20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    ilias

Volledige back-up OS X

De situatie is als volgt:

ik heb een iBook waar 10.4 op draait. De iBook moet binnekort weg wegens reparatie.
    Nu heb ik ook nog een Cube waar 10.3 op staat.
    Mijn vraag is kan ik een volledige back-up maken van mijn iBook (met instellingen inclusief!), deze back-up op mijn Cube zetten en daar verder op werken tot mijn iBook terug is en dan weer alles terug overzetten?

Ik begrijp dat dit zou moeten kunnen door een image van mijn ibook te maken met carbon copy cloner en dan via firewire in target-mode deze image op mijn cube te zetten.

Tot hier kan ik nog volgen. Maar hoe kan ik van die image booten op die cube? En wat gebeurt er met mijn OS en instellingen op de cube?

Geblokkeerd
    Carp

Bijna goed,..je maakt namelijk geen image aan , maar een kloon, dus een exacte kopie van je 10.4
    Ik weet niet hoeveel ruimte je op die Cube hebt, maar ik zou die 10.3 vervangen voor die kloon.
    Je kunt daarna gewoon via de opstartschijf [in systeemvoorkeuren] je Cube kloon aanwijzen en daarvan opstarten en de boel terugklonen [als je IBook is gemaakt].
    Je kunt ook gewoon gebruik maken van 10.4 op je Cube…alleen weet ik zo niet of die Cube dat aankan…is al een oudje .

Bijdrager
    DEform

Wel, als je op je Cube maar 1 harde schijf of 1 partitie hebt,
    ben je gekl**t.

Carbon copy cloner of SuperDuper werken alleen met lege doelschijven…
    Je maakt gewoon een perfecte kopie met os, instellingen progs naar de doelschijf.

Je kan natuurlijk eerst het essentiële van je Cube in een map
    op je iBook zetten, en dan die iBook backuppen.
    Maar ik denk dat je altijd één van je twee instellingen enz gaat kwijt zijn.

Bijdrager
    ilias

Ik ben de boel nu met superduper aan het overzetten. Dat ik alles van de cube kwijt ben kan geen kwaad omdat hij maar pas een week in mijn bezit is en niet mijn primaire machine is. Dus veel bijzonders stond er niet echt op.
    En dan heb ik dus ook tiger ipv panther..? [size=7:ed09d29b84]Is dit wel legaal? [/size:ed09d29b84]:sealed:

Bijdrager
    PietjePuk

Niet legaal, wel mogelijk.

Bijdrager
    ilias

Toen ik mijn iBook heb gekocht zatende Tiger-dvd’s erbij maar die doen het alleen op de iBook’s. Heb ik dan geen recht om een zogenaamde back-up te draaien van een product dat ik origineel in mijn bezit heb?

Ik vind het raar dat dit zomaar kan en dat Apple hier niet tegen doet.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat OS X eens gekopieerd zomaar werkt. Als ik de schijf uit men cube haal en ik steek die vb. in een powermac G4 werkt die dan ook of is het superduper dat de schijf bootable maakt?

Nog iets wat ik raar vind en dat zomaar kan is als je paswoord kwijt bent dat je dit dan zomaar kunt veranderen met de installatie-dvd. Ik vroeg mij af stel mijn iBook wordt gestolen en iemand verandert het paswoord op diezelfde manier dan kan die toch aan al mijn documenten, e-mail, msn, paswoorden..

Bijdrager
    computer space
    ”DEform”

Carbon copy cloner of SuperDuper werken alleen met lege doelschijven…

Onzin, CCC kopieert ook naar een map. Geen enkel probleem.
    Dat OS van je iBook werkt trouwens niet op de Cube. Dus je moet m inderdaad klonen naar een losse map. Een OS install is specifiek afgestemd op de betreffende computer en de daarop aanwezige hardware.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”ilias”

Nog iets wat ik raar vind en dat zomaar kan is als je paswoord kwijt bent dat je dit dan zomaar kunt veranderen met de installatie-dvd. Ik vroeg mij af stel mijn iBook wordt gestolen en iemand verandert het paswoord op diezelfde manier dan kan die toch aan al mijn documenten, e-mail, msn, paswoorden..

Dat kan alleen met de originele installatie-cd’s dacht ik.

Bijdrager
    computer space

Zet je Filevault even aan. Die beschermt alles en laat sporen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wel alles dat belangrijk is in de thuismap zetten. Daar kun je ook met installatie CD niet meer bij. Zet er een blanco useraccount bij voor de reparatielui. Anders lopen die de hele tijd te vloeken bij jouw reparatie.

Bijdrager
    PietjePuk

Filevault vertraagd je systeem wel (dit ter zijde)

Bijdrager
    computer space

Blijft klote dat zo’n automatisch meegroeiende beveiligde map nog steeds de thuismap moet zijn. Hopelijk lost Steve dit in Leopard op. Een diskimage die niet mee resized is geen alternatief natuurlijk.

Bijdrager
    DEform

Even offtopic:

Waar heb je welke cube gekocht voor hoeveel geld,
    if you don’t mind me asking :innocent:

Moderator
    unSOUND

Wat ik persoonlijk zou doen is het volgende:

• Kloon de iBook naar de Cube
    • Maak een Sparseimage aan op de Cube.
    • Kloon de iBook ook naar de Sparseimage.

Werk dan gewoon met je cube, maar als je je iBook terug krijgt de Sparseimage erop, niet de kloon van de Cube waar je mee gewerkt hebt. Klonen van het systeem naar andere hardware en weer terug gaat lang niet altijd goed kan ik uit eigen ervaring zeggen. De Sparseimage blijft onaangetast terwijl je op je Cube werkt, en zal dus veel minder kans op fouten geven als hij terugkeert op je iBook. Je moet dan natuurlijk nog wel eventuele nieuwe bestanden overzetten… maar toch heeft die aanpak mijn voorkeur.

Als je niet genoeg ruimte hebt voor 2 klonen kun je eventueel de kloon naar de Sparseimage maken zonder de iTunes en iPhoto libraries…

Bijdrager
    ilias

Het klonen is gelukt, alles werkt behalve… ik geraak niet on-line!

Zoals je in dit draadje kunt lezen heb ik ooit da iBook op mijn huidig netwerk proberen aan te suiten via ethernet maar dit lukte niet.
    Nu is de iBook aangesloten via wifi dus deert me dat niet.
    Het probleem blijkt nu iets softwarematig te zijn aangezien ik nu op de Cube ook geen internet via ethernet heb. Dit terwijl er bij de systeemvoorkeur onder netwerk staat dat ik wel degelijk verbonden ben met mijn router en ik daar ook een IP-adres van heb toegewezen gekregen.

Ik heb geprobeerd via verschillende browsers en verschillende accounts (allemaal hetzelfde probleem).

Toen ik met de iBook geen verbinding kreeg was dat rechtstreeks via de ethernetkabel die van de modem komt. Nu krijgt de cube die via een router.

Iemand enig gedacht aub? Ik wil de komende weken nl niet zonder internet zitten..

Bijdrager
    ilias

Het probleem is OPGELOST!

Ik heb de netwerkinstellingen van de cube vergeleken met die van de ibook en ik zag dat er enkele dinges niet overeenkwamen, onder meer het ip vd router!
    Bij de cube stond er (onder het tab TCP/IP) Configureer IPv4: handmatig terwijl dit bij de ibook Via DHCP stond. Dit heb ik veranderd bij de cube en hij heeft automatisch de juiste instellingen gevonden.[/b]

Bijdrager
    ilias
    ”DEform”

Even offtopic:

Waar heb je welke cube gekocht voor hoeveel geld,
    if you don’t mind me asking :innocent:

In Mechelen voor 275. Met alle accessoires erbij behalve het scherm. Komt van de eerste eigenaar en was in heel goede staat. Nooit aan gesleuteld geweest, alles was nog zoals hij het gekocht had. Ondertussen zit er wel een pak meer ram in en een veel grotere en stillere HD. :wink:

Bijdrager
    Jippie

Volgens mij kun je voor 10.4 géén Carbon Copy Cloner gebruiken. Met SuperDuper gaat ’t trouwens ook prima.

Moderator
    unSOUND
    ”Jippie”

Volgens mij kun je voor 10.4 géén Carbon Copy Cloner gebruiken.

Gelukkig heb je het mis.

Bijdrager
    Jippie

Gelukkig heb je het mis.

Dat wist ik niet, werkt CCC op een Intel?

ps: Ik zie dat ik een nieuw lid heb aangemeten gekregen van MacOSX.nl. Ik ga zo kijken!

Moderator
    unSOUND

Net had je het alleen maar over 10.4…. 10.4 kan ook gewoon op een PPC Mac staan he…

Maar afgezien daarvan:

”Carbon

CCC 2.3 is not yet available as a Universal binary, however it does run via Rosetta on the new Intel Macs

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.