5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

[Opgelost] Volgorde pagina's in Pages omdraaien

Ik heb de vraag gekregen van een componist of hij een aantal van mijn gedichten op muziek mag zetten, hij wil dan zelf uit het complete aanbod kunnen kiezen. Dus heb ik ze allemaal vanaf mijn website gekopieerd in een Pages document, 1 gedicht per pagina. Alleen is het bij nader inzien handiger om van oud naar nieuw te gaan in plaats van andersom. Kan de volgorde van de pagina’s omgekeerd worden? Ik heb geen zin om er nu meer dan 200 opnieuw te kopiëren en te plakken namelijk.

Inactief
    Anoniem

Kun je het misschien omgekeerd naar een pdf printen?

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ha dank je wel dat was het. Ik heb nu een PDF met chronologische volgorde van mijn werk.

Bijdrager
    McMeller

Ik verbaas mij er ook over dat het verplaatsen van pagina’s niet mogelijk is in Pages. Als het uiteindelijk een PDF-bestand moet worden is dat goed mogelijk in Voorvertoning, maar dat is niet altijd een goede oplossing (bij paginanummers bijvoorbeeld). Fijn dat achterstevoren afdrukken het voor jou opgelost heeft.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>McMeller op 25 februari 2019 om 16:19</p>
    Ik verbaas mij er ook over dat het verplaatsen van pagina’s niet mogelijk is in Pages.

Het kan wel, maar niet wanneer je een hoofdtekst hebt in je document — wanneer er een hoofdtekst is, heb je een tekstverwerkerdocument, en de tekst daarin loopt door van voren naar achteren. Zet je de hoofdtekst uit (klik rechtsboven in het venster op de knop Document, en dan staat er halverwege naar beneden in het infostuk een aankruisvakje „Hoofdtekst van document”), dan kun je wel met bladzijden schuiven, maar moet je met de hand tekstvakken plaatsen als je tekst wilt hebben.

De echte oplossing voor Lang Lid is dan ook om de hoofdtekst uit te zetten en de gedichten elk in een eigen tekstvak te zetten, dan zijn de bladzijden zo te verschuiven om ze op een andere volgorde te krijgen.

Een andere manier is om wel de hoofdtekst te houden, maar bijvoorbeeld elk gedicht te beginnen met de titel ervan, en die een stijl te geven die als eigenschap heeft dat de alinea op een nieuwe bladzijde begint. De gedichten zijn dan te ordenen door ze te selecteren en te slepen of knippen-en-plakken, zonder dat je met de hand bladzijde-eindes in moet gaan voegen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.