5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    hugo123

Volumeregeling kapot

Hallo ik heb sinds gisteren een probleem met mijn macbook!
    Als ik de computer opstart werkt het volume regelen gewoon normaal, dus met de toetsen op het toetsenbord, en ook het symbooltje in de menubar werkt, en geeft het goede volume aan…
    Als ik dan een jack in mijn koptelefoonuitgang stop, werkt ook alles nog naar behoren, maar als ik de jack er dan weer uit haal, werken de toetsen op het toetsenbord niet meer, je hoort wel dat geluidje maar het symbooltje in de menubar veranderd niet, en er is ook geen verandering in geluidssterkte. Ook als ik via het symbooltje het volume wil regelen kan dit niet, het kan alleen nog in systeemvoorkeuren en in iTunes (of Quicktime of waar dan ook) zelf.. Als ik de computer dan opnieuw opstart werkt alles weer naar behoren, totdat ik er weer een jack inplug, weet iemand wat er mis is met mijn computer!
    Bedankt!

Bijdrager
    Vinhelper

Doe eens even een PRAM-reset.

Dit herstelt de instellingen voor o.a. geluidsvolume en geluid in het algemeen.

Waarschijnlijk is het daarna opgelost.:wink:

Bijdrager
    hugo123

Wow, ja inderdaad! Bedankt!:D
    Weet je toevallig ook hoe deze PRAM settings veranderd kunnen zijn?

Bijdrager
    Vinhelper

Niet precies, dat zal ik aan de anderen hier moet overlaten. Misschien weet iemand anders dat.

Ik weet wel dat je het met een reset vaak weer op de goede manier kan laten werken.:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In theorie kan een programma door een bug per ongeluk settings in het PRAM geheugen veranderen. Maar het wil ook nog wel eens voor komen dat een eigenwijze programmeur bewust het PRAM geheugen gebruikt. Dit werkt dan “prima” op een bepaald model Mac, maar niet op de rest omdat per model het PRAM geheugen andere waarden c.q. byte locaties gebruikt voor zijn eigen instellingen. Test het eens uit in een tijdelijk (dus “schoon”) test account. Als je er dan geen last van hebt, kan de oorzaak in één van de automatisch opgestarte in-log items zitten van je gebruikelijke account. Maar het blijft dan wel vreemd dat het pas optreed nadat je iets met een koptelefoon plug hebt gedaan. Ik maak ook vaak gebruik van een koptelefoon op mijn Mac, maar heb dit (voor zover ik mij herinnerd) in al die jaren nog nooit meegemaakt….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.