15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    paul pieket

Volgorde van foto´s

Als ik een album met foto´s in iPhoto kopieer naar een USB stick en overzet naar een Windows pc met Windows 7 is de volgorde niet meer het zelfde als op mijn iMac.
    Heeft iemand een oplossing voor dit “probleem”.

Bijdrager
    KarelWillem

De volgorde kan door iPhoto bepaald zijn.
    Op naam, op datum, op gebeurtenis, handmatig, etc.

Die volgorde is op een USB-stick natuurlijk niet programma-afhankelijk.
    Dus dan wordt gesorteerd op ‘naam’ (of nummer zo je wilt).

Bijdrager
    stavos

Exporteer de foto’s naar de USB stick en geef de foto’s daarbij een naam in serie. Dit is een optie die in iPhoto zit. Daarmee komen de foto’s genummerd op de stick te staan, waarbij dezelfde volgorde wordt aangehouden als in iPhoto.

Bijdrager
    KarelWillem

Beetje eng om te doen. Heb je net 700 foto’s van de vakantie allemaal een ter zake doende naam gegeven en dan ram je die er in één keer uit.

Dus eerst even kopiëren!

Bijdrager
    Ir.Bob

@KarelWillem, Het is een optie in de exporteer functie van iPhoto, de naam die je aan de foto geeft in iPhoto blijft gewoon hetzelfde hoor.

Overigens kan Windows 7 niet gewoon op de datum uit de EXIF informatie sorteren? Nee? Wat een ballen OS is het toch…

Bijdrager
    stavos

De export optie maakt ook een kopie van het origineel. De naam die je eventueel aan de foto gegeven hebt wordt in iPhoto dus bewaard.

edit; wat IrBob zegt dus..

Bijdrager
    KarelWillem

Kijk. Dat is handig. Nooit opgelet bij exporteren.

Zo leer zelfs ik nog bij.:lol:

Bijdrager
    stavos

Je weet ook dat wanneer je een foto bewerkt, dit ook in een kopie gebeurt? Dat het origineel in de iPhoto library opgeslagen wordt en je dus altijd je bewerkingen ongedaan kan maken?

Moderator
    unSOUND

Misschien ook handig om te vermelden hoe je de foto’s sorteert onder Windows, want dat is hier de bepaldende factor, niet wat je in iPhoto doet….

Bijdrager
    paul pieket

In iPhoto had ik de foto´s van het album geselecteerd, dan in “wijzig groep” de foto´s een volgnummer gegeven. Deze nummer volgorde blijft wel in het album op iPhoto, maar niet als ik het gehele album overzet naar de Windows pc.

Moderator
    unSOUND

Ten eerste : Als je voor Wijzig Groep kiest, past iPhoto enkel de titel aan, niet de bestandsnaam. Om die titel ook als bestandsnaam te gebruiken moet je dat wel aangeven bij de exporteer-opties van iPhoto.

Ten tweede : Zoals ik eerder al zei maakt dat niet eens uit als Windows verkeerd staat ingesteld. Als jij alles keurig opeenvolgende namen geeft, maar jouw Windows programma staat ingesteld om te sorteren op bestandsgrootte, datum van bewerking of iets anders kun je op de Mac de foto’s hernoemen tot je een ons weegt, maar dan gaat het nooit werken.

Bijdrager
    paul pieket

unSound, dank voor je reactie, ook alle anderen uiteraard. Maar wat zou ik (leek) nu kunnen doen om de foto´s in de goede volgorde over te kunnen zetten.

Moderator
    unSOUND

Dat zeg ik dus hierboven…:wink:

Als je de foto’s gaat exporteren, kies je in iPhoto voor

Archief > Exporteer

In dat venster kies je dan bij “Bestandsnaam” voor “Gebruik titel”

Dan krijgen de foto’s de naam die je ze hebt gegeven in iPhoto. Vervolgens moet je dus ook in het Windows programma zorgen dat hij sorteert op bestandsnaam.

Bijdrager
    Ir.Bob

Welk programma gebruik je om de Foto’s te bekijken onder Windows? En heb je de tip gelezen over exporteren met een volgnummer?!

Bijdrager
    paul pieket

unSound, ik heb je raad op gevolgd en het werkt prima. In Windows 7 met de media player komen de foto´s nu in de goede volgorde. Bedankt voor de tips.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.