22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Volume herstellen, op oude G4

Mijn vrouw werkt op haar G4 met 10.4.11 alleen met de programma’s; mail, word en iPhoto. Controle via  systeem hulpprogramma blijkt dat het volume hersteld moet worden. TEKST IN HET ROOD… Ongeldige vrije blokken op volume. Het moet: 1460098 zijn in plaats van 1460063

Originele systeem schijf 10.4.6 in G4 gedaan om volume te herstellen…. maar lade gaat na enige tijd weer open. Zelf als we de dvd in de la stoppen, herstarten met C-toets ingedrukt gaat de la weer open! Zou deze G4 geen Dvd kunnen lezen?

Hoe los ik dit probleem op.?

Reden om het systeem bij te werken was dat ik het mail programma in de prullenbak had gegooid, het liep elke keer vast. En mail staat op het systeemschijf.

Deze oude G4 werkt voor deze programma’s fantastisch, maar kan helaas geen 10.5 draaien en dat hoeft ook niet.

Hoop dat iemand mijn vrouw kan helpen.

groeten Volkert

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    KarelWillem

Wat voor G4?

Een iMac G4 kan zowel een CD- als DVD-drive hebben gehad bijvoorbeeld.

Maar bij de G4 torens was dat ook zo.

Bijdrager
    Brombeer

Stop eens een andere schijf in die la en kijk of hij die ook uitspuugt. Want ik moet je nageven: Dat een G4 nog lekker draait, is één ding, maar als dan ook het optische station nu nog vlekkeloos werkt, is het helemaal een unicum.

Heb je een andere computer met DVD-drive die gedeeld kan worden of waar je een firewireschijf aan kunt hangen? Dan zet je de inhoud van de installatie DVD op die fiwischijf en dan boot je daarvan.

Maar met mail terugzetten is dat probleem van die ongeldige blokken nog niet opgelost. Want wat de computer daar straks op wil schrijven, zal ook de mist in gaan. Het zou na die dertien jaar sinds de G4 Mirrored Drive Doors door de PowerMac G5 werd opgevolgd zomaar kunnen gebeuren dat de harde schijf nu echt op zijn einde loopt. Een goede IDE-schijf vinden kan nog spannend worden, maar als het moet is misschien nog ergens een SATA-kaart op te drijven waar je een inmiddels gangbare SATA-disk op aan kunt sluiten. (Misschien heeft MacNetic iets)

De data zet je dan gewoon terug van de back-up.

Misschien past dit draadje beter in het classic-forum: https://www.onemorething.nl/community/forum/mac-software/classic/

[Van moderator: Inmiddels in juiste sub-forum geplaatst]

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Allereerst ontzettend bedankt voor je reactie, geweldig. Hij kan inderdaad geen dvd lezen.

Zelf gebruik ik als gepensioneerde graficus op mijn kamer een heerlijk G5 met 10.5

Die staat wel op een andere kamer en de afstand te groot voor een kabeltje naar mijn vrouw’s G4

De G4 werkt nog wel, ook met word. Er zijn behoorlijk veel documenten aangemaakt. We hebben besloten om met deze G4 te stoppen. Documenten worden op een USB gezet en geopend op mijn G5. Mijn vrouw heeft een iPad, dus zal ze een andere tekst app moeten vinden ter compensatie voor Word.

Nogmaals mijn dank en een fijne avond.

Volkert

Bijdrager
    sedikit

Terzijde:

@brombeer “Dat een G4 nog lekker draait, is één ding, maar als dan ook het optische station nu nog vlekkeloos werkt, is het helemaal een unicum.”

Ik heb nog een G4 (half bolletje) en een (data)dvd wordt nog uitstekend gelezen en beschreven!

On topic: in dit geval zou ik van die dvd een bootable usb-stick maken op een andere computer die de dvd niet uitspuugt.

Met diskmaker:

https://goo.gl/rn2bjB

of met Install Disk Creator:

https://macdaddy.io/install-disk-creator/

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Tekenmuis1959 op 18 januari 2018 om 22:43</p>
    Zelf gebruik ik als gepensioneerde graficus op mijn kamer een heerlijk G5 met 10.5

Die staat wel op een andere kamer en de afstand te groot voor een kabeltje naar mijn vrouw’s G4

Oplossing: verplaats één van de twee tijdelijk tot naast de andere.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>sedikit op 19 januari 2018 om 09:59</p>

On topic: in dit geval zou ik van die dvd een bootable usb-stick maken op een andere computer die de dvd niet uitspuugt.

Dat werkt op een intelmachine wel, maar een PPC Mac wil per se firewire.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 19 januari 2018 om 10:39</p>

<p class=”cite”>Tekenmuis1959 op 18 januari 2018 om 22:43</p>

Oplossing: verplaats één van de twee tijdelijk tot naast de andere.

Daarmee is de toestand van de harde schijf van de G4 nog niet verholpen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wat Brombeer al schreef: een goede IDE-schijf vinden zal niet eenvoudig zijn, maar als dat lukt, is het zelf vervangen van deze schijf niet erg moeilijk.

Zelfs ik heb dat in het verleden gedaan.

Hopelijk is het veilig stellen van de gegevens daaraan voorafgaande, gelukt.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    gbruit

<p class=”cite”>Dick de Roos op 19 januari 2018 om 18:05</p>
    Wat Brombeer al schreef: een goede IDE-schijf vinden zal niet eenvoudig zijn, maar als dat lukt, is het zelf vervangen van deze schijf niet erg moeilijk.

Zelfs ik heb dat in het verleden gedaan.

Hopelijk is het veilig stellen van de gegevens daaraan voorafgaande, gelukt.

Tja.. http://bfy.tw/G8kx

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Ik heb een FireWire kabel en kan mijn G5 naar de G4 zetten.

kan iemand mij stap voor stap vertellen wat ik precies moet doen om vanuit mijn G5 met een dvd schijf 10.4.6 naar de G4 te installeren.

want ik hoop dat als ik de dvd in mijn G5 plaats, vervolgens beide machines opstart, het installatie schijf te zien is op het beeldscherm van de G4.

Moet ik de G4 opnieuw herstarten met C toetst ingedrukt. Ik wil alleen het systeem instaleren, want bestanden moeten in takt blijven.

Kan dit zo? De G4 werkt nog wel, maar zegt bij schijfhulpprogramma… Volume moet hersteld worden. Gaat advies voor ik ernstige fouten maak!!!!

Dank alvast.

Bijdrager
    gbruit

1. backup maken van G4
    2. G4 herstarten met t ingedrukt en g5 verbonden met firewire

beter: maak een upstart usbstick met 10.4

(op je g5)

https://lifehacker.com/5823096/how-to-burn-your-own-lion-install-dvd-or-flash-drive

installeer osx op je g4 vanaf de usbstick

(vergeet niet de backup te maken)

wellicht kun je het volume al herstellen als je van usb opstart (kies in instellingen voor een andere startup disk —> die usbstick

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  Night. Reden: reacties samengevoegd

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Gbruit, in ieder geval bedankt voor je reactie. De bestanden zijn vandaag allemaal gekopieerd. En ook de foto’s van iPhoto. Ik ga morgen mijn G5 van mijn kamer naar mijn vrouws kamer zetten. Kabel aansluiten, opstarten, beide en de G4 met T indrukken.

Kijk, ik had toets C willen indrukken.

kan ik dan wel alleen het systeem opnieuw installeren? Want Word, iPhoto wil ik wel behouden?

ik lees nog eens je tekst en denk dat het makkelijker is om van een USB stick te werken.

Ga morgen eerst dat doen! Geweldige oplossing. Zal zeker het resultaat weten !

Fijne avond

Volkert

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>gbruit op 23 januari 2018 om 18:01</p>
    1. backup maken van G4
    2. G4 herstarten met t ingedrukt en g5 verbonden met firewire

beter: maak een upstart usbstick met 10.4

(op je g5)

https://lifehacker.com/5823096/how-to-burn-your-own-lion-install-dvd-or-flash-drive

installeer osx op je g4 vanaf de usbstick

(vergeet niet de backup te maken)

wellicht kun je het volume al herstellen als je van usb opstart (kies in instellingen voor een andere startup disk —> die usbstick

<p class=”cite”>Brombeer op 19 januari 2018 om 11:58</p>

<p class=”cite”>sedikit op 19 januari 2018 om 09:59</p>

Dat werkt op een intelmachine wel, maar een PPC Mac wil per se firewire.

In 1600 was de slag bij Nieuwpoort, 1815 Waterloo en de PowerMac G4 is een PowerPC. Gaat dit soort historische basiskennis zo snel verloren?

Bijdrager
    gbruit

Slag bij Nieuwpoort? Waterloo? Nee sorry, die basis kennis heb ik niet.
    Maar ik lees geen oplossing…
    (Al leest de nieuwe OMT sowieso lastig: invul veld blijft leeg tijdens typen op een iPhone8).

* Een externe firewire DVD speler aansluiten op de G4? (Eén te koop op marktplaats)

of

* De G5 opstarten in target mode (<t> toets indrukken tijdens opstarten) en vanaf deze
    FW ‘harddisk’ installeren. De 10.4 PPC versie is hier te downloaden:
    https://support.apple.com/downloads/mac_os_x_10_4_11_combo_update__ppc_

Wat software betreft: iPhoto te downloaden van de website van Apple
    MSWord zal lastiger worden als je geen installatie CD’s hebt. Wellicht de back-up terugzetten?

Bijdrager
    gbruit

O ja, voor ik het vergeet: makkelijk om als eerste te proberen:

proberen de schijf van de G4 te herstellen via je G5 (eerst backup maken natuurlijk..)

G4 in targetmode (<t> ingedrukt houden tijdens opstarten) en aansluiten als externe firewire op je G5
    Met schijfhulpprogramma van de G5 de ‘externe G4-schijf’ repareren.

succes

Bijdrager
    gbruit

O ja, voor ik het vergeet: makkelijk om als eerste te proberen:

proberen de schijf van de G4 te herstellen via je G5 (eerst backup maken natuurlijk..)

G4 in targetmode (<t> ingedrukt houden tijdens opstarten) en aansluiten als externe firewire op je G5
    Met schijfhulpprogramma van de G5 de ‘externe G4-schijf’ repareren.

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Goedemorgen Gbruit

slaap je nog wel eens!!!!! Overigens geweldige tips. Ik ben nu bezig op mijn usb schijf 10.4.6 te zetten en te kijken of dit lukt. Zo niet dan moet ik die zware G5 afkoppelen en aansluiten op de G4. Wordt zsm vervolgd.

Maar nogmaals dank voor zoveel tips, ik leer hier veel van!

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Hi Gbruit

Nou, daar was ik al bang voor… Simpele dingen gaan niet. Ik ben een enorme Mac fan, als graficus opgegroeid met de Mac.  Systeem werkt… Niets meer veranderen!!!

systeemschijf in G5 gedaan, usb schijfje met voldoende ruimte ook gedaan.

Vervolgens het installatie icoontje (zwart met X) naar usb gesleept. Gaat niet.

dan maar eerst naar bureaublad. Vreemd icoontje met een rood pijltje verschijnt er.

Gestopt. MAar icoontje op bureaublad kan oom niet verwijderd worden, vraagt eerst wachtwoord voor Finder.

Hopeloos voor zoiets eenvoudig zoals je alles leest. Maar er  is hoop, ik heb een LaCie DVD writer, met toast 6 in het verleden cd’s en DVD gebrand.

Hij leest wel cd’s, maar de DVD kan hij niet lezen.

mijn vrouw zegt… Rustig aan, komt goed. Gelukkig heeft ze een klein raampje op haar slaapkamer.

Bijdrager
    gbruit

Goedemiddag,

Hier (Bonaire) is het nog ochtend, dus ‘ja’ ik slaap soms ook:D (ik heb ook nog wel ergens een firewire externe DVD te leen maar ook weer te ver weg :/)

Zoals eerder gemeld: een G4 (no intel inside) kan niet opstarten van USB. Externe firewire HD kopen is dan een optie; zijn zeker 2e hands te koop, (sowieso zinvol voor backups).

‘Slepen’ van OSX ging vroeger wel (OS8) maar 10.4 moet geinstalleerd worden.

Diskutilities kan de HD waar het OS op staat maar beperkt repareren. Dus als je de G4 in target mode zet dan kun je hem als externe HD aan je G5 hangen en controleren met diskutility.

Gezien de leeftijd van de HD kan het zomaar zijn dat-ie aan vervanging toe is.

Wat nu?

1. firewire HD kopen (staat een op marktplaats)

2. OSX downloaden van de apple website

3. OSX installeren op deze externe HD

4. opstarten vanaf deze HD

5. data overzetten, incl. programma’s

als alles werkt vanaf de externe HD: de interne vervangen, of herinstalleren.

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Na alle informatie gekregen door verschillende mensen, heb ik besloten om toch niet verder te gaan met de oude G4. Kans is groot dat de harde schijf een keer crasht.. Daarom halen we nu alle bestanden van de harde schijf en gaan later dit jaar op zoek naar een goede 2e hands iMac.

Iedereen nogmaals mijn dank voor ideeën en opmerkingen….  ik vind dit een geweldige service. Dank hiervoor!

Bijdrager
    Brombeer

Daarom had ik je een nieuwe harde schijf getipt.

Wat een tweedehands imac betreft: installeer een oudere macTracker op je G5, dan heb je in elk geval tot zover die versie gaat nog zicht op de verschillen tussen de machines en hun rekenkracht. Die wordt met een simpel balkje weergegeven, dat vergelijkt wel zo overzichtelijk.

Als het een imac is met een DVD-drive, dan horen er twee grijze installatiedisks (met het OS, iLife èn diagnosesoftware Apple Hardware Test (AHT) bij.  Controleer ook of die disks bij die machine horen, want ze werken niet met een ander type of jaargang. Zo flauw is Apple wel.

Start ook de eerste keer op met de D van Diagnose ingedrukt -al dan niet met zo’n schijf er in. Dan doorloopt de AHT de machine even, behalve de DVD-drive en de harde schijf. Maar als die dan al iets vind, weet je in elk geval dat.

Edit: als het een intelmachine is die maximaal 10.7 Lion kan hebben, blijf dan bij 10.6 Snow Leopard. Dat is een veel fijner systeem, zeker als je al zo lang met 10.5 Leopard of 10.4 Tiger hebt gewerkt. Want de boekjes die je uitleggen wat er allemaal anders is, zijn antiquarisch intussen ook al moeilijk te krijgen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.