5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    florian1200

Vol, voller, volst.

Langzaam aan merk ik dat mn Imac het zwaarder krijgt.
    Hij slibt een beetje dicht zeg maar … normaal merk ik dat niet maar zodra ik iets complexere bewerkingen doe met photoshop begint hij lastig t edoen en wortd hij erg traag. Toen ik laatst wat instaleerde zag ik dat ik nog maar weinig ruimt eop m schijf heb. terwijl ik me niet bewust ben van al die data. Kennlijk. Ik fotografeer wel. Maar .. waar zit het hem in?

Is er software die dat ik kaart brengt?
    die je hebt .. .’op te ruimen’ op je Apple?
    Is er een lek ergens … dingen die die opslaat waar ik niks ana heb ofzo.

Ik ben benieuwd waar al mn ruimte aan op gaat.
    alvast bednakt voor het helpen!:)

Mvg. Auke-Florian

Bijdrager
    Rickje

Je kunt het gratis programmaatje Omnidisksweeper eens downloaden. Het checkt je schijf en laat vervolgens tot op een erg diep niveau zien hoeveel ruimte er in welke locatie wordt gebruikt.

Denk wel 3x na voordat je iets delete in het programma.

Succes!

(Ik heb volgens mij UnSound dit programma eens zien benoemen en uit eigen ervaring vond ik het opzich ook wel eenvoudig en handig om zo op z’n tijd het data-gebruik van mezelf te checken.)

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Persoonlijk vind ik dit een erg prettig programma!

Bijdrager
    sedikit

Kun je precies zien wat er op je HD staat, en hoe groot. Daarna bepalen wat eraf kan. WhatSize:
    http://www.macupdate.com/app/mac/13006/whatsize

Bijdrager
    GastonM

De programma’s die hierboven worden vermeld zijn prima, maar blijf alsjeblieft af van opruimprogramma’s zoals Clean My Mac en OnyX, want deze doen vaak meer kwaad dan goed met een herinstallatie tot het gevolg… (in tegenstelling tot Windows kan Mac OS X prima voor zichzelf zorgen) Hoewel deze hierboven niet zijn genoemd, wil ik je er wel voor waarschuwen.

Iets dat wel wat kan helpen is om de schijfbevoegdheden te herstellen. Dit kan met Schijfhulpprogramma dat te vinden is onder Programma’s in de map Hulpprogramma’s. Selecteer je harde schijf waarop OS X is ge├»nstalleerd en kies voor Herstel schijfbevoegdheden. Succes!

Overigens, een Mac wordt merkbaar trager als er minder dan 10% van de harde schijf-ruimte over is. Leeg je je Prullenmand regelmatig? Want bestanden die zich in de Prullenmand bevinden nemen nog steeds evenveel ruimte in dan voordat ze werden verwijderd. Een andere tip is het opruimen van de Downloads-map. Als je dit nog nooit gedaan hebt staat deze vast vol met bestanden die je niet meer nodig hebt!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.