11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    McHenk

Volume is er wel, maar mount niet. Hulp hard nodig!

Ik heb een externe harde schijf die ik heb onderverdeeld in twee partities. Een gebruik ik om een backup van m’n systeem te maken en de andere zet ik al m’n films op.

Nu is het zo dat mijn filmcollectie te groot werd, en ik de behoefte had om die film partitie groter te maken (aangezien ik toch veel ruimte over had op m’n backup partitie). Omdat ik de films niet even terug kon halen naar m’n interne harde schijf, kon ik dus niet het schijfhulpprogramma gebruiken, omdat die alles wist.

Toen vond ik iPartition, waarbij je partities kan maken, en kan wijzigen zonder dat de bestanden verloren gaan.

Nu heb ik de ene partitie kleiner gemaakt, en de andere groter. Het gevolg is dat de backup partitie wel mount, en de film partitie niet. Als ik onder ‘toon info’ kijk zie ik ook alleen de backup partitie (70 GB) maar de andere partitie (ook ong 70 GB) is verdwenen. Hij moet nog wel op m’n externe harde schijf staan, want het kan niet zomaar weg zijn.

Ik heb hier dus het schijfhulpprogramma op los gelaten. Eerst gecontroleerd: De backup partitie is in orde, de film partitie niet, ik krijg dit te zien:

1 HFS-volume gecontroleerd > Volume is zonder problemen gecontroleerd
    1 niet-HFS-volume gecontroleerd > Volume moet worden hersteld

die 1e is dus de partitie met m’n gekloonde systeem erop.
    die tweede m’n films. die heet ook ineens geen ‘Films’ meer, maar ‘disk2s3’

als ik vervolgens het volume probeer te herstellen lukt het niet omdat er ‘een fout is opgetreden’.

Ik kan dus niks meer met mijn films volume. Volgens iPartition is de partitie er nog wel, en bevat het ook gegevens, dus weg is het niet. Ik kan het niet meer activeren, herstellen, of watdanook.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Bij voorbaat dank…

(op het andere volume op de schijf staat dus een bootable copy van m’n systeem. ik weet niet of het handig is dat te weten, maar ik zeg het er maar even bij)

Edit:

hier is de info over het niet goed werkende volume:

Naam : disk2s3
    Type : volume

Schijfidentificatie : disk2s3
    Activeringspunt : Niet geactiveerd
    Bestandssysteem : Mac OS Uitgebreid (journaled)
    Verbindingsbus : FireWire
    Partitietype : Apple_HFS
    ApparaathiĆ«rarchie : /[email protected]/[email protected]/[email protected]/[email protected]/[email protected]/@0:3
    Beschrijfbaar : Ja
    Capaciteit : 70,4 GB (75.551.645.696 bytes)
    Eigenaren ingeschakeld : Nee
    Deactivering eigenaren mogelijk : Ja
    Formattering mogelijk : Ja
    Geschikt voor opstarten : Ja
    Ondersteunt journaling : Ja
    Journaling ingeschakeld : Nee
    S.M.A.R.T.-status : Niet ondersteund
    Schijfnummer : 2
    Partitienummer : 3

Bijdrager
    back2mac

Heb je in ipartition het gedeelte wat door het systeem niet is toegewezen geweest (grijze punt) in acht genomen ?

Deze heeft nl een een bepaalde grootte die je zo moet houden.
    Weet je nog hoe groot dat stukje was ?

Ontleen er aub geen rechten aan
    maar probeer die grootte weer te herstellen.
    Als je het niet meer precies hetzelfde krijgt, maak ‘m dan in ieder geval iets groter.

Bijdrager
    KP

ik snap die behoefte om meerdere partities te maken nooit zo, om dingen te scheiden heb je toch mappen? tenzij je een ouderwets os op een partitie hebt staan, verder maakt het echt weinig uit.

helaas weet ik zo even geen oplossing.

Bijdrager
    McHenk
    ”back2mac”

Heb je in ipartition het gedeelte wat door het systeem niet is toegewezen geweest (grijze punt) in acht genomen ?

dat zou het kunnen zijn, is daar nog iets aan te doen? of ben ik echt nu gewoon m’n films kwijt?

(heb geprobeert of partities weer naar oorspronkelijke grote brengen iets uithaalt, maar dat helpt niet)

Bijdrager
    back2mac
    ”McHenk”
    ”back2mac”

dat zou het kunnen zijn, is daar nog iets aan te doen? of ben ik echt nu gewoon m’n films kwijt?

(heb geprobeert of partities weer naar oorspronkelijke grote brengen iets uithaalt, maar dat helpt niet)

geprobeerd met ipartition ?

ik las een niet-hfs systeem wat fouten genereeerd in je start-topic, had je dat zo gepartitioneerd ?

Het lijkt erop dat je ‘journaling’ niet meer goed is (als dat de correcte term is althans).

Hoe te herstellen, ik weet het niet.
    Wellicht dat er ‘unix’ file experts zijn die wel weten hoe te herstellen.

huis tuin en keuken advies cq wat ik misschien zou doen.
    kloon de ‘foute partitie’ naar een partitie die wel mount, misschien dat je films daarna weer benaderbaar zijn.

Bijdrager
    McHenk

dan hoop ik dat er zo’n expert de tijd wil nemen om zich te buigen over mijn probleem…

ik heb met ipartition geprobeert om die grijze punt weer in orde te maken, maar dat haalt niks uit.

backupen lukt ook niet, omdat ik het beschadigde volume niet kan vinden.

ik heb data rescue II gedownload en die is em nu aan het scannen. tot mijn grote genoegen kon het programma het beschadigde volume wel vinden, maar na een quick scan kreeg ik de melding dat er geen bestanden op stonden… hijs nu bezig met een grondige scan.

Bijdrager
    back2mac

Ook niet met superduper!
    (huis tuin en keuken advies !!)

je geeft aan dat disk2s3 (of zoiets) wel te zien is.

Bijdrager
    McHenk
    ”back2mac”

Ook niet met superduper!
    (huis tuin en keuken advies !!)

je geeft aan dat disk2s3 (of zoiets) wel te zien is.

ja das waar… maar op dit moment is hij bezig met scannen, dus dat moet even wachten.

Bijdrager
    back2mac

succes met het terughalen van je films.

Ik heb gekeken in ipartition en de apple partition map zit vlak boven het niet toegewezen grijze puntje. . . . .
    Ik kan me voorstellen dat de partitionmap variabel van grootte moet kunnen zijn, ik vermoed dat zodra je ruimte verkleint de partitionmap verandert, en dat is niet goed lijkt me . . .

nogmaals ik ben geen expert maar ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad.

Wat ik toen gedaan heb is de grootte van het grijze puntje hersteld door de andere partities weer kleiner te maken.

nogmaals succes.

misschien dat een persoonlijk bericht aan de moderators helpt.
    Zij kunnen met hun ‘kennis’ iemand met expert kennis wijzen op je topic.

Bijdrager
    iPas

Ik heb ook ooit zoiets gehad… Misschien kan je hier iets mee:

Bovenstaande werkte eerst niet, maar toen vond ik dit op internet (eerst ingelogd als root):
    sudo /usr/sbin/vsdbutil -a /locatie/van/je/schijf

Waarna ik de twee commando’s van Step heb uitgevoerd:
    chown -R username:username /locatie/van/je/schijf
    chmod -R 777 (=alle rechten) /locatie/van/je/schijf

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1193817

Bijdrager
    JeePee

Ik zou even contact opnemen met Coriolis. Mochten anderen hier ook tegenaan lopen, dan kunnen zij het wellicht met een update in de toekomst voorkomen…:? En misschien kunnen ze je nu uit de problemen helpen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.