16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    patricko

Voeding iBook open maken

Hoi,

Weet iemand misschien hoe je zo’n vierkante witte voeding van een iBook open maakt? Het dunne draadje is beschadigd, en ik wil het zelf opnieuw solderen, in plaats van me door apple te laten naaien voor 100 euro voo een nieuwe adapter. Want repareren kunnen ze daar niet, alleen vervangen.

bedankt alvast

Bijdrager
    passenger

Apple supportsite? Hou er wel rekening mee dat je garantie dan in ieder geval vervalt.

Bijdrager
    patricko
    ”passenger”

Apple supportsite? Hou er wel rekening mee dat je garantie dan in ieder geval vervalt.

Welke garantie:) Die gasten kunnen echt niks, voor een minuscuul stukje plastic dat van de ethernet-poort is afgebroken willen ze het hele moederbord vervangen, voor de somma van 800 euro. :evil:

Bijdrager
    Thijs

Dat is gewoon hoe het werkt bij grote bedrijven, das ook zo in de PC wereld. Als er iets stuk is aan een poortje ofzo moet er een compleet nieuwe backplane in. Dat kost zo rond de 1000 euro en daar koop je bijna een nieuwe voor. De reden dat het zo duur is is dat het teveel tijd kost om het te vervangen. Overigens kunnen bedrijven verzekeringen afsluiten tegen ‘vallen’ van flaptops. Maar dan nog wordt ie vaak total loss verklaard en gebruiken ze em verder als onderdelennotebook.

Bijdrager
    patricko
    ”Thijs”

Dat is gewoon hoe het werkt bij grote bedrijven, das ook zo in de PC wereld. Als er iets stuk is aan een poortje ofzo moet er een compleet nieuwe backplane in. Dat kost zo rond de 1000 euro en daar koop je bijna een nieuwe voor. De reden dat het zo duur is is dat het teveel tijd kost om het te vervangen. Overigens kunnen bedrijven verzekeringen afsluiten tegen ‘vallen’ van flaptops. Maar dan nog wordt ie vaak total loss verklaard en gebruiken ze em verder als onderdelennotebook.

Ik zou dat poortje er wel zelf op kunne soldeen, maar het openmaken van dat ding is zo gesaboteerd dat ik daar maar niet aan begin.

Bijdrager
    passenger

Nee, dat noemen ze beveiliging om te voorkomen dat iedereen de boel gaat verkloten. Ik begrijp dat je zoiets graag zelf wilt verhelpen, maar ze doen dit niet om je te weerhouden, maar om te voorkomen dat iedereen voor de gein zijn apparaat openschroeft.

Computers, met name notebooks, zijn precisie-instrumeneten. Schroef hem zelf open, en je maakt zo iets stuk. Dan is het logisch dat een fabrikant dat moeilijker maakt, want hoe toon je als fabrikant aan dat het een produktiefout is of een domme eikel die met zijn vingers aan het verkeerde onderdeeltje zat. Krijg je een welles-nietes spelletje, zonder einde.

Het is dus vooral voor je eigen bescherming. Misschien frustrerend, wel logisch, zeker gezien het feit dat onderdelen voor notebooks altijd veel duurder zijn dan voor desktops. Apparaat=kleiner, onderdeel=duurder.

Bijdrager
    noxius

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn kopereen draadje in de voedig in mijn iBook is verbogen. Dit kost mij 150 euro ex btw om te vervangen.

Binnen de garantie termijn is mijn logicboard vervangen, ik zat erbij. men is in totaal met het ontmantelen van de ibook zo’n 2 uur bezig geweest. Het opnieuw plaatsten van het logic board kostte 5 min tijd.

Dus als je wat meer weet… laat het mij weten.. kan ik mijn iBook ook weer gebruiken:)

groeten,

Juul

Bijdrager
    patricko
    ”noxius”

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn kopereen draadje in de voedig in mijn iBook is verbogen. Dit kost mij 150 euro ex btw om te vervangen.
    Dus als je wat meer weet… laat het mij weten.. kan ik mijn iBook ook weer gebruiken:)

groeten,

Juul

hier staat hoe je zelf een voeding maakt.

Bijdrager
    patricko

M’n voeding was nu echt stuk (draadje aan de kant van de voeding volledig door), dus in plaats van me door de dealermaffia een oor aan te laten naaien maar aan de slag gegaan.

Oh oh oh oh wat was het moeilijk NOT.

Ik heb zo’n vierkante voeding (geen jojo).

Met een stanley-mes door de sleufjes aan de zijkanten in het midden heen en weer gegaan tot dat ik beide helften van elkaar kon scheiden.

Zorg er voor dat je me heel kort is anders snij je te diep!

Rotte stukje van de draad afgeknipt, vastgesoldeerd aan het endje dat in de voeding zat en klaar. Helftjes weer op elkaar en plakband er omheen om het vast te houden. In een half uur 150 pleuro’s verdiend.

Ben ik nou een technisch genie, of zijn die :apple: dealers nou kneuzen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen repareren? Ik ga voor het laatste!

:D

Bijdrager
    Thijs

Dat kunnen ze wel maar dat verekken ze, daar is namelijk geen geld aan te verdienen. Marge op zon adapter zal wel 60-70% zijn en op werkuren misschien 10-20%. Voor jou loont het zich wel maar voor een grote toko is het dat niet waard. Is het stuk dan koop maar een nieuwe en als het binnen de garantie valt dan flikkeren we de oude weg en geven we je een splinternieuwe. Zo werkt het helaas:(

Bijdrager
    Ruben

Ik heb ook eens zo’n voeding uit elkaar proberen te halen… helaas was ik nog niet op de oplossing met het Stanley-mes gekomen maar heb er twee waterpomp-tangen op gezet… kon ik uiteindelijk toch nog naar de Apple-dealer voor zo’n duur brokje koperdraad met plastic… jammer…

Bijdrager
    janvanes

Volgens mij zijn de 2 ‘schaaldelen’ van de voeding (het ‘kastje’ dus) aan elkaar gelast (hoogfrequent) of misschien gelijmd. In feite dus niet bedoeld om ooit nog opengemaakt te worden (laat staan ook weer dicht).

Zou je het van een professionele reparateur accepteren, als je voeding terugkwam met plakband eromheen om de helften bij elkaar te houden?

Bijdrager
    patricko
    ”janvanes”

Volgens mij zijn de 2 ‘schaaldelen’ van de voeding (het ‘kastje’ dus) aan elkaar gelast (hoogfrequent) of misschien gelijmd. In feite dus niet bedoeld om ooit nog opengemaakt te worden (laat staan ook weer dicht).

Zou je het van een professionele reparateur accepteren, als je voeding terugkwam met plakband eromheen om de helften bij elkaar te houden?

Dan is het dus duidelijk sabotage om reparatie te voorkomen en 150 pleuro
    uit je zak te troggelen.

Bijdrager
    janvanes

Sabotage is misschien nogal een groot woord. Het is ook gewoon een goedkope manier om een behuizing dicht te maken, en er kan zo niet door onoordeelkundigen aan gesleuteld worden.

Apple doet het bijv. bij de muizen ook, die zijn in principe ook niet open te maken (bijv. om schoon te maken). Errug jammer en vervelend.

Maar niets let je om een goedkoper alternatief te kopen, bijvoorbeeld de LMP iAdapter (75 euro). En zo’n Apple-lader kost incl. BTW 106 euro (nog niet niks natuurlijk, maar goed).

Bijdrager
    sybian

@ Jan Vanes – Waar kan ik zo’n LMP bestellen en waar vind ik meer info? a ha, hier dus

@ patricko – heel fijn, bedankt voor de tip. Ik ga het straks uitproberen, nu nog even mn stanley vinden.
    En misschien is secondelijm een esthetischer oplossing om de schaaldelen weer te bevestigen.[/list]

Bijdrager
    sybian

Inmiddels de adapter-reparatie-poging moeten staken wegens een gebrek aan kennis en ervaring op het electrotechnische vlak, bovendien raden ervaringsdeskundigen mij aan de frustratie van het repareren uit de weg te gaan en gewoon een nieuw of vervangend exemplaar aan te schaffen.

Wel heel mooi de adapter weten te ontmantelen middels patricko’s methode.
    Overigens vermeldingswaardig: ook rond het stekker gedeelte moet e.e.a. los- en uitgesneden worden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.