10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Andre Mesker

Volume gelijktrekken bij maken van verzamel cd.

Ik dump hier een vraag van een kennis van mij waar ik even geen antwoord op heb. Ik weet wat hij bedoeld maar heb geen idee met welk programma hij zijn probleem kan oplossen. Ik ben te slecht op de hoogte met audio-bewerkingsprogramma’s voor de mac.

Hierbij de vraag die hij aan mij stelde:

Ken jij een oplossing voor het volgende (en het betreft audio wat natuurlijk een expertise-gebied van je is):
    Ik heb al enige tijd op het internet gezocht naar een mac programma dat me kan helpen om bij maken van audio verzamel CD’s het verschil in volume van verschillende tracks van verschillende bron CD’s kan aanpassen. Ik weet niet of ik de juiste terminologie hanteer maar het is te vergelijken met het vroegere ‘opnameniveau’ bij casettebandjes (weet je nog oudje…). Nu is het zo als ik een serie nummers van verschillende audio CD’s bij elkaar wil zetten sommige nummers erg zacht klinken en anderen erg hard waardoor je te vaak naar de volumeknop moet. Ik heb het hier over gewone CD tracks en niet vage van het internet geplukte troep of MP3’s. Is er bij jou een programma bekend dat deze verschillende tracks (zonder dat ze erg in kwaliteit achteruit gaan) op een aangenaam en gelijk geluidsniveau kan krijgen. Op het web kwam ik termen als ‘Digital Record levels’ en ‘Normaliseren’ tegen zonder dat ik kon vinden hoe en wat.

Alvast allemaal namens Mark bedankt voor het meedenken. :) Voor de echte macofiel is dit een eenvoudige vraag natuurlijk. :lol:

Groetjes,
    Andre.

Bijdrager
    PietjePuk

iTunes -> preferences -> Playback -> Sound check :wink:

(desnoods bij het branden op cd de optie “sound check” aanvinken onder de tab “Advanced” -> ‘burning’)

Bijdrager
    Andre Mesker

Haha, is het zo simpel?
    Ik ga dit topic doorsturen naar Mark dan kan hij het zelf in de gaten houden.
    Eventuele vragen kan hij dan zelf hier posten.

Alvast bedankt! :)

Bijdrager
    passenger

En met iVolume kun je je hele muziekbibliotheek helemaal gelijktrekken. Kost wat, maar is uitstekend.

Moderator
    unSOUND

Maar waarom zou je daar voor betalen als iTunes het zelf kan ?

Bijdrager
    Turbanus

Omdat dat program waarschijnlijk vanuit pc-gedachten is gemaakt…..:wink:
    Stel je eens voor zeg…. zo simpel….

Bijdrager
    passenger

Errr… Ik kan me vergissen, maar iTunes is niet in staat het het volume van alle MP3’tjes omhoog en op hetzelfde niveau te gooien voor zover ik in vijf jaar itunes heb kunnen vinden. Vooral oude vage (niet geheel legale) staan vaak laag.

Moderator
    unSOUND

Je vergist je inderdaad, iTunes kan dat gewoon..

Bijdrager
    r bentwood

Mag ik even aanhaken?
    Vraag 1: wat doet iTunes in dit geval bv een song als die van Dire Straits-private investigations? Stel: het geluidsniveau van deze song is wat lager dan die van andere songs, wordt dan de hele song opgekrikt of alleen delen ervan (en dan dus vernaggeld, zoals vroeger ook wel gebeurde met de cassetterecorders)
    Vraag 2: het is ook mogelijk om ipv een audio-cd een mp3-cd te branden vanuit iTunes. Werkt deze funktie dan ook?
    (kan die mp3 cd dan ook worden afgespeeld in een autoradio met mp3 mogelijkheid, en mét niveaucorrectie?)

Bijdrager
    heroicnonsense

1: Het basisvolume van het gehele nummer wordt verhoogd, niet van de stille passages.

2: Nee, Geluidscontrole/Soundcheck werkt alleen met audio CDs.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.