ook uitrekenen in waardes van 1000. Daardoor wordt een hardeschijf van 1 TB ook weergegeven als 1000 GB, i.p.v. 930 of iets in die buurt.

Het gevolg daar van is, dat een bestand ook ‘meer’ ruimte in neemt.

Dit alles stond ook uitgelegd met plaatjes in een artikel op AppleInsider / MacRumors / Engadget / … ergens, maar ik kan het zo snel niet meer vinden :P

Bijdrager
    prullenbak

@pieterr ik bedoelde DUIDELIJK…dat het voor mensen ook te snappen is, zeg maar ;)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.