14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Volgende week upgraden naar Catalina – Terminal veranderingen?

Ergens volgende week wil ik upgraden naar Catalina en iOS 13, blabla … zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, vooral als het om Terminal gaat?

Ik dacht iets gelezen te hebben dat Terminal vanaf Catalina niet meer werkt met Bash of zoiets. Ik ben best wel allergisch voor Terminal en gebruik veel liever GUI apps die dit soort taken uitvoeren maar op bepaalde momenten ( Ruby, npm, Composer –sheeeeeeeeeit ) ontkom je er gewoon niet aan.

Bijdrager
    BenDover

In ieder geval een backup maken.

Ik krijg hem hier niet geĂŻnstalleerd, ook geen schone installatie. In Parallels Desktop werkt hij bij mij wel.

Bijdrager
    Zaphod_B

Op mijn MBP op Catalina:

$ echo $SHELL

/bin/bash

Bijdrager
    Zaphod_B

Zie ook: https://support.apple.com/en-gb/HT208050

Bijdrager
    Shmoo

Nice, bedankt voor de link. Ik kan het dus relatief eenvoudig terugzetten naar Bash gedoe als ik het zo lees. 🙂

Bijdrager
    Zaphod_B

Klopt. Super simpel.

Bijdrager
    McPim

Shmoo op 15 november 2019 om 12:16
    Ik kan het dus relatief eenvoudig terugzetten naar Bash gedoe als ik het zo lees. 🙂

Hoeft niet! Uit het Apple doc: “zsh (Z shell) is the default shell for all newly created user accounts“. Bij een upgrade verandert er dus niets, je houdt gewoon bash.

Bijdrager
    Shmoo

…maar ik doe altijd een clean install als het om een upgrade gaat. Geeft je een fijn en opgeruimd gevoel na een jaar rotzooien met je computer. Plus je kunt dan beide Macs naast elkaar zetten en alle instellingen weer eens nalopen, daarna iOS devices en dan ben je weer helemaal gelukkig. Gewoon een pyjama-dagje voor uitrekken.

Bijdrager
    Ree

<p class=”cite”>Shmoo op 15 november 2019 om 14:11</p>
    …maar ik doe altijd een clean install als het om een upgrade gaat.

ehmm, dan doe je dus geen upgrade;)

anyways

clean install… nooit gedaan. Mijn installatie is [een upgrade van] x 10 OSX Leopard (10.5) van mijn eerste MacBook Pro 17″ (non unibody). Heeft inmiddels 2 migraties doorstaan, eerst een 17″ unibody, nu een 15″ met Touch Bar. Loopt nog steeds als een tierelier;)

Back on topic;

na een upgrade houd je – zoals als vernoemd – bash. Je zegt dat je de Terminal niet zo leuk vindt, maar als je ooit besluit meer met de terminal te gaan doen wil ik je aanraden om te switchen naar zsh. In combinatie met oh-my-zsh (https://ohmyz.sh) is dat een enorme vooruitgang.

Je kunt het ook eerst testen (door zsh in de terminal te typen) zonder permanent eraan vast te zitten. En zelfs als je switcht (met chsh -s /bin/zsh) kun je altijd weer terug met chsh -s /bin/bash .

R

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Ree.
    Bijdrager
    Shmoo

Natuurlijk wel. Catalina is een upgrade tegenover Mojave. Het is een compleet nieuwe versie van de software of een nieuwe generatie, met een volledig nieuw versienummer.  macOS 10.14 –> 10.15

Bij software spreekt men van twee termen met een net iets andere betekenis.

Upgrade: een applicatie wordt vernieuwd. De nieuwe versie is een verzameling updates, maar ook mogelijk is een nieuwe user interface. Het versienummer verandert bijvoorbeeld van versie 1.0 naar versie 2.0.

(Minor) update: een applicatie wordt vernieuwd. Kleine foutjes worden bijgewerkt. Het programma is vaak maar op Ă©Ă©n of enkele plaatsen gewijzigd. Het versienummer verandert bijvoorbeeld van 2.0 naar 2.1.

Bron

Updates of Minors kunnen vaak ook automatisch worden geĂŻnstalleerd omdat de kans minder groot is dat iets breekt, het zijn vooral patches. Bij een upgrade is die kans veel groter en die worden haast nooit automatisch uitgevoerd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt de shell die je als standaard wilt gebruiken (als het goed is) eenvoudig genoeg wijzigen:

$> chpass -s shellnaam

Je kunt de toegestane namen vinden in /etc/shells:

$> less /etc/shells

# List of acceptable shells for chpass(1).

# Ftpd will not allow users to connect who are not using

# one of these shells.

/bin/bash

/bin/csh

/bin/ksh

/bin/sh

/bin/tcsh

/bin/zsh

/etc/shells (END)

En wil je bash, dan hoef je niks op te geven na de -s want /bin/sh is de standaard als je geen shell opgeeft, en dat is op een Mac gelijk aan bash.

Bijdrager
    MrBelloNLD

en wellicht kun je dan je mac als stofzuiger gaan gebruiken? (sorry kon ik niet laten, ander topic)

denk er wel om dat Cat weer behoorlijk zwaarder is voor de bestaande hardware, dus sneller zal het er niet van worden

wat is de noodzaak? bezint eer ge begint?

en niet hier komen klagen dat er weer iets anders niet werkt..

Suc6 met je pyama-party;-)

Bijdrager
    Ree

<p class=”cite”>Shmoo op 15 november 2019 om 15:10</p>
    Natuurlijk wel. Catalina is een upgrade tegenover Mojave.

Klopt, maar ik zeg ook niet dat Catalina geen upgrade is. Jij zegt:

<p class=”cite”>Shmoo op 15 november 2019 om 14:11</p>
    …maar ik doe altijd een clean install als het om een upgrade gaat.

waarop ik zeg: dan doe je dus geen upgrade …

Bijdrager
    Ome Kor

<p class=”cite”>MrBelloNLD op 17 november 2019 om 18:33</p>
    denk er wel om dat Cat weer behoorlijk zwaarder is voor de bestaande hardware, dus sneller zal het er niet van worden

Dat is een aanname, maar is dat ook zo? Zo hebben ze die 32bits frameworks eruit gesloopt, dus wie het echt weet mag het zeggen. Ik ga voorlopig nog niet over.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.