21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Xcode

Vodafone tethering

Hallo,

Ik ben in het bezit van een simlock-vrije iPhone 4. Nu kom ik er net achter dat Vodafone op een of andere manier (waarschijnlijk via een netwerkinstellingenupdate van een aantal maanden geleden) tethering heeft geblokkeerd.

Het is echter MIJN iPhone en MIJN databundel, ik heb dus het volste recht om tethering te gebruiken.

Hoe zet ik deze instellingen terug? Staan de oude instellingen nog ergens op mijn Mac?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    stavos
    Bijdrager
    Xcode

Je telefoon als modem gebruiken? Sluit dan de ‘Telefoon als Modem BloX’ aan. Voor € 15,- per maand maar liefst 1 GB aan dataverkeer.

Ja, fijn… ik had er in september nog gewoon tethering staan… dus dat wil ik terug. Bovendien betreft het een Vodafone zakelijk abonnement, maar eigenlijk doet dat er dus niet toe.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is echter MIJN iPhone en MIJN databundel, ik heb dus het volste recht om tethering te gebruiken.

Vodafone maakt uit wat jij mag met je Internetverbinding, daar teken je voor middels de (algemene) voorwaarden. In andere woorden betaal jij wel voor een databundel, maar Vodafone bepaalt wat deze “databundel” is en wat hij inhoudt.

Wil je tegen de getekende voorwaarden in tetheren, dan zal je moeten jailbreaken.

Bijdrager
    Xcode

Ok, prima. Stel ik mijn vraag expliciet. Hoe krijg ik mijn oude netwerkinstellingen terug?

Bijdrager
    Dwee8le

Je had die carrier update van de afgelopen maanden niet moeten accepteren. sinds vodafone officieel de iphone in hun assortiment heeft, hebben ze hun eigen update in elkaar geflanst waarmee -in hun ogen- “ongewenste” mogelijkheden (zoals tetheren) worden uitgeschakeld.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar op internet las ik dat je op de volgende manier de carrier update kan verwijderen:

…de IPCC file (~/library/iTunes/iPhone Carrier Support) verwijderen en daarna doe je een re-install vanaf de DFU-mode. Na installatie/restore krijg je weer de vraag of je de carrier update wilt en dan klik je op CANCEL.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1355812/23 (ergens halverwege de pagina)

Bijdrager
    MacFlurrie

Hallo, nog een opvolgende vraag als ik dit gebruik

Als je je profiel verwijderd en tethering toepast kunnen ze dat dan bij vodafone zien of ziet het eruit als normaal data verkeer?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het ziet er uit als normaal data verkeer. Echter, realistisch gezien kunnen zij wel een berg poorten en verkeertypes blokkeren, omdat die redelijkerwijs niet op een mobieltje zullen worden gebruikt. Denk aan torrents, denk aan FTP/SCP, enz.

Bijdrager
    Moriarty

Hier iemand die in de strijd is geweest met Vodafone over ditzelfde verhaal.

Ik heb mijn iPhone 4 uit Engeland en heb daar (voordat tethering ook maar beschreven werd in de voorwaarden) een SIM only abbo afgesloten (dus GEEN iPhone abbo).

Ook ik kreeg een blokkering van Tethering via de carrierupdate, ik heb hem zoals boven beschreven weer aan de gang gekregen en ben in de telefoon geklommen met Vodafone.
    Hun antwoord: “Maar mijnheer op een iPhone mag u geen tethering gebruiken”.
    Mijn simpele antwoord: Interesseert me geen fluit, in mijn voorwaarden staat dat niet te lezen.
    Op het moment dat ik mijn abbo afsloot, was er geen regel te bekennen die sprak over tethering.

Helpdeskmedewerker moest mij gelijk geven na terugkoppeling met zijn achterban, ik mag dus gewoon tetheren. Als Vodafone ondertussen mijn voorwaarden wijzigt, dan is dat reden genoeg om het contract per direct te ontbinden.

Ik tether dus gewoon vrolijk verder….

Bijdrager
    Xcode

Heel erg bedankt (speciale dank aan Dwee8le en Moriarty) voor de reacties! Ik zal de methode opvolgen om de carrier update te verwijderen.

Het lijkt me redelijk logisch dat het niet normaal is dat er torrents e.d. worden binnengehaald via het telefoonnetwerk, maar dat wil niet zeggen dat incidenteel gebruikmaken van de tethering functie van je iPhone om even e-mails te beantwoorden en een aantal websites te bezoeken ineens het netwerk zwaar belast. Bij Vodafone hebben ze een fair use policy die beschrijft dat het dataverbruik niet uit de hand mag lopen. Binnen die fair use policy kan je dus prima gebruik maken van de tethering functie.

Hier iemand die in de strijd is geweest met Vodafone over ditzelfde verhaal.

Fijn om te horen dat er iemand is die er precies hetzelfde over denkt en hetzelfde heeft meegemaakt en opgelost.

Bijdrager
    Chorro

Weet iemand hoe dit verhaal zit bij T-Mobile? Voordat ik straks een verkeerde update op m’n bestelde simlockvrije iPhone 4 zet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar mag het ook niet.

Bijdrager
    VlamMans

Chorro: in mijn topic staat wat info over tetheren met je iPhone i.c.m. T-Mobile.

Bijdrager
    rjvanh

Ben ik nou gek, gewoon ff het Vodafone profiel verwijderen, opnieuw opstarten en je tethering mogelijkheid is weer terug. Verder komt er in maart iOS 4.3 met my hotspot. Dat is dat ingewikkelde gedoe over thetering hoop ik voorbij.

Bijdrager
    VlamMans

My Hotspot = tethering.

Bijdrager
    Chorro
    cailin op 14 januari 2011

Daar mag het ook niet.

Kan het wel niet mogen, maar ik vind het vierkante bullshit. Mail checken en wat websites doe je ook op je iPhone, dus waarom niet op je Mac via je iPhone.

Ik snap de angst van hele gigabytes downloaden, maar dat ben ik niet van plan.

Bijdrager
    VlamMans

wij zijn dat niet van plan, maar anderen misschien wel!

Daarnaast worden er op je iPhone vaak lichtere, mobiele websites geladen. Je Mac zal de gewone sites laden, en dus meer data verbruiken. Ergens zit er wel logica in.

Geblokkeerd
    Anoniem

Yup.

En als je het er niet mee eens bent, dan had je het abonnement niet af moeten sluiten. De voorwaarden heb je van tevoren kunnen lezen. “Voting with your money” noemen ze dat ook wel.

Bijdrager
    Riku_kauppa

Ergens klopt er hier iets niet, bij het afsluiten van mijn nieuwe bundel bij de iPhone 4 werd mijn toen nog fair use internet aangepast naar 1 GB per maand, daarna bij betalen voor nog meer data.

ik betaal dus nu voor mijn verbruik, wil ik thetering gebruiken ga ik als ik meer verbruik, meer betalen, wat voor Vodafone toch meer omzet betekend!!

Maar thetering krijg ik niet zomaar aan de praat via de netwerk instellingen dan moet je contact opnemen met de afdeling “ik begrijp nergens wat van maar ik heb werk” (lees klanten(service) en die verkondigen dat het niet mag, maar het mag wel om onverbruikte betaalde data op de heffen, ook al heb je er voor betaald die maand.

Dat is net zoiets als je een krat bier koopt, 10 flesjes die maand leegdrinkt, en dat je aan het eind van de maand de rest weer terug moet brengen naar de winkel, om weer nieuw bier te kopen want je hebt je bier niet verbruikt die maand.

Ik denk dat het tijd wordt voor een Youp van het Hekje dit is toch geen manier van eerlijk zaken doen, of ben ik nu de enige die dit raar vind?

Geblokkeerd
    Anoniem

Wederom, je -hoeft- geen abo bij hen af te nemen. Je kan ook gaan naar een bedrijf waar tethering wel mag.

Bijdrager
    Riku_kauppa

Klinkt leuk hoor zo een uitspraak van je kan een andere provider kiezen als je het er niet mee eens bent, maar je zit of een jaar, of in veel gevallen 2 jaar vast aan een contract, en dan kan je wel roepen, wat je schrijft, maar dat ga je dan pas doen na! Het aflopen van je contract (wat je ook zeker moet doen)

Maar tot het zo ver is heb je te maken, met de voorwaarden die er in dat contract staan, en vaak staat er in dit soort contracten dat er bepaalde aanpassingen gemaakt kunnen worden, in de periode dat het contract loopt.

En dat is volgens mij tegen goed zakelijk gedrag, probleem is dat het om relatieve kleine contracten gaat van alles tussen de 30/40 euro, dus totaal niet waard om er een advocaat op te zetten, en dat weten ze maar al te goed.

Het enige wat helpt denk ik is de consumentenbond, of programma’s als Radar (ok of je bent Youp van het Hek dat werkt het best)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.