5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Muziekfan

Voetnoot in Pages

In mijn document is een tabel met tekst. In enkele van de cellen wil ik een voetnoot toevoegen die relevant is voor de tekst in die cel. De optie ‘Voeg in -> voetnoot’ blijft echter grijs zolang de cursor in een cel staat.
    Weet iemand hiervoor een oplossing?

Bijdrager
    McPim

Helaas. Kan niet.

Bijdrager
    GeertGB

Dacht het wel. Link!

Bijdrager
    McPim

@geertgb: Waar in jouw link blijkt dat het wel kan? Het gaat om een voetnoot in een cel van een tabel. Dat kan niet.

@muziekfan: Ik heb wel een ‘workaround’ voor je bedacht: maak ergens in de tekst volgend op de tabel een nieuwe voetnoot (nummer 3 bijvoorbeeld). Maak het cijfer wit zodat je het niet meer ziet. In de cel waar je eigenlijk de voetnoot wilt hebben zet je na je tekst zelf een ‘3’ en maakt deze ‘superscript’ zodat deze hetzelfde eruit ziet als het cijfer van een voetnoot. Technisch niet heel fraai, optisch zie je geen verschil. Beter dan niks dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zou het met de hand doen: voeg een tekstvak in onderaan de pagina, zet de alineastijl daarvan op hetzelfde als van je andere voetnoten, en typ een bijpassend getal in superscript in de tekst. Je kunt ook de voetnoot in de tabel zelf zetten door de tabel een voettekstrij te geven en hem daarin te zetten — dan blijft hij ook op elke bladzijde onderaan de tabel staan, als die over meerdere verdeeld wordt, wat soms handig kan zijn.

Wel een nadeel van dit soort methodes is dat de nummering van (echte) voetnoten erna niet meer klopt. Als dat een probleem is, kun je in de tabel misschien beter andere tekens gebruiken dan in de tekst, bijvoorbeeld sterretjes in plaats van cijfers.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.