14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Grrromit

Voeding G4 quicksilver. Hulp!

Help! Mijn voeding is kapot van mij G4 quicksilver DP800.:cry:
    Wie kan mij helpen of wie heeft suggesties? Ik heb nu geen werkcomputer meer.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    sepollema

Is dat geen standaard PC voeding? volgens mij bij mijn oude G3 powermac wel…

Bijdrager
    klaasb

Nee, die voeding is nogal groot.
    Was het ook niet één van die voedingen die ontiegelijk veel lawaai maakten? Je kon ze toen gratis om laten ruilen (heb ik ook gedaan voor mijn DP 864).

Misschien een tweedehandsje zoeken op marktplaats?

Bijdrager
    Grrromit

Op marktplaats heb ik al gezocht. Ik probeer een oudere G4 ergens te kopen en dan proberen die voeding te gebruiken. Het enige wat je in de gaten moet houden is het wattage volgens de Applestore. Dit is van de Quicksilver max. 360W en van de oudere 338W. Ik denk dat ik met 338 ook wel uitkom omdat ik zeker niet alles wat een Powermac kan aansluiten aangesloten heb.

Dat van die voeding omruilen ben ik ook tegengekomen, maar dit gold alleen voor de ‘mirrored doors’

Bijdrager
    Leander

Weet je zeker dat de voeding kapot is? Hoe weet je dat de voeding kaduuk is; heb je ‘m doorgemeten?

Bijdrager
    Grrromit

Hij geeft een knetterend geluid als ik de stekker erin steek. en niet alleen in het begin.
    Het lampje licht wel op, maar hij doet verder niets…

Bijdrager
    trillseeka

Heb ik ook gehad met mijn Quicksilver, koste iets van €150 bij MacHouse Rotterdam.

Bijdrager
    Leander

Komt het knetterend geluid uit je Mac of uit de 220-stekker? Kleine vonkjes bij het insteken van de stekker zijn normaal.

Probeer eens de volgende procedure:
    1. Unplug the computer.
    2. Press the Power On button on the front of the unit.
    3. Open the side access panel.
    4. Remove the battery from the logic board.
    5. Wait at least 10 minutes before replacing the battery.
    6. Make sure the battery is installed in the correct +/- direction.
    7. Reassemble the computer and test the unit.

Of deze procedure:
    1) klep open
    2) battery er uit
    3) 220 V stekker eruit
    4) knop voorkant 10 seconden ingedrukt houden
    5) battery erin
    6) klep dicht
    7) 220V stekker erin
    8) aan toets indrukken

Mijn QuickSilver Mac wilde ook niet meer opstarten, en de tweede procedure heeft ‘m van z’n ondergang gered.

Hier nog een linkje met info:

Resetting the PMU Chip Procedure
    1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder (BT1). The battery should read 3.3 V to 3.7 V. If the battery is bad, replace the battery, wait ten seconds, and then reset the PMU (refer to the next step). If the battery is good, go to the next step.
    2. Press the PMU reset switch (S1) once on the logic board. Do not press the PMU reset switch a second time because it could stop the PMU chip from responding.
    3. Wait ten seconds before connecting the power cord and turning the computer on. If the computer turns on, go to the next step. If the computer does not turn on, there is something else wrong with the computer.
    4. Run MacTest Pro and return the computer to the customer.

Note: This entire procedure resets the computer’s PRAM. Be sure to reset the computer’s time, date, and other system parameter settings before returning the computer to the customer.

Succes

Bijdrager
    Grrromit

Bedankt voor je tips!

Het werkt helaas allebei niet. De voeding blijft een knetterend geluid maken.
    Ik heb gisteren ook de Knop reset gedaan op het moederbord achter de batterij.
    PMU knop heet deze, geloof ik.

[edit] Ik zie dat je deze stap nu ook uitgelegd hebt.
    Bedank voor je inzet en medeleven. Ik kan nu misschien een tweedehands mac op internet zoeken voor ongeveer €75 of voor €150 bij Machouse een nieuwe laten inzetten, zoals wordt voorgesteld. Ik denk dat ik het laatste doe…[/edit]

Bijdrager
    Leander

Jammer. Dan maar op jacht naar een nieuwe voeding.

Bijdrager
    sypie

Het plaatsen zou je zelf nog wel kunnen denk ik?

Bijdrager
    Grrromit

Dat denk ik wel. Er staat hier het één en ander.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75314

Bijdrager
    Prettyblue1

Uhm, ik meen dat de voeding voor de Digital Audio en QS modellen gelijk waren t/m de 733 modellen, de 800 QS heeft geloof ik een voeding die ook gebruikt is in de 933 en 1GHz modellen. Daar zitten twee pins in die 25V leveren, de oude had dat niet.

Verder zou het misschien wijs zijn je Mac eerst te testen met een goede (gelijke) voeding, voor hetzelfde geld zit er nu ook een probleem in je board (kleine kans, maar toch…); het zou jammer zijn 150 euri te spenderen aan een voeding en dan nog niks ermee op te schieten.

Succes in elk geval!

Bijdrager
    Grrromit

Ik ben vandaag naar MacHouse in Woerden gecrost in reactie op het antwoord van trillseeka
    Ik heb gevraagd of ze hem wilde controleren zoals Prettyblue hierboven voorstelde. Een wijze raad.
    Dit hebben ze meteen gedaan. En ‘gelukkig’ is het alleen de voeding die kapot is en niet het moederbord of wat anders. Ze waren zo vriendelijk om de nieuwe voeding, die ze gelukkig op voorraad hadden, meteen er in te zetten. Ik kon hem dus gelijk weer meenemen.
    €105,- euro voor de voeding en €42 voor arbeidsloon.

Ik had al bijna een oudere G4 gekocht voor €100, omdat ik de veronderstelde €200 te duur vond voor een voeding. Ik heb nu ook garantie op de voeding en reparatie. Bij een voeding van een oudere mac had er gevoelsmatig toch een klein risico in gezeten dat hij het niet deed.

Chapeau! MacHouse en bedankt voor de snelle service.
    Leander en de andere van dit draadje wilde ik ook graag bedanken voor alle suggesties.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.