16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

Volume Icon op NTFS drive

Weet iemand hoe je zonder NTFS drivers een volume icon op de bootcamp disk kan zetten?

Ik heb al verschillende tutorials geprobeerd maar ik heb een vermoeden dat het anders werkt sinds Mojave/APFS

Het gaat om een USB SSD disk (Samsung T5) waarop ik een EFI,NTFS en ex-fat heb staan.

EFI en ex-fat heb ik goed kunnen zetten door gewoon drag en drop onder OSX en onder windows heb ik de .VolumeIcon.icns,._.VolumeIcon.icns en ._. bestanden verplaatst die ik van origine op de ex-fat partitie had gezet; maar dat werkt niet.

Weet iemand hoe dit wel moet?

Bijdrager
    Q4

Bedoel je dat je een icoon toekent aan de gemounte disk?

Als dat zo is; volgens mij is dat hetzelfde al schrijven op een NTFS schijf en dus heb je dan drivers nodig. Zelf gebruik in Paragon NTFS hiervoor.

Bijdrager
    madcat

Ja ik begrijp dat het met NTFS drivers makkelijker is, maar is er een mogelijkheid om het onder windows ook voor elkaar te krijgen zodat het zichtbaar is in Mac OS?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Windows en Mac icons werken met een verschillend file format.

Het Apple format is icns en dat van Windows is ico. En dat is het probleem dus. Je moet het dus op de Mac doen en dan heb je inderdaad een tool nodig om op die NTFS drive te kunnen schrijven. Maar als het de bedoeling is dat die drive op beide systemen gebruikt wordt werkt het maar op eentje en dan kun je je afvragen of het de moeite waard is om een mooi icon te zien ipv het standaard icon.

Bijdrager
    madcat

Het idee is idd dat ik de bootcamp USB drive onder Mac OS als “een mooi icoontje” zie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 27 juli 2020 om 21:50</p>
    Maar als het de bedoeling is dat die drive op beide systemen gebruikt wordt werkt het maar op eentje

Hoezo? De manieren om dat gedaan te krijgen zijn totaal verschillend en — lijken mij (ik heb het niet geprobeerd) — naast elkaar te moeten kunnen bestaan. D.w.z.: áls je überhaupt een macOS-icoon aan een NTFS-schijf toe kunt wijzen. Een Windows-icoon kan in elk geval.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De icon bestandsformaten die Mac OS en Windows gebruiken zijn verschillend. Als je dus een Mac icon op een NTFS schijf kunt zetten (dat is namelijk het probleem niet al heb je er een tool voor nodig) dan ziet de Mac dit icon. Maar Windows zal het zeer waarschijnlijk niet herkennen en zit je dan in Windows dan zul je daar gewoon het standaard icon zien tenzij de huidige versie van Windows die van de Mac herkent, wat ik betwijfel. Omgekeerd heb je het zelfde als de Mac geen windows icon herkent.

Je kunt natuurlijk in beide systemen icons toevoegen, dat is al jaren zo, de vraag is of dat gezien wordt door het andere systeem.

Bijdrager
    madcat

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest

op windows heb ik de icoontjes ook kunnen veranderen door in het register iets toe te voegen, dus onder windows is het klaar.
    op Mac os heb ik alle schrijfbare partities kunnen aanpassen door het icns bestandje in de info scherm te slepen.

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de NTFS partitie in Mac OS van een icoontje te voorzien.
    onder Mac OS is de partitie niet schrijfbaar, dus ik vroeg mij af hoe ik het onder windows zo kan aanpassen zodat de bootcamp partitie onder Mac OS wel zichtbaar is als een leuk icoontje.

Bijdrager
    Ome Kor

Na wat zoeken op het web vond ik dat als je in de root van de Windows partitie een macOS icn-bestand van 512×512 pixels genaamd .VolumeIcon.icns neerzet (uiteraard onder Window) dit als volume plaatje door macOS wordt weergegeven. Op een Fat32 schijf die van een icoon heb voorzien, zie ik inderdaad dat hidden bestand staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 28 juli 2020 om 19:27</p>
    De icon bestandsformaten die Mac OS en Windows gebruiken zijn verschillend.

Ja … maar dat maakt niks uit.

Windows zal het zeer waarschijnlijk niet herkennen en zit je dan in Windows dan zul je daar gewoon het standaard icon zien tenzij de huidige versie van Windows die van de Mac herkent, wat ik betwijfel. Omgekeerd heb je het zelfde als de Mac geen windows icon herkent.

Natuurlijk. Maar daar heb ik het ook helemaal niet over …

Je kunt natuurlijk in beide systemen icons toevoegen, dat is al jaren zo, de vraag is of dat gezien wordt door het andere systeem.

Nee, maar dat maakt ook niks uit. Wat ik probeer te zeggen is dat je gewoon op allebei de systemen op de manier voor dat systeem een icoon toevoegt, in het juiste bestandsformaat voor dat systeem — en klaar ben je, als het goed is.

Hoewel natuurlijk het echte probleem is dat de NTFS-schijf niet schrijfbaar is voor macOS.

<p class=”cite”>madcat op 29 juli 2020 om 08:49</p>
    Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest

Volgens mij vooral voor Hendrik niet:)

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de NTFS partitie in Mac OS van een icoontje te voorzien.
    onder Mac OS is de partitie niet schrijfbaar, dus ik vroeg mij af hoe ik het onder windows zo kan aanpassen zodat de bootcamp partitie onder Mac OS wel zichtbaar is als een leuk icoontje.

Ik denk dat Ome Kor de oplossing heeft: neem het macOS-icoonbestand, zet dat via een omweg (USB-stick of zo) op de juiste plek op de NTFS-schijf, en met een beetje geluk werkt het.

Bijdrager
    madcat

zo dacht ik dus ook dat het zou moeten, maar blijkbaar is dat anders sinds APFS

ik heb de volgende bestandne erop gezet:

-rwxr-xr-x 2 me staff 250K  .VolumeIcon.icns
    [email protected] 2 me staff 4.0K  ._.
    [email protected] 2 me staff 4.0K  ._.VolumeIcon.icns

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En dat werkt dus niet?

Bijdrager
    madcat

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 29 juli 2020 om 14:07</p>
    En dat werkt dus niet?

klopt dat werkt inderdaad niet:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tja dan heb je zoals Jakko hoopte “geen geluk”. Dat het niet werkt heeft in ieder geval niets met APFS te maken, mogelijk wel met Mojave. En ik blijf erbij dat dit komt door verschillen in het bestandsformaat tussen Windows en Mac OS.

Bijdrager
    madcat

het kan blijkbaar ook zonder rare drivers te installeren:

1) login als admin in mac os

2) open terminal

3) sudo mkdir /Volumes/ntfs

4) sudo mount -t ntfs -o rw,auto,nobrowse /dev/disk3s2 /Volumes/ntfs

5) in de folder het icoontje slepen

6) sudo unmount /Volumes/ntfs

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door madcat. Reden: mkdir
    Bijdrager
    Ome Kor

Punt 3) zou dan moeten zijn:

sudo mkdir /Volumes/ntfs

Een .VolumeIcon.icns bestand neerzetten in de root van een disk werkt in ieder geval met FAT-geformatteerde disks. NTFS kan ik niet testen aangezien ik geen computer met Windows heb.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.