15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Volgorde foto’s in iPhoto

Hallo

Is er een mogelijkheid om de volgorde van foto’s in iPhoto (binnen een gebeurtenis) te veranderen?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Kees G

Naar mijn mening kan je de volgorde in de gebeurtenissen niet veranderen. Alleen in Albums. Pieterr verwijst naar de “discussions”. Daar zie ik wel een oplossing staan, maar ik zie die menukeuzes niet in mijn nederlandstalige iPhoto staan.

“events are strictly time based. If you put those photos in an album and in the order you want, you can set their date and time by using the PHotos->Batch Change->Date and set the date and time you want with the checkbox to add the time differential you’d like between photos. That will reorder them in the Event also.”

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Het zou zo moeten zijn dat je op een eenvoudige manier foto’s binnen een gebeurtenis kan verplaatsen of in een andere volgorde kan zetten. Bij bijvoorbeeld Picasa en Flickr kun je foto’s in een map opnieuw indelen door gewoon te slepen.

Bijdrager
    Uzbad

Maar Picasa en Flickr zijn dan ook geen fotobeheerprogramma’s, wat iPhoto wel is. Picasa en Flickr zijn fotopresentatiesites en dat lijkt me toch iets anders. In ieder geval zijn om die reden Events in iPhoto strikt aan de in de EXIF-gegevens verstrekte tijd gebonden. Voor het vrij kunnen manoeuvreren met je foto’s heb je albums in iPhoto.

Wat je kunt doen, is de betreffende foto’s in een album plaatsen – in de door jouw gewenste volgorde – en dat album via een Batch Change andere data en tijden meegeven. Dan zou ook de volgorde in de Events moeten veranderen. Ik heb nu geen Mac bij de hand, dus ik kan helaas niet de gehele procedure voordoen, maar een duikje in de Help van iPhoto zal je een heel eind op weg helpen, vermoed ik.

Succes ermee!

Bijdrager
    Kees G

Maar dan is wel de vraag hoe je “Batch Change” vindt in iPhoto

Bijdrager
    Pieterr

Dat heet geloof ik “Wijzig groep” in de Nederlandstalige iPhoto.
    De beschrijving van een foto wijzigen

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Foto selecteren > ga naar menu Foto’s > Wijzig groep

Bijdrager
    Uzbad

Kun je wat met de informatie die je tot dusverre hebt verkregen, Leopard? En zo ja, zou je ons willen laten weten of het je is gelukt? Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Kees G

Bij mij is het gelukt. Je vindt de mogelijkheid onder “foto”s”, rechts naast wijzig. Dan de keuze “wijzig datum en tijd”. Inderdaad zijn dan ook de tijden en de volgorden in de gebeurtenissen aangepast.
    Bedankt voor de tips
    Kees (die niet de inzender van de vraag is)

Bijdrager
    Pieterr

Okidoki. Ik had dit zelf nog niet nodig gehad, maar ga het straks ook eens proberen.;-)

Bijdrager
    Uzbad

Mooi, Kees. Nu hopen dat ook Leopard da Vinci geholpen is.

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Ik kom er even niet uit. Ben druk bezig met een jaarverslag op te maken, prioriteit ligt daar nu even. Ga vanavond even aan de slag

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

‘K snap ‘m. Door de datums of de tijden te veranderen, verander je de volgorde. Wel omslachtig allemaal zoals de tijden of datums van tevoren selecteren met je cursor.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties

Bijdrager
    Kees G

Ik vond het allemaal niet zo omslachtig.
    Werken vanuit een album. Daar de foto’s op de juiste volgorde plaatsen.
    Alle foto’s in dat album selecteren en dat naar datum/tijd veranderen. Daarbij kan je de keuze maken om alleen de datum en tijd van de albumfoto’s te wijzigen maar door een vinkje kan je ook de originelen aanpassen zodat ze dus ook in de “gebeurtenissen” gewijzigd zijn. Door slechts 1 seconde te wijzigen van de aangegeven tijd werd de tijd van de foto’s ook steeds met minimaal 1 seconde anders, te beginnen met de eerste foto in het album.
    Maar zoiets doe je alleen als je een serie foto’s of dia’s heb ingescaned. Deze krijgen de datum van het inscannen. Dat is op zich nog geen probleem als je de eerste in de serie als eerst ingescaned etc. Zo wordt de eerste de oudste en dan heb je in gebeurtenissen ook geen probleem.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.